• lilla mej

CSN ringer runt och frågar personliga frågor

Hej ville bara kolla om detta kan vara rätt? Jag bor nu utomlands, och jag tog CSN lån för ca 20 årsdan. Jag betalade av mitt lån som vanligt, när jag sedan inte hade någon inkomst i Sverige blev det inte någon avbetalning. Jag vill INTE ha en diskution ang mitt lån och betalningar osv!! Nu har CSN ringt till min mammas "pojkvänn", vi är inte släkt, vi har träffats ett fåtal gånger men mer än så är det inte. Jag vet vad han heter men mer än så känner jag inte karln. De har frågat personliga frågor om mig och mitt lån?! Vad i helsike är detta?! Får de verkligen göra så?!? De fick tag i hans telefonummer eftersom han skrivit sin adress hos min mamma, han bor inte där men får dra av skatt på så vis eftersom hans jobb ligger ca 3 timmar resväg från den adressen. Så frågan är får CSN verkligen ringa vem som helst och ställa personliga frågor?! Någon som vet? De kunde ju skrivit och bett mig kontakta dem ist?

• Svar på tråden CSN ringer runt och frågar personliga frågor
  • Kine
    BuoBä skrev 2015-09-03 20:43:21 följande:

Du verkar förutsätta att sambon ska betala och det är fel. Sen att han skulle _kunna_ göra det är en annan sak, men det är helt OT här. CSNs regler ser ut som de gör, TS följer dem vad det verkar som och vad du anser vara moraliskt riktigt kvittar faktiskt.

Förutsätt? Nej. Läs igen.

Jag har skrivit att man hjälper väl varandra i ett förhållande. ...
  • gröna
    Kine skrev 2015-09-03 23:01:49 följande:
    Förutsätt? Nej. Läs igen.

Jag har skrivit att man hjälper väl varandra i ett förhållande. ...
    Ja fast du har även skrivit att antingen får väl han betala eller så får TS gå och skaffa sig ett jobb.

Var kanske därför Buobä skrev att du verkade förutsätta att sambon ska betala.
  • Swagger

Den stora frågan tycker jag är, varför vill du inte göra rätt för dig?

• Swagger

Självklart har CSN rätt att ringa och ställa frågor om personer som inte vill göra rätt för sig! Hur tror du det skulle se ut om alla lånade till studier, men ingen betalade tillbaka? Är det ett samhälle du skulle vilja ha?

• Swagger
    lilla mej skrev 2015-09-03 12:24:00 följande:
    Vet du ens vad du pratar om? CSN har sina regler och jag har följt dem. Detta var ju inte ens frågan i tråden.
    Du och flera med dig är troligen anledningen till att dessa fömånliga lån från CSN inte existerar längre.
  • kathen

Så du smiter från att betala CSN och din mammas pojkvän fuskar med skatten. Vilken trevlig familj ni verkar vara!

Du är säkert fortfarande folkbokförd i Sverige och det är därför du inte behöver betala tillbaka skulden då det ser ut som att du inte har någon inkomst. Om du inte bor i Sverige ska du inte vara skriven här. Börja göra rätt för dig din fuskare!

• BuoBä
    kathen skrev 2015-09-04 06:30:41 följande:

Så du smiter från att betala CSN och din mammas pojkvän fuskar med skatten. Vilken trevlig familj ni verkar vara!

Du är säkert fortfarande folkbokförd i Sverige och det är därför du inte behöver betala tillbaka skulden då det ser ut som att du inte har någon inkomst. Om du inte bor i Sverige ska du inte vara skriven här. Börja göra rätt för dig din fuskare!

Det har faktiskt framkommit att

A) CSN har TS adress i utlandet

och

B) TS tjänar noll kronor även där hon bor nu.
  • kathen

Tur att inte alla fungerar som TS för då hade väl hela CSN systemet kollapsat och enbart människor med rika föräldrar hade haft råd att studera vidare.

• Valkyria75

Men det är värst vad alla är hårda och dömande.

Ts har betalat av en del redan. Just nu är hon utan inkomst och hemma för att ta hand om barnen. Så då betalar hon inget, allt efter CSNs egna regler.

När hon börjar jobba igen kommer hon att fortsätta betala av (4% av sin lön) precis som hon ska (får vi förmoda iaf).

Big deal. Hon gör precis som alla andra. Jag tror iaf det är väldigt få som betalar även om CSN inte 'ber' om pengarna...

• Justus Veritas

Ja det är ren pöbelmentalitet här. Tråkigt. Klart "lilla mej" ska göra rätt för sig en vacker dag.

Svar på tråden CSN ringer runt och frågar personliga frågor