• lilla mej

CSN ringer runt och frågar personliga frågor

Hej ville bara kolla om detta kan vara rätt? Jag bor nu utomlands, och jag tog CSN lån för ca 20 årsdan. Jag betalade av mitt lån som vanligt, när jag sedan inte hade någon inkomst i Sverige blev det inte någon avbetalning. Jag vill INTE ha en diskution ang mitt lån och betalningar osv!! Nu har CSN ringt till min mammas "pojkvänn", vi är inte släkt, vi har träffats ett fåtal gånger men mer än så är det inte. Jag vet vad han heter men mer än så känner jag inte karln. De har frågat personliga frågor om mig och mitt lån?! Vad i helsike är detta?! Får de verkligen göra så?!? De fick tag i hans telefonummer eftersom han skrivit sin adress hos min mamma, han bor inte där men får dra av skatt på så vis eftersom hans jobb ligger ca 3 timmar resväg från den adressen. Så frågan är får CSN verkligen ringa vem som helst och ställa personliga frågor?! Någon som vet? De kunde ju skrivit och bett mig kontakta dem ist?

• Svar på tråden CSN ringer runt och frågar personliga frågor
  • Ramborg
    Kine skrev 2015-09-03 09:50:57 följande:

Skriver inte ts att hon har betalat av sitt lån som vanligt?

Nej, hon smiter från betalningen och det är därför CSN söker henne.

Shit, en hel familj av fuskare... TS som dodgar CSN, styvpappan som skattefuskar och gud vet vad mamman gör med pengarna från sin uthyrningsverksamhet.
    42.
  • Kine
    Ramborg skrev 2015-09-03 10:00:01 följande:

Shit, en hel familj av fuskare... TS som dodgar CSN, styvpappan som skattefuskar och gud vet vad mamman gör med pengarna från sin uthyrningsverksamhet.

Då tolkade jag fel.

Då är det helt fel. Har man inkomst ska man betala oavsett om inkomsten är i Sverige eller annat land.

Själv har jag också csn bidraget eftersom jag studerar och då ska jag entligen inte betala csn men gör det ändå.
  • lilla mej

Ok eftetsom jag bad att själva lånet inte skulle diskuteras, så får jag väl förklara lite då... Jag är hemmamamma och har ingen inkomst någonstans. Detta har jag nu skickat in papper på till CSN så ni kan vara lugna, jag smiter inte från något. De HAR min adress och brukar skicka papper till den. MEN nu tyckte väl någon på CSN att det är konstigt att inte ha någon inkomst eller något liknande. SÅ DÄRFÖR undrar jag får de ringa runt sådär bara?

Men tack nu vet jag varför jag inte bor i Sverige... Folk är ju bara så oförskämda, drar sina egna slutsatser och häver ur sig massa som de inte ens vet fakta om.

• EnAnonumius
    EcceHomo skrev 2015-09-03 09:26:57 följande:
    Ja de ringer och frågar de här frågorna för att du inte har betalat av ditt lån. Betala ditt lån så slipper du! Anledningen till de "personliga" frågorna(om du är gift/sambo, var du bor, vad du jobbar med, vad du har för inkomst frågar väl vilken jävla bank som helst om du vill ta ett lån, är det också oförskämt?) är för att de vill veta om du smiter från betalningar(vilket du gör). Den som är oförskämd här är du som inte betalar ditt lån.
    Jo men man ställer ju inte den typen av frågor till en ICKE anhörig.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • lilla mej

Hon deklarera detta, jag är hemmamamma utan inkomst. Vad gubben gör vet jag inte för jag känner inte honom. Var det något mer du undrade?

Ramborg skrev 2015-09-03 10:00:01 följande:

• Kine
    lilla mej skrev 2015-09-03 10:14:32 följande:

Ok eftetsom jag bad att själva lånet inte skulle diskuteras, så får jag väl förklara lite då... Jag är hemmamamma och har ingen inkomst någonstans. Detta har jag nu skickat in papper på till CSN så ni kan vara lugna, jag smiter inte från något. De HAR min adress och brukar skicka papper till den. MEN nu tyckte väl någon på CSN att det är konstigt att inte ha någon inkomst eller något liknande. SÅ DÄRFÖR undrar jag får de ringa runt sådär bara?

Men tack nu vet jag varför jag inte bor i Sverige... Folk är ju bara så oförskämda, drar sina egna slutsatser och häver ur sig massa som de inte ens vet fakta om.

Ja, de får ringa runt om de misstänker fusk. Vilket verkar göra i ditt fall.
  • lilla mej

Ok tack det var det jag undrade.

Tycker bara det är lite obehagligt, hur ska man ens veta om det är CSN ? Skulle någon ringa mig och ställa frågor rörande någon annan skulle jag nog bara lägga på.

n

Kine skrev 2015-09-03 10:27:02 följande:

Ja, de får ringa runt om de misstänker fusk. Vilket verkar göra i ditt fall.

• Kine
    lilla mej skrev 2015-09-03 10:31:51 följande:

Ok tack det var det jag undrade.

Tycker bara det är lite obehagligt, hur ska man ens veta om det är CSN ? Skulle någon ringa mig och ställa frågor rörande någon annan skulle jag nog bara lägga på.

n

Man kan kontrollinstans eller ta namn på personen och sedan ringa och kolla upp det.
  • Kine
    lilla mej skrev 2015-09-03 10:14:32 följande:

Om du är hemmamamma så får din man betala med eran gemensam inkomst. Så slipper du frågor från csn.
  • Kine
    Kine skrev 2015-09-03 10:33:20 följande:

Man kan kontrollinstans eller ta namn på personen och sedan ringa och kolla upp det.

*Kontrollringa
Svar på tråden CSN ringer runt och frågar personliga frågor