• lilla mej

CSN ringer runt och frågar personliga frågor

Hej ville bara kolla om detta kan vara rätt? Jag bor nu utomlands, och jag tog CSN lån för ca 20 årsdan. Jag betalade av mitt lån som vanligt, när jag sedan inte hade någon inkomst i Sverige blev det inte någon avbetalning. Jag vill INTE ha en diskution ang mitt lån och betalningar osv!! Nu har CSN ringt till min mammas "pojkvänn", vi är inte släkt, vi har träffats ett fåtal gånger men mer än så är det inte. Jag vet vad han heter men mer än så känner jag inte karln. De har frågat personliga frågor om mig och mitt lån?! Vad i helsike är detta?! Får de verkligen göra så?!? De fick tag i hans telefonummer eftersom han skrivit sin adress hos min mamma, han bor inte där men får dra av skatt på så vis eftersom hans jobb ligger ca 3 timmar resväg från den adressen. Så frågan är får CSN verkligen ringa vem som helst och ställa personliga frågor?! Någon som vet? De kunde ju skrivit och bett mig kontakta dem ist?

• Svar på tråden CSN ringer runt och frågar personliga frågor
  • MEE83

Det får de, de fick nyligen rätt i en rättegång i Kalifornien mot en "lånsmitare", vilket väl i det närmaste får anses vara ett juridiskt prejudikat, denna snubben blev dömd att betala 1,5 MSEK har jag för mig. 

• Kine
    lilla mej skrev 2015-09-10 21:57:34 följande:

Principen är den samma...fattar fortfarande inte hur du får det till att lånet ska betalas NU, när ingen förväntar sig det..

Nej, principen är inte heller samma.

Jag har aldrig påstått att lånet, som du menar att du inte har, ska betalas nu. Men har man tagit lån så får man vackert betala.
  • Valkyria75
    Kine skrev 2015-09-10 21:19:38 följande:

Det är inte på långa vägar samma sak...

Jo det är ganska exakt samma sak. CSN skickar varje år ut en återbetalningsplan där de specificerat hur mycket låntagaren ska betala och när dessa inbetalningar ska vara dem tillhanda.

Du anser att just ts ska betala extra utöver den av CSN fastställda planen.
  • Kine
    Valkyria75 skrev 2015-09-10 23:29:01 följande:

Jo det är ganska exakt samma sak. CSN skickar varje år ut en återbetalningsplan där de specificerat hur mycket låntagaren ska betala och när dessa inbetalningar ska vara dem tillhanda.

Nej, det är inte samma sak. Du betalar ditt lån. Det gör inte ts.
  • Valkyria75
    Kine skrev 2015-09-10 23:28:27 följande:

Jag har aldrig påstått att lånet, som du menar att du inte har, ska betalas nu. Men har man tagit lån så får man vackert betala.

Har ts påstått att hon inte tänker betala av sitt lån?
  • Kine
    Valkyria75 skrev 2015-09-10 23:29:01 följande:

Du verkar hæ svårt med läsförståelsen.
  • Kine
    Valkyria75 skrev 2015-09-10 23:30:25 följande:

Har ts påstått att hon inte tänker betala av sitt lån?

Ts har påstått att det inte finns något att betala.... så ja indirekt vill hon smita från sitt lån.
  • Valkyria75
    Kine skrev 2015-09-10 23:29:50 följande:

Nej, det är inte samma sak. Du betalar ditt lån. Det gör inte ts.

Bara för att hon inte betalar just i år så betyder ju inte det att hon inte kommer betala något i framtiden. Det styrs ju av hur mycket hon tjänar. Det är ju CSNs egna regler...
  • Valkyria75
    Kine skrev 2015-09-10 23:32:18 följande:

Ts har påstått att det inte finns något att betala.... så ja indirekt vill hon smita från sitt lån.

CSN har skickat ett årsbesked till henne som specificerar att hon ska betala 0 kr. Tycker du hon ska kontakta CSN och be om att få betala extra? Varför?

Tycker du även att studenter som läser år 2 ska börja betala av lånet från sitt första år?
  • lilla mej

Va? Vart har jag sagt det? Jag har startat en tråd om mitt lån.., jag HAR ett lån, jag betalar inte NU, men har och kommer att göra i framtiden. Vad är det du inte fattar? CSN skickar ut års redovisningar i min står det 0kr återbetalning detta året. Det är CSN som skriver, inte jag.

Kine skrev 2015-09-10 23:32:18 följande:

• Kine
    Valkyria75 skrev 2015-09-10 23:35:53 följande:

CSN har skickat ett årsbesked till henne som specificerar att hon ska betala 0 kr. Tycker du hon ska kontakta CSN och be om att få betala extra? Varför?

Tycker du även att studenter som läser år 2 ska börja betala av lånet från sitt första år?

Är man student och läser år två så får man inte ens något årbesked om att man ska betala tilbaka.

Läs vad jag skrivit istället för att görs egns tolkningar.
  • lilla mej

Vem har sagt att när jag börjar jobba att jag inte kommer betala? Presis som jag gjorde när jag jobbade innan barnen.

Kine skrev 2015-09-10 23:28:27 följande:

• Valkyria75
    Kine skrev 2015-09-10 23:37:57 följande:

Är man student och läser år två så får man inte ens något årbesked om att man ska betala tilbaka.

Läs vad jag skrivit istället för att görs egns tolkningar.

Nä, och ts har inte heller fått något besked om att hon ska betala. Det är liksom ingen skillnad!

VARFÖR tycker du att just ts ska betala in mer än vad CSN ber om??
  • Kine
    lilla mej skrev 2015-09-10 12:04:10 följande:

Men kära du, det finns ju inget att betala just nu!!! Så vad är det du vill att min sambo ska betala? Jag har ju sagt att skulle det vara så att jag behöver betala av lånet trots att jag inte har inkomst såååååå JA min sambo skulle betala det med... Du behöver inte oroa dig för mig, han tar han om mig och barnen helt ekonomiskt. FAST du verkar hoppa över att jag inte har något att betala just nu!!

• Kine
    Valkyria75 skrev 2015-09-10 23:42:48 följande:

Nä, och ts har inte heller fått något besked om att hon ska betala. Det är liksom ingen skillnad!

VARFÖR tycker du att just ts ska betala in mer än vad CSN ber om??

Är det svårt med läsförståelsen?
  • lilla mej

Skulle vilja fråga dig detsamma..

Har aldrig sagt att jag inte har ett lån! Bara att jag från CSN fått års redovisningen och där står det att betala 0kr för 2015. Så jag har lån, men ingen avbetalning ( för tillfället)

Kine skrev 2015-09-11 00:40:17 följande:

• Valkyria75
    Kine skrev 2015-09-11 00:40:17 följande:

Absolut inte, du är faktiskt den enda här som verkar ha svårt med det. Jag vet inte riktigt var det felar, men det är något som inte stämmer riktigt. Jag börjar nästan tro att du bara driver med oss nu...
Svar på tråden CSN ringer runt och frågar personliga frågor