• Anonym (?)

Vad är det bästa för barnet, egentligen?

Mamman och pappan bodde 40 mil ifrån varann. Mamman flyttade närmare pappan när barnet var 2,5 år gammalt. Numera bor mamman och pappan cirka 2 biltimmar från varann.

Barnet är 4,5 år. Hittills har umgängena skett väldigt sporadiskt (pga pappans prioriteringar), i staden där mamman och barnet bor.

Nu vill pappan att barnet ska vara hos honom under umgängestillfällena. Mamman skulle också tycka att det var bra, förutsatt att umgängena sker efter schema (varannan helg - så att det inte dröjer sju veckor, eller mer, mellan umgängestillfällena, utan att man håller det till varannan helg).

Kruxet i det hela är dock att barnet verkligen trivs med att ha umgängena hemma i sin stad. Barnet vägrar följa med pappan hem och det hela blir väldigt kaotiskt och ångestladdat.

Umgängena är ju till för barnet. Det är barnet som har rätt till båda sina föräldrar, således borde väl umgängena ske på barnets villkor (dvs träffa pappa under dagtid, men sova hemma i sin säng hos mamma). Eller?

Om det hela är för barnets bästa, så borde man väl inte tvinga iväg ett gråtande, skrikande barn mot dennes vilja. Eller?

Hur gör man egentligen? Vad är rätt? Vad är fel? För vems skull är _egentligen_ dessa umgängen?

Är barnet för litet än? Kommer det att ge med sig ju äldre barnet blir?

Många frågor. Någon som har svaren?

• Svar på tråden Vad är det bästa för barnet, egentligen?
  • Anonym (?)
    Anonym (***) skrev 2015-03-31 17:19:13 följande:

Så du flyttade tillbaka till din hemstad när ni separerade?

Det ante mig att det var dit du ville komma. ;) Jag hade inte tänkt att nämna något ingående om det, då jag helst inte vill bli igenkänd. Men du lär ju inte släppa det och snart går väl nån annan igång på samma fråga, så; nej, för vi har aldrig bott tillsammans.
  • Anonym (?)

Och varför jag inte flyttade närmre pappan tidigare än då barnet var 2,5 år beror helt enkelt på att jag inte hade pengar att flytta innan dess. Jag flyttade mer än halvvägs, i hopp om att pappan också skulle flytta halvvägs, men så blev det inte.

• Anonym (***)
    Anonym (?) skrev 2015-03-31 17:24:48 följande:
    Det ante mig att det var dit du ville komma. ;) Jag hade inte tänkt att nämna något ingående om det, då jag helst inte vill bli igenkänd. Men du lär ju inte släppa det och snart går väl nån annan igång på samma fråga, så; nej, för vi har aldrig bott tillsammans.
    Det jag ville komma till är varför man väljer att bo så långt ifrån pappan om det är barnets bästa man har för ögonen?
  • Anonym (?)

Så även om jag hade bott med pappan, så hade jag ändå tvingats flytta tillbaka till min hemstad pga ekonomin. I hemstaden står jag i bostadskö för hyresrätt och har en väldigt bra plats. Men nu bodde vi ju som sagt aldrig tillsammans.

• Anonym (?)
    Anonym (***) skrev 2015-03-31 17:28:27 följande:

Det jag ville komma till är varför man väljer att bo så långt ifrån pappan om det är barnets bästa man har för ögonen?

Jag bodde i min hemstad och blev gravid. Vi hade ett on-off förhållande och pappan träffade en annan tjej (som det förvisso tog slut med långt innan barnet föddes, men då hade inte jag några känslor för pappan). Jag flyttade mer än halvvägs för mitt barns skull. Jag trodde, i min dumhet, att även pappan skulle kompromissa och flytta halvvägs, men icke.

Varför jag flyttade halvvägs beror på två saker; 1. Ekonomin tillät inte pappans stad. 2. Jag ville inte flytta alltför långt bort från min släkt och mina vänner (som barnet träffat dagligen under 2,5 års tid).

Jag anser nog att jag gjort mitt vad gäller bostadsbiten.
  • Anonym (***)
    Anonym (?) skrev 2015-03-31 17:33:59 följande:
    Jag bodde i min hemstad och blev gravid. Vi hade ett on-off förhållande och pappan träffade en annan tjej (som det förvisso tog slut med långt innan barnet föddes, men då hade inte jag några känslor för pappan). Jag flyttade mer än halvvägs för mitt barns skull. Jag trodde, i min dumhet, att även pappan skulle kompromissa och flytta halvvägs, men icke.

Varför jag flyttade halvvägs beror på två saker; 1. Ekonomin tillät inte pappans stad. 2. Jag ville inte flytta alltför långt bort från min släkt och mina vänner (som barnet träffat dagligen under 2,5 års tid).

Jag anser nog att jag gjort mitt vad gäller bostadsbiten.
    OK, tack för förklaringen.
  • Anonym (?)
    Anonym (***) skrev 2015-03-31 17:35:58 följande:

OK, tack för förklaringen.

Sure. Förstår dock inte vad det tillförde diskussionen, än mindre problemet?
  • Anonym (m)
    Anonym (?) skrev 2015-03-31 17:12:45 följande:
    För att jag är född och uppvuxen i den staden jag bodde i innan, liksom pappan är född och uppvuxen i staden han fortfarande bor kvar i.
    petersson skrev 2015-03-31 16:56:36 följande:

Barnet vänjer sig och kommer förmodligen uppskatta umgänget med pappan längre fram. Man kan inte låta så små barn bestämma för de har ingen aning om vad som är bäst för dem i längden.

Det tror jag också - dock tror jag att det kommer utan att man först blivit tvingad. Jag är övertygad om att viljan att åka till pappa kommer att komma med ålder och mognad.Jag håller helt med dig. Saken är dock den att nio gånger av tio, som pappan är här på umgänge, så följer han med barnet till barnets rum och sedan håller de sig där tills det är dags för mat (något som jag får stå för, för att pappan aldrig kommer ihåg att planera för det innan). Det har hänt nån gång att pappan tagit med sig barnet till någon närliggande park, men aldrig längre. Jag har föreslagit att fiska vid vattnet, gå till bibblan, till den stora parken i stan, osv, osv, osv, men han gör det liksom inte.
    Jag förstår, grejen är ju den att det är bara han som kan ändra på det, och det är hans ansvar. 
    Du kan stånga dig blå men innan han bestämmer sig för att anstränga sig lite mer så finns det inget du kan göra.
    Lägg din kraft på barnet istället och trots allt så är han ju där, mitt ex vägrade sätta en fot i mitt hem, dottern skulle till honom punkt sen sket han i vad nån annan sa.

Så gör det du kan välkomna pappan, på dina villkor, men det är suveränt att han kommer och att du tillåter det.
    Vägra tvinga barnet och avvakta.
    Varje gång pappan vill att pojken ska sova över så bollar du tillbaka att det är helt ok så fort han har upprättat ett förtroende mellan sig och barnet som tillåter det och att det är hans ansvar. 
    Det är liksom allt jag tror du kan göra i det här läget.
  • Anonym (m)
    Anonym (?) skrev 2015-03-31 17:52:48 följande:
    Sure. Förstår dock inte vad det tillförde diskussionen, än mindre problemet?
    Ignorera,, det är bara nån som vill hacka lite på dig och känna sig duktig.
    Det är ju inte direkt konstruktivt att ta upp saker som inte går att ändra på nu. 
  • Anonym (?)
    Anonym (m) skrev 2015-03-31 18:19:08 följande:

Jag förstår, grejen är ju den att det är bara han som kan ändra på det, och det är hans ansvar. 

Du kan stånga dig blå men innan han bestämmer sig för att anstränga sig lite mer så finns det inget du kan göra.

Lägg din kraft på barnet istället och trots allt så är han ju där, mitt ex vägrade sätta en fot i mitt hem, dottern skulle till honom punkt sen sket han i vad nån annan sa.

Så gör det du kan välkomna pappan, på dina villkor, men det är suveränt att han kommer och att du tillåter det.

Vägra tvinga barnet och avvakta.

Varje gång pappan vill att pojken ska sova över så bollar du tillbaka att det är helt ok så fort han har upprättat ett förtroende mellan sig och barnet som tillåter det och att det är hans ansvar. 

Det är liksom allt jag tror du kan göra i det här läget.

Problemet är ju att när jag säger att de först måste få en tight relation, samt att barnet ska ha klarat minst en övernattning med pappan utan gråt, så säger pappan att han aldrig kommer kunna få en tight relation med barnet så länge umgänget inte får ske hemma hos honom.

Han är liksom inte öppen för förslag.

Mitt hem står alltid öppet för pappan, pga att det även är mitt barns hem. Även under "mina" helger står dörren öppen för pappan (om han lyckas ha lite framförhållning och inte ringer samma dag - jag planerar allt som oftast våra helger med diverse aktiviteter redan i mitten av veckan ungefär). Men pappan vill endast ha varannan helg - han vill ha det hemma hos sig själv - och det pronto!
  • Anonym (?)
    Anonym (m) skrev 2015-03-31 18:22:14 följande:

Ignorera,, det är bara nån som vill hacka lite på dig och känna sig duktig.

Det är ju inte direkt konstruktivt att ta upp saker som inte går att ändra på nu. 

Sant!
  • Gryntroll

Kan inte mamman åka med barnet till pappans stad och även hon sova över hemma hos pappan första gången/gångerna? Eller vara med hemma hos pappan för att sedan sova på hotell I den staden? Göra det bekant för dottern innan hon börjar vara där på egen hand.

• Anonym (?)
    Gryntroll skrev 2015-03-31 18:31:15 följande:

Kan inte mamman åka med barnet till pappans stad och även hon sova över hemma hos pappan första gången/gångerna? Eller vara med hemma hos pappan för att sedan sova på hotell I den staden? Göra det bekant för dottern innan hon börjar vara där på egen hand.

Som jag skrivit tidigare, så tog jag hela tre veckor av min sommarsemester förra sommaren, för att "skola in" barnet hos pappan. Men i slutet av sommaren så träffade pappan en tjej och valde då att prioritera henne framför umgänget med barnet. Sedan i somras, till nu, har det varit ungefär en handfull umgängestillfällen - pga pappans prioriteringar.

Jag har dock föreslagit att än en gång försöka med den varianten, dvs att jag följer med till pappan. Men pappan vill inte att jag ska vara så nära. Han vill att barnet ska förstå att barnet måste sova hos pappan - utan att mamma kan komma.
  • Gryntroll
    Anonym (?) skrev 2015-03-31 19:00:14 följande:

Som jag skrivit tidigare, så tog jag hela tre veckor av min sommarsemester förra sommaren, för att "skola in" barnet hos pappan. Men i slutet av sommaren så träffade pappan en tjej och valde då att prioritera henne framför umgänget med barnet. Sedan i somras, till nu, har det varit ungefär en handfull umgängestillfällen - pga pappans prioriteringar.

Jag har dock föreslagit att än en gång försöka med den varianten, dvs att jag följer med till pappan. Men pappan vill inte att jag ska vara så nära. Han vill att barnet ska förstå att barnet måste sova hos pappan - utan att mamma kan komma.

Ah ledsen att jag missade att du redan svarat på det. Knepigt av pappan att inte kuse att det lär gå smidigare om du är med någon gång även nu...
  • Anonym (?)
    Gryntroll skrev 2015-03-31 19:21:10 följande:

Ah ledsen att jag missade att du redan svarat på det. Knepigt av pappan att inte kuse att det lär gå smidigare om du är med någon gång även nu...

Verkligen! I synnerhet då barnet själv svarar att barnet gärna följer med till pappa - om mamma följer med.

Varför inte bara möta det önskemålet då, och se om det hela löser sig automatiskt efter det?
Svar på tråden Vad är det bästa för barnet, egentligen?