• lilla mej

CSN ringer runt och frågar personliga frågor

Hej ville bara kolla om detta kan vara rätt? Jag bor nu utomlands, och jag tog CSN lån för ca 20 årsdan. Jag betalade av mitt lån som vanligt, när jag sedan inte hade någon inkomst i Sverige blev det inte någon avbetalning. Jag vill INTE ha en diskution ang mitt lån och betalningar osv!! Nu har CSN ringt till min mammas "pojkvänn", vi är inte släkt, vi har träffats ett fåtal gånger men mer än så är det inte. Jag vet vad han heter men mer än så känner jag inte karln. De har frågat personliga frågor om mig och mitt lån?! Vad i helsike är detta?! Får de verkligen göra så?!? De fick tag i hans telefonummer eftersom han skrivit sin adress hos min mamma, han bor inte där men får dra av skatt på så vis eftersom hans jobb ligger ca 3 timmar resväg från den adressen. Så frågan är får CSN verkligen ringa vem som helst och ställa personliga frågor?! Någon som vet? De kunde ju skrivit och bett mig kontakta dem ist?

• Svar på tråden CSN ringer runt och frågar personliga frågor
  • BuoBä
    Kine skrev 2015-09-03 13:09:05 följande:

Självklart är de personliga men man hjälps väl åt i ett förhållande?!

Öh, ja. Men eftersom CSNs regler är sådana att återbetalningen baseras på LÅNTAGARENS inkomster året före, så har sambon ingen skyldighet alls att betala TS lån och det är heller inget CSN någonsin kommer kräva.
  • lilla mej

Eh vad pratar du om nu? Jag betalar noll i vårt hushåll, jag är väl den som inte hjälper till ekonomiskt.

• lilla mej

Hade jag nu fått ett årsbesked där CSN vill ha pengar så ja då hade han fått betala det med. Nu står det 0 kr och jag tänker inte böna och be att jag ska få betala fast jag inte just nu behöver det.

• Kine
    lilla mej skrev 2015-09-03 13:47:11 följande:

Eh vad pratar du om nu? Jag betalar noll i vårt hushåll, jag är väl den som inte hjälper till ekonomiskt.

Och du förstod inte vad jag menade..... Att hjälpas åt i ett förhållande innebär inte nödvändigtvis att båda måste bidra ekonomiskt. Din sambo är den som drar in pengar, vilket innebär att hon (eftersom du enligt dig själv inte har någon man) borde hjälpa dig med csn, eftersom man hjälps åt i ett förhållande.

Var det verkligen så svårt att förstå?
  • Kine
    BuoBä skrev 2015-09-03 13:22:09 följande:

Öh, ja. Men eftersom CSNs regler är sådana att återbetalningen baseras på LÅNTAGARENS inkomster året före, så har sambon ingen skyldighet alls att betala TS lån och det är heller inget CSN någonsin kommer kräva.

Vem har pratat om att sambon har någon skyldighet att betala?

Tror du på fullt allvar att det bara är låntagaren som kan betala?
  • honkie
    lilla mej skrev 2015-09-03 12:14:12 följande:

Ja jag har en sambo, men så vitt jag vet behöver jag inte deklarera hans inkomst.

Du är hemmafru. Det säger att där finns pengar i hushållet, hade ni haft ont om pengar så hade du jobbat, så funkar det för de flesta. Absolut har du rätt i att du inte ska betala av om du inte har någon inkomst, men du har (antagligen) råd, så det blir en etikfråga.

Bör du betala? Absolut om du har råd

Behöver du betala? Nej, eftersom du saknar inkomst

Har CSN rätt att ställa frågor? När fan blev det fel att ställa frågor?
  • BuoBä
    Kine skrev 2015-09-03 19:28:10 följande:

Vem har pratat om att sambon har någon skyldighet att betala?

Tror du på fullt allvar att det bara är låntagaren som kan betala?

Du verkar förutsätta att sambon ska betala och det är fel. Sen att han skulle _kunna_ göra det är en annan sak, men det är helt OT här. CSNs regler ser ut som de gör, TS följer dem vad det verkar som och vad du anser vara moraliskt riktigt kvittar faktiskt.
  • Justus Veritas
    BuoBä skrev 2015-09-03 20:43:21 följande:
    Du verkar förutsätta att sambon ska betala och det är fel. Sen att han skulle _kunna_ göra det är en annan sak, men det är helt OT här. CSNs regler ser ut som de gör, TS följer dem vad det verkar som och vad du anser vara moraliskt riktigt kvittar faktiskt.
    Jag har inga problem med hur du gör, men samma sekund som du börjar tjäna pengar, oavsett i vilket land, så bör du betala till CSN. Hatar snyltare.
  • Justus Veritas

Jag menar det inlägget till "lilla mej" och inte BuoBä

• Kasperina

CSN har rätt att försöka få tillbaks sina pengar. Då de inte får tag på dig försöker de med dina föräldrar. Genom att mannen delar hushåll med din mamma kan de ringa honom om de inte får tag på ett telefonnummer till din mamma.

Svar på tråden CSN ringer runt och frågar personliga frågor