Hur länge ammar/har ni ammat?
Om ni ammat, hur länge har ni ammat? Om ni valt ersättning istället, vill ni berätta varför och från vilken ålder?
I vilken ålder tycker ni det är normalt att barnet ska ha slutat amma?
Om ni ammat, hur länge har ni ammat? Om ni valt ersättning istället, vill ni berätta varför och från vilken ålder?
I vilken ålder tycker ni det är normalt att barnet ska ha slutat amma?
Jag helammade tills 4månaders ålder. Sen var intresset för vår mat då stort så att vi började introducera det och ge ersättning på dagarna. Men på nätterna ammas det och min kropp har lärt sig att "producera" mer på kvällen/natten. Så ingen mjölkstockning men det finns ändå att äta när det behövs.
Hade gärna slutat att amma nu vid 7månaders ålder eftersom det äts fast föda om dagarna. Natten känns som att jag används som napp, minst en gång i timmen vaknas det fortfarande och ska snuttas.
Hoppas på att intresset för amning slutar självmant. Har inte riktigt hjärta att neka...
Jag har inte kunnat släppa resonemanget "långtidsamning=mindre självständighet", tankarna bara surrar!!:)
Nu som jag har tänkt massa på detta blir det resonemanget bara mer och mer bottenlöst för mig, amningen är ju verkligen inte i närheten av att vara ett hinder för tex mitt barn som både kräver att få vara självständig och samtidigt kräver att få amma! Snacks och mat och mellanmål och fysisk närhet ger vi alla våra barn utan att prata om att det står i vägen för ett barn - det är vi som förknippar amning med bebisar, barnet själv förknippar det med mat och trygghet!:) varför skulle amning hindra? Ja ja, jag ska släppa detta nu:) måste bara även få skryta åt min amningsälskande pojke; han har ätit själv sedan 9 månader, han tvättar sig själv, klär på sig själv, han dammsuger och diskar och tvättar och städar...allt sånt här på HELT EGET initiativ och med stor glädje :D vi har ju aldrig bett honom eller styrt honom till detta, han bara älskar att känna sig självständig och älskar även att dia:)
Klart att det inte är onormalt att amma efter ett år. Globalt och historiskt sett är 1 år väldigt kort amningsperiod.
Klart att det inte är onormalt att amma efter ett år. Globalt och historiskt sett är 1 år väldigt kort amningsperiod.
Jag har inte kunnat släppa resonemanget "långtidsamning=mindre självständighet", tankarna bara surrar!!:)
Nu som jag har tänkt massa på detta blir det resonemanget bara mer och mer bottenlöst för mig, amningen är ju verkligen inte i närheten av att vara ett hinder för tex mitt barn som både kräver att få vara självständig och samtidigt kräver att få amma! Snacks och mat och mellanmål och fysisk närhet ger vi alla våra barn utan att prata om att det står i vägen för ett barn - det är vi som förknippar amning med bebisar, barnet själv förknippar det med mat och trygghet!:) varför skulle amning hindra? Ja ja, jag ska släppa detta nu:) måste bara även få skryta åt min amningsälskande pojke; han har ätit själv sedan 9 månader, han tvättar sig själv, klär på sig själv, han dammsuger och diskar och tvättar och städar...allt sånt här på HELT EGET initiativ och med stor glädje :D vi har ju aldrig bett honom eller styrt honom till detta, han bara älskar att känna sig självständig och älskar även att dia:)
Jag tackar er alla som svarat.
Som någon här innan trodde, att jag var ute efter en statistik, är inte rätt. Jag ville höra er (på familjeliv) vilka erfarenheter ni har, och då det inte finns "rätt" tid att sluta amma, så är det också intressant att höra att flera barn faktiskt slutat självmant! Och även barn som faktisk behöver närheten, men är en självständig individ ändå!
1a ammade tills han var 1år men han hade gärna fortsatt. Tyvärr tog mjölken slut eftersom jag blev gravid igen så det funkade inte att fortsätta.
2an slutade självmant dagtid vid 8mån men fortsatte att morgonamma tills 15mån
3an ammar fortfarande (en gång på dagen och kväll/natt) han blir 2år om några veckor
Ammar (delammar) fortfarande och mitt barn är 21 månader. Kommer fortsätta amma så länge som vi båda vill.
Tycker mor och barn bestämmer hur länge man ska amma. Jag har inga direkta åsikter om hur länge andra ska amma sina barn!
Jag ammar 8 månader och jag vill gärna fortsätta så länge min lille vill det.
Jag tycker att det helt naturligt att man ammar längre ett år kanske två, det finns inga nackdelar med det.
Jag håller med fluu.