• Anonym (?)

Vad är det bästa för barnet, egentligen?

Mamman och pappan bodde 40 mil ifrån varann. Mamman flyttade närmare pappan när barnet var 2,5 år gammalt. Numera bor mamman och pappan cirka 2 biltimmar från varann.

Barnet är 4,5 år. Hittills har umgängena skett väldigt sporadiskt (pga pappans prioriteringar), i staden där mamman och barnet bor.

Nu vill pappan att barnet ska vara hos honom under umgängestillfällena. Mamman skulle också tycka att det var bra, förutsatt att umgängena sker efter schema (varannan helg - så att det inte dröjer sju veckor, eller mer, mellan umgängestillfällena, utan att man håller det till varannan helg).

Kruxet i det hela är dock att barnet verkligen trivs med att ha umgängena hemma i sin stad. Barnet vägrar följa med pappan hem och det hela blir väldigt kaotiskt och ångestladdat.

Umgängena är ju till för barnet. Det är barnet som har rätt till båda sina föräldrar, således borde väl umgängena ske på barnets villkor (dvs träffa pappa under dagtid, men sova hemma i sin säng hos mamma). Eller?

Om det hela är för barnets bästa, så borde man väl inte tvinga iväg ett gråtande, skrikande barn mot dennes vilja. Eller?

Hur gör man egentligen? Vad är rätt? Vad är fel? För vems skull är _egentligen_ dessa umgängen?

Är barnet för litet än? Kommer det att ge med sig ju äldre barnet blir?

Många frågor. Någon som har svaren?

• Svar på tråden Vad är det bästa för barnet, egentligen?
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2015-03-30 04:24:14 följande:
    Hos oss har vi haft det så i flera år, då vi åker till "sommarstugan" de flesta helger. Inget vare sig barnet eller vuxna lider av, tvärtom.
    Ni skickar iväg barnen till sommarstugan där de bor en helt annan familj med andra regler, rutiner, matvanor osv osv? Ok. Där ser man.
  • Anonym (?)

Finns det någon som har svar på frågorna? Finns det ens några rätt och fel, eller är det helt och hållet från fall till fall?

• LFF
    Anonym (?) skrev 2015-03-29 19:44:57 följande:
    Tack så jättemycket för ditt svar!

Saken är den att jag har föreslagit ett lite "skonsammare" tillvägagångssätt, genom att låta barnet sova med pappan i den lokal som pappan själv sover i då han är här på umgänge. Den lokalen ligger bara några minuter från vår bostad. Dock vill inte pappan detta, av två skäl; dels för att han inte vill gå och lägga sig klockan sju (som barnet gör), men också då han menar på att barnet inte ska kunna ha möjligheten att komma hem till mig om barnet blir tröstlöst på kvällen eller under natten.

Barnet älskar sin pappa väldigt, väldigt mycket! Barnet skulle bli enormt ledsen om umgängena upphörde helt. Dock anser inte jag det vara rätt att ställa ett ultimatum på ett litet barn; antingen följer du med pappa hem på umgänge, eller så slutar pappa att umgås med dig. Det är alldeles för brutalt.

Allt barnet vill är att få träffa sin pappa så ofta som möjligt, och detta i barnets hemmiljö. Jag anser att vi, för barnets skull, bör fortsätta med umgänget så som det ser ut idag (med enda skillnad att det från nu måste bli lite bättre kontinuitet). Jag tror att bara barnet får bli lite äldre och mogna till sig lite, så kommer umgänge och övernattning hemma hos pappan inte vara några som helst problem. - Det ska var kul och framförallt frivilligt att åka till pappa. Barnet ska inte behöva bli tvingad, - gråta och skrika. Det hela ska ju vara roligt. Det är ju för barnets skull och det är barnets bästa som ska ligga i fokus. - Att inifrån bilen sitta och skrika, bankandes på rutan, för att barnet vill ut ur bilen - det kan knappast vara för barnets bästa. Det kan väl ingen människa påstå?
    Kan inte pappan få sova hos er och du sover i övernattningslokalen? Då är barnet hemma, pappa har ansvaret och du finns i närheten men inte exakt just där. 
    Pescetarian skrev 2015-03-29 20:28:15 följande:

Innerst inne tror jag ärligt talat inte att något barn mår bra av att ha två hem, två sängar, osv, osv, osv. Att tvingas byta hem ideligen. Fruktansvärt! - De flesta vuxna skulle nog inte heller vilja ha det så, så varför tvingar man sitt barn att ha det så!?

Stackars mig då som hade tre hem när jag växte upp, mammas, pappas och morföräldrarnas landställe på sommaren (så jag slapp vara hemma i stan och gå på dagis/fritids på sommaren när mamma och pappa jobbade). 
  • Anonym (?)
    LFF skrev 2015-03-30 14:58:59 följande:

Kan inte pappan få sova hos er och du sover i övernattningslokalen? Då är barnet hemma, pappa har ansvaret och du finns i närheten men inte exakt just där. Stackars mig då som hade tre hem när jag växte upp, mammas, pappas och morföräldrarnas landställe på sommaren (så jag slapp vara hemma i stan och gå på dagis/fritids på sommaren när mamma och pappa jobbade). 

Varför jag föreslog att barnet skulle sova i lokalen tillsammans med pappan, var just för att barnet skulle få komma iväg och sova hemifrån, men ändå ha mig nära OM det hela inte skulle fungera.
  • LFF
    Anonym (?) skrev 2015-03-30 15:45:49 följande:
    Varför jag föreslog att barnet skulle sova i lokalen tillsammans med pappan, var just för att barnet skulle få komma iväg och sova hemifrån, men ändå ha mig nära OM det hela inte skulle fungera.
    Men om barnet just nu är som tryggast hemma så kan ju det vara en lösning för att vänja sig vid att sova med pappa utan mamma? Som steg 1 menar jag. 
  • Anonym (?)
    LFF skrev 2015-03-30 15:56:58 följande:

Men om barnet just nu är som tryggast hemma så kan ju det vara en lösning för att vänja sig vid att sova med pappa utan mamma? Som steg 1 menar jag. 

Nej, det tror jag blir märkligt om mamma plötsligt "flyttar ut".

Dock skulle inte den lösningen ändra pappans inställning till det hela.
  • Anonym (?)

Det jag egentligen vill ha svar på, är huruvida man ska tvinga iväg ett barn som verkligen inte vill, eller om man bör vara lyhörd och anpassa umgänget efter barnets behov, snarare än umgängesförälderns behov?

Umgängena är ju, trots allt, till för barnet. Då borde de ju också utformas och anpassas så att barnet faktiskt trivs med umgängena. Eller?

• LFF
    Anonym (?) skrev 2015-03-30 16:07:32 följande:

Det jag egentligen vill ha svar på, är huruvida man ska tvinga iväg ett barn som verkligen inte vill, eller om man bör vara lyhörd och anpassa umgänget efter barnets behov, snarare än umgängesförälderns behov?

Umgängena är ju, trots allt, till för barnet. Då borde de ju också utformas och anpassas så att barnet faktiskt trivs med umgängena. Eller?

Självklart ska inte ett barn tvingas iväg men samtidigt så ska man inte hindra umgänget med den andre föräldern vilket det kan ses som om man håller barnet hemma med motiveringen att det inte vill. 

Så du och pappan behöver se till att hitta en fungerande lösning på problemet. Om ni inte kan göra det på egen hand får ni ta hjälp av familjerätten.
  • Anonym (?)
    LFF skrev 2015-03-30 16:10:42 följande:

Självklart ska inte ett barn tvingas iväg men samtidigt så ska man inte hindra umgänget med den andre föräldern vilket det kan ses som om man håller barnet hemma med motiveringen att det inte vill. 

Så du och pappan behöver se till att hitta en fungerande lösning på problemet. Om ni inte kan göra det på egen hand får ni ta hjälp av familjerätten.

Umgängena hindras ju inte. Pappan har varannan helg (även om han själv väljer att prioritera annat vissa helger). Men jag förhindrar inga umgängen.

Oavsett om barnet skulle följa med pappan hem, eller ej, så skulle pappan fortfarande vara tvungen att åka och hämta barnet, samt när helgen är slut, åka och lämna barnet hemma hos mig igen.
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2015-03-30 16:07:32 följande:

Svar på tråden Vad är det bästa för barnet, egentligen?