• lilla mej

CSN ringer runt och frågar personliga frågor

Hej ville bara kolla om detta kan vara rätt? Jag bor nu utomlands, och jag tog CSN lån för ca 20 årsdan. Jag betalade av mitt lån som vanligt, när jag sedan inte hade någon inkomst i Sverige blev det inte någon avbetalning. Jag vill INTE ha en diskution ang mitt lån och betalningar osv!! Nu har CSN ringt till min mammas "pojkvänn", vi är inte släkt, vi har träffats ett fåtal gånger men mer än så är det inte. Jag vet vad han heter men mer än så känner jag inte karln. De har frågat personliga frågor om mig och mitt lån?! Vad i helsike är detta?! Får de verkligen göra så?!? De fick tag i hans telefonummer eftersom han skrivit sin adress hos min mamma, han bor inte där men får dra av skatt på så vis eftersom hans jobb ligger ca 3 timmar resväg från den adressen. Så frågan är får CSN verkligen ringa vem som helst och ställa personliga frågor?! Någon som vet? De kunde ju skrivit och bett mig kontakta dem ist?

• Svar på tråden CSN ringer runt och frågar personliga frågor
  • lilla mej

Wow du vet mer om mig än jag gör, visste inte att jag hade en man. Vad heter han?

Kine skrev 2015-09-03 10:34:01 följande:

Om du är hemmamamma så får din man betala med eran gemensam inkomst. Så slipper du frågor från csn.

• lilla mej

Jag vill inte slippa frågor från CSN, jag vill bara att det går rätt till. Jag har inte gjort något fel, så vill inte behandlas som jag har det.

• Valkyria75
    lilla mej skrev 2015-09-03 10:41:19 följande:

Wow du vet mer om mig än jag gör, visste inte att jag hade en man. Vad heter han?

Det är väl inte så konstigt om man tar för givet att någon annan försörjer dig och dina barn om FU inte själv har någon inkomst. Detta är ju vanligtvis en partner som gör detta.

Så hur får du din försörjning då?
  • malle88
    lilla mej skrev 2015-09-03 10:43:10 följande:

Jag vill inte slippa frågor från CSN, jag vill bara att det går rätt till. Jag har inte gjort något fel, så vill inte behandlas som jag har det.

Jo men det är väl väldigt fel att ta ett lån och inte betala tillbaka? En sak om man faktiskt inte kan, dvs är sjuk eller liknande, men du vara hemmamamma och skiter i att betala tillbaka. Det är knappast rätt. CSN bygger på att personerna som lånar betalar tillbaka.
  • Kine
    lilla mej skrev 2015-09-03 10:41:19 följande:

Bara tog det för givet eftersom du är "hemmamamma".
  • Kine

Du smite ju från att betala? Anser du att det är rätt.
  • Iarwain

Det är väl ganska självklart att utreda låntagare som inte betalar tillbaks sina skulder, eller?

Om det nu är så att du har gamla typen av CSN-lån som inte behöver betalas tillbaks om man inte har inkomst, så kommer utredningen visa att allt gått rätt till.
    Ju mer man motarbetar utredningen, desto längre och mer detaljerad utredning blir det.
    I mina ögon en självklarhet.
  • lilla mej

Ja jag har den typen av lån, känner inte till någon annan typ av lån eftersom jag inte tagit lån efter det.

Jag har inte motarbetat någon, jag har gjort allt de bett mig. Vart ifrån får alla att jag gjort fel?

Iarwain skrev 2015-09-03 11:51:08 följande:

Det är väl ganska självklart att utreda låntagare som inte betalar tillbaks sina skulder, eller?

Om det nu är så att du har gamla typen av CSN-lån som inte behöver betalas tillbaks om man inte har inkomst, så kommer utredningen visa att allt gått rätt till.

Ju mer man motarbetar utredningen, desto längre och mer detaljerad utredning blir det.

I mina ögon en självklarhet.

• lilla mej

Hur får du det till att jag smiter i att betala?

Kine skrev 2015-09-03 11:48:45 följande:

Du smite ju från att betala? Anser du att det är rätt.

• lilla mej

Ja jag har en sambo, men så vitt jag vet behöver jag inte deklarera hans inkomst.

Valkyria75 skrev 2015-09-03 10:57:25 följande:

Det är väl inte så konstigt om man tar för givet att någon annan försörjer dig och dina barn om FU inte själv har någon inkomst. Detta är ju vanligtvis en partner som gör detta.

Så hur får du din försörjning då?

Svar på tråden CSN ringer runt och frågar personliga frågor