• lilla mej

CSN ringer runt och frågar personliga frågor

Hej ville bara kolla om detta kan vara rätt? Jag bor nu utomlands, och jag tog CSN lån för ca 20 årsdan. Jag betalade av mitt lån som vanligt, när jag sedan inte hade någon inkomst i Sverige blev det inte någon avbetalning. Jag vill INTE ha en diskution ang mitt lån och betalningar osv!! Nu har CSN ringt till min mammas "pojkvänn", vi är inte släkt, vi har träffats ett fåtal gånger men mer än så är det inte. Jag vet vad han heter men mer än så känner jag inte karln. De har frågat personliga frågor om mig och mitt lån?! Vad i helsike är detta?! Får de verkligen göra så?!? De fick tag i hans telefonummer eftersom han skrivit sin adress hos min mamma, han bor inte där men får dra av skatt på så vis eftersom hans jobb ligger ca 3 timmar resväg från den adressen. Så frågan är får CSN verkligen ringa vem som helst och ställa personliga frågor?! Någon som vet? De kunde ju skrivit och bett mig kontakta dem ist?

• Svar på tråden CSN ringer runt och frågar personliga frågor
  • gröna
    gröna skrev 2015-09-05 00:40:35 följande:
    tydligen behöver hon ingen hjälp eftersom csn just nu inte kräver någon betalning

tydligen behöver hon ingen hjälp med studielånet, eftersom csn just nu inte kräver någon betalning <--  ska det stå. Bäst att man är tydlig
  • Kine
    Justus Veritas skrev 2015-09-05 00:37:17 följande:

Du är ju inte frisk. Alla vi har ju förklarat, TS har förklarat...

Jag råder dig att läsa följande fyra ord långsamt och låta det sjunka in:

CSN:s lån är PERSONLIGA.

Och vart har jag påstått att de inte är personliga?

Läs vad jag har skrivit igen.
  • Valkyria75
    Kine skrev 2015-09-05 00:15:35 följande:

Var inte det uppenbart?

Vad är det ts _behöver_ hjälp med?

Ingenting vad jag vet. CSN har inte skickat några räkningar. Så jag kan inte se vad det är hon skulle behöva hjälp med.

Hade hon haft ett betalningskrav på sig så hade situationen varit annorlunda.
  • Themis

CSN har på senare tid anställt folk för att driva in gamla skulder, och ofta har personen fått brev i flera år men sedan inte uppgett ny adress, man försöker komma undan sin skuld.

CSNs utredare får använda de ledtrådar de kan för att hitta personen, facebook, ambassad i landet med mera, och när de väl har en adress så kan det börja komma brev igen.

För bara några dagar sedan föll domen över en man som blivit stämd av CSN i USA för sin skuld och dömd att betala hela beloppet, idag 1.5 miljoner. Han trodde nog han var safe eftersom lånen togs på 90-talet men så är det alltså inte.

www.csn.se/press/pressmeddelanden/1.15921

Det är ett litet antal personer som har lurat CSN på hundrtals miljoner och det är vi skattebetalare som får stå för dem, så det är bra att staten äntligen lägger lite krut på detta.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • lilla mej

Haha det hela har blivit komiskt...

CSN har min adress...

Jag har fått vart enda brev de skickat...

Jag har ingen inkomst....någonstans

Jag smiter inte från någon betalning, för jag har 0 kr att betala, just nu...

Min sambo betalar ALLT, så jo han hjälper till...

Jag kan inte jobba nu för barnomsorg kostar ca 5000 kr mer i månaden än jag skulle tjäna på en heltids tjänst här.....

Allt jag frågade var om CSN FÅR ringa och fråga personliga frågor till icke anhöriga?! ...

Ok någon har svarat att de tydligen får det...

så var det något mer som var oklart?

• lilla mej

Absolut, vem har sagt att jag inte skulle det?

FIame skrev 2015-09-04 10:52:04 följande:

Det är ju en skuld som du nu får betala vackert.

Det går inte ta en skuld och sedan tro att någon annan ska betala den. Det finns inte.

Det är ju elementär kunskap.

• lilla mej

Hur menar du? Jag betalar när de ber mig att betala, nu ber de mig att betala 0kr.. Vart är felet?

Swagger skrev 2015-09-04 04:19:22 följande:

Den stora frågan tycker jag är, varför vill du inte göra rätt för dig?

• lilla mej

Men kära du, det finns ju inget att betala just nu!!! Så vad är det du vill att min sambo ska betala? Jag har ju sagt att skulle det vara så att jag behöver betala av lånet trots att jag inte har inkomst såååååå JA min sambo skulle betala det med... Du behöver inte oroa dig för mig, han tar han om mig och barnen helt ekonomiskt. FAST du verkar hoppa över att jag inte har något att betala just nu!!

Kine skrev 2015-09-05 00:14:28 följande:

Jag har aldrig på stått att han har en skyldighet att betala.

Ts och hennes sambo är ju i samma familj.

Visa mig reglerna CSN har att _ingen annan_ än den som tagit lånet får betala tillbaka!

• Kine
    lilla mej skrev 2015-09-10 12:04:10 följande:

Men kära du, det finns ju inget att betala just nu!!! Så vad är det du vill att min sambo ska betala? Jag har ju sagt att skulle det vara så att jag behöver betala av lånet trots att jag inte har inkomst såååååå JA min sambo skulle betala det med... Du behöver inte oroa dig för mig, han tar han om mig och barnen helt ekonomiskt. FAST du verkar hoppa över att jag inte har något att betala just nu!!

Så du har betalat hela lånet?

Ja då förstår inte jag heller (tror inte någon gör det ) varför csn ringer om du inte ens har något lån kvar att betala....
  • Valkyria75
    Kine skrev 2015-09-10 12:15:12 följande:

Så du har betalat hela lånet?

Ja då förstår inte jag heller (tror inte någon gör det ) varför csn ringer om du inte ens har något lån kvar att betala....

Men förstår du verkligen inte? CSN har gjort upp en avbetalningsplan för ts, just nu betyder det att hon inte ska betala något. Man betalar 4% av sin lön. Om lönen är 0kr så betalar man inget det året. Det är inget konstigt. Jag förstår inte varför det är så svårt för dig att förstå?
Svar på tråden CSN ringer runt och frågar personliga frågor