• ummsumaya

Hur länge ammar/har ni ammat?

Om ni ammat, hur länge har ni ammat? Om ni valt ersättning istället, vill ni berätta varför och från vilken ålder?

I vilken ålder tycker ni det är normalt att barnet ska ha slutat amma?

"The human thinks he is superior, but forget that he was once a drop of semen"
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge ammar/har ni ammat?
  • Prosit13

Jag helammade tills 4månaders ålder. Sen var intresset för vår mat då stort så att vi började introducera det och ge ersättning på dagarna. Men på nätterna ammas det och min kropp har lärt sig att "producera" mer på kvällen/natten. Så ingen mjölkstockning men det finns ändå att äta när det behövs.

Hade gärna slutat att amma nu vid 7månaders ålder eftersom det äts fast föda om dagarna. Natten känns som att jag används som napp, minst en gång i timmen vaknas det fortfarande och ska snuttas.

Hoppas på att intresset för amning slutar självmant. Har inte riktigt hjärta att neka...

• Donum
    CissiJissi skrev 2015-03-21 04:59:14 följande:

Jag har inte kunnat släppa resonemanget "långtidsamning=mindre självständighet", tankarna bara surrar!!:)

Nu som jag har tänkt massa på detta blir det resonemanget bara mer och mer bottenlöst för mig, amningen är ju verkligen inte i närheten av att vara ett hinder för tex mitt barn som både kräver att få vara självständig och samtidigt kräver att få amma! Snacks och mat och mellanmål och fysisk närhet ger vi alla våra barn utan att prata om att det står i vägen för ett barn - det är vi som förknippar amning med bebisar, barnet själv förknippar det med mat och trygghet!:) varför skulle amning hindra? Ja ja, jag ska släppa detta nu:) måste bara även få skryta åt min amningsälskande pojke; han har ätit själv sedan 9 månader, han tvättar sig själv, klär på sig själv, han dammsuger och diskar och tvättar och städar...allt sånt här på HELT EGET initiativ och med stor glädje :D vi har ju aldrig bett honom eller styrt honom till detta, han bara älskar att känna sig självständig och älskar även att dia:)

Håller med. Om amningen har gjort våra barn mindre självständiga så vill jag inte veta hur självständiga de hade varit utan... ;)

Min grundinställning är att närhet ger trygga barn och trygghet gör att man vågar ta ut svängarna mer. Därmed inte alls sagt att det bara är amning som ger trygghet, men känner sig barnet trygg med att ammas så tänker jag att den tryggheten är värdefull för den vidare utvecklingen.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • fluu

Klart att det inte är onormalt att amma efter ett år. Globalt och historiskt sett är 1 år väldigt kort amningsperiod.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • ummsumaya
    fluu skrev 2015-03-21 19:33:25 följande:

Klart att det inte är onormalt att amma efter ett år. Globalt och historiskt sett är 1 år väldigt kort amningsperiod.

Precis. Även forskare har kommit fram till att om mamman ammar länge kan det bidra till högre IQ hos barnet, läste jag faktiskt väldigt nyligen..

Det verkar stämma på mina barn. Men så kanske det inte är för alla..
  • Natulcien
    CissiJissi skrev 2015-03-18 22:56:03 följande:
    Woooow vilken speciell upplevelse !! Haha helt otroligt att det kan gå till så!!!:)
    Ja, det kändes MYCKET konstigt. En bebis som tidigare har älskat att ammas, som plötsligt bara stirrar undrande på mig och sen vänder sig bort...
    Det var väldigt sorgligt till en början, men sen insåg jag ju att det var bättre att han själv fick välja att sluta än att vi skulle behöva avvänja.
  • Natulcien
    Pescetarian skrev 2015-03-19 08:13:57 följande:
    Mitt barn blev också förkyld och väldigt täppt omkring den åldern, men fortsatte amma ändå. Jag minns att jag var jätteorolig då barnet höll andan under typ tio sekunder, sedan öppnade munnn och andades några gånger, sedan snuttade i tio sekunder till. Det lät som om barnet kom upp ovanför vattenytan för att hämta luft, för att sedan dyka ner i vattnet igen.
    Ok. Min son ville inte ens försöka...
  • Natulcien
    CissiJissi skrev 2015-03-21 04:59:14 följande:

Jag har inte kunnat släppa resonemanget "långtidsamning=mindre självständighet", tankarna bara surrar!!:)

Nu som jag har tänkt massa på detta blir det resonemanget bara mer och mer bottenlöst för mig, amningen är ju verkligen inte i närheten av att vara ett hinder för tex mitt barn som både kräver att få vara självständig och samtidigt kräver att få amma! Snacks och mat och mellanmål och fysisk närhet ger vi alla våra barn utan att prata om att det står i vägen för ett barn - det är vi som förknippar amning med bebisar, barnet själv förknippar det med mat och trygghet!:) varför skulle amning hindra? Ja ja, jag ska släppa detta nu:) måste bara även få skryta åt min amningsälskande pojke; han har ätit själv sedan 9 månader, han tvättar sig själv, klär på sig själv, han dammsuger och diskar och tvättar och städar...allt sånt här på HELT EGET initiativ och med stor glädje :D vi har ju aldrig bett honom eller styrt honom till detta, han bara älskar att känna sig självständig och älskar även att dia:)

Håller med. Mycket konstigt argument att komma med, att ett barn skulle bli mindre självständigt av att ammas som +1-åring.
    Då vore det ju lika illa att ta barnet i famn om hen har slagit sig och blir ledsen, eller natta hen liggande bredvid..? Nä, det är bara okunnigt att påstå det.
  • ummsumaya

Jag tackar er alla som svarat.

Som någon här innan trodde, att jag var ute efter en statistik, är inte rätt. Jag ville höra er (på familjeliv) vilka erfarenheter ni har, och då det inte finns "rätt" tid att sluta amma, så är det också intressant att höra att flera barn faktiskt slutat självmant! Och även barn som faktisk behöver närheten, men är en självständig individ ändå!

• Anonym (Ammamamma)

1a ammade tills han var 1år men han hade gärna fortsatt. Tyvärr tog mjölken slut eftersom jag blev gravid igen så det funkade inte att fortsätta.

2an slutade självmant dagtid vid 8mån men fortsatte att morgonamma tills 15mån

3an ammar fortfarande (en gång på dagen och kväll/natt) han blir 2år om några veckor

• Leola

Ammar (delammar) fortfarande och mitt barn är 21 månader. Kommer fortsätta amma så länge som vi båda vill.

Tycker mor och barn bestämmer hur länge man ska amma. Jag har inga direkta åsikter om hur länge andra ska amma sina barn!

• Annievd

Jag ammar 8 månader och jag vill gärna fortsätta så länge min lille vill det.

Jag tycker att det helt naturligt att man ammar längre ett år kanske två, det finns inga nackdelar med det.

Jag håller med fluu.

Svar på tråden Hur länge ammar/har ni ammat?