• lilla mej

CSN ringer runt och frågar personliga frågor

Hej ville bara kolla om detta kan vara rätt? Jag bor nu utomlands, och jag tog CSN lån för ca 20 årsdan. Jag betalade av mitt lån som vanligt, när jag sedan inte hade någon inkomst i Sverige blev det inte någon avbetalning. Jag vill INTE ha en diskution ang mitt lån och betalningar osv!! Nu har CSN ringt till min mammas "pojkvänn", vi är inte släkt, vi har träffats ett fåtal gånger men mer än så är det inte. Jag vet vad han heter men mer än så känner jag inte karln. De har frågat personliga frågor om mig och mitt lån?! Vad i helsike är detta?! Får de verkligen göra så?!? De fick tag i hans telefonummer eftersom han skrivit sin adress hos min mamma, han bor inte där men får dra av skatt på så vis eftersom hans jobb ligger ca 3 timmar resväg från den adressen. Så frågan är får CSN verkligen ringa vem som helst och ställa personliga frågor?! Någon som vet? De kunde ju skrivit och bett mig kontakta dem ist?

• Svar på tråden CSN ringer runt och frågar personliga frågor
  • lilla mej

Ja presis!!! Haleluja någon som fattar. Men frågan var ju fortfarande får de ringa och fråga vem som helst?

BuoBä skrev 2015-09-03 12:32:30 följande:

Om du har skickat in lappen varje år om att du har noll inkomst i utlandet också så borde allt vara OK. Då ska du inte betala något. Men jag kan tänka mig att CSN ändå vill utreda om du _verkligen_ inte har någon inkomst, eftersom det i Sverige är rätt ovanligt att vara hemmaförälder i flera år och det faktiskt finns de som fuskar.

Slå en signal till dem och red ut frågan.

Och nej, TS sambo har inte det minsta med TS studielån att göra. De är 100% personliga.

• lilla mej

Så du menar att vem som helst kan ringa vem som helst och begära personliga uppgifter om någon annan? Tycker det är knäppt.

Iarwain skrev 2015-09-03 12:34:44 följande:

Jag påstod ingenstans att du gjort fel.

Jag skrev däremot att det CSN gör är helt normalt beteende hos en långivare.

• lilla mej

Men herre Gud du fattar ju inte det hela! Jag har ingen inkomst, CSN har baserat avbetalningen på min inkomst och nu blir den 0kr ( enligt mitt lånelöfte). Det är jag OCH CSN båda med på. Nu ringer de och kollar antagligen om det stämmer att jag inte har inkomst!! Jag undrar då om de får ringa vem som helst och fråga om mig!!!

Kine skrev 2015-09-03 12:28:33 följande:

Har jag pratat om att han ska sätta sin inkomst på din deklaration? Varför drar du upp deklarationen?

Ni har väl valt att du ska vara hemmamamma och då är det han som ska försörja er. Så antingen får väl han betala eller så du skaffa dig ett jobb. Andra ska inte behöva betala för att du väljer att slits i dina lån och vara hemma istället.

• lilla mej

Men herre Gud du fattar ju inte det hela! Jag har ingen inkomst, CSN har baserat avbetalningen på min inkomst och nu blir den 0kr ( enligt mitt lånelöfte). Det är jag OCH CSN båda med på. Nu ringer de och kollar antagligen om det stämmer att jag inte har inkomst!! Jag undrar då om de får ringa vem som helst och fråga om mig!!!

Har jag pratat om att han ska sätta sin inkomst på din deklaration? Varför drar du upp deklarationen?

Ni har väl valt att du ska vara hemmamamma och då är det han som ska försörja er. Så antingen får väl han betala eller så du skaffa dig ett jobb. Andra ska inte behöva betala för att du väljer att slits i dina lån och vara hemma istället.

• lilla mej

Deklarationen drar jag upp för det är där CSN får sina uppgifter! csn räknar inte med hans inkomst i mitt lån, så sluta tjafsa om det.

• Iarwain
    lilla mej skrev 2015-09-03 12:42:41 följande:

Så du menar att vem som helst kan ringa vem som helst och begära personliga uppgifter om någon annan? Tycker det är knäppt.

Ja, om du var skyldig mig pengar skulle jag göra samma efterforskning.
  • Solidaritet
    lilla mej skrev 2015-09-03 12:42:41 följande:

Jag tycker att det är ganska knäppt att ta lån för att sedan strunta i att betala tillbaka dem. 
  • BuoBä
    lilla mej skrev 2015-09-03 12:39:36 följande:

Ja presis!!! Haleluja någon som fattar. Men frågan var ju fortfarande får de ringa och fråga vem som helst?

Nu var det ju inte helt "vem som helst" utan en person som delar adress med din mamma. Det är inte ett helt orimligt antagande från CSN att denna person skulle känna till dig. Och ja, de får göra efterforskningar, vilket innefattar frågor om var du bor och vad du gör.
  • Kine
    BuoBä skrev 2015-09-03 12:32:30 följande:

Om du har skickat in lappen varje år om att du har noll inkomst i utlandet också så borde allt vara OK. Då ska du inte betala något. Men jag kan tänka mig att CSN ändå vill utreda om du _verkligen_ inte har någon inkomst, eftersom det i Sverige är rätt ovanligt att vara hemmaförälder i flera år och det faktiskt finns de som fuskar.

Slå en signal till dem och red ut frågan.

Och nej, TS sambo har inte det minsta med TS studielån att göra. De är 100% personliga.

Självklart är de personliga men man hjälps väl åt i ett förhållande?!
  • Kine
    lilla mej skrev 2015-09-03 12:46:44 följande:

Ja, de får ringa folk i din familj. De ringde din mammas pojkvän eftersom han står skriven hos din mamma och de troligen inte fick tag på din mamma.
Svar på tråden CSN ringer runt och frågar personliga frågor