Inlägg från: Donum |Visa alla inlägg
  • Donum

Hur länge ammar/har ni ammat?

Jag svarade 1,5 år men jag vet inte exakt. Bägge slutade av sig själva och det gick så friktionsfritt att jag kom på först några månader senare att det var väldigt länge sedan jag ammade.

Det verkar inte vara "normalt" att amma så länge, men någon får ju vara motvalls. ;) Principiellt tycker jag att barnet ska sluta ammas när h*n vill det.

Minstingen är bara 3 månader så hon helammas. Min förhoppning är att hon slutar självmant hon också när hon känner att det är dags för det.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    CissiJissi skrev 2015-03-21 04:59:14 följande:

Jag har inte kunnat släppa resonemanget "långtidsamning=mindre självständighet", tankarna bara surrar!!:)

Nu som jag har tänkt massa på detta blir det resonemanget bara mer och mer bottenlöst för mig, amningen är ju verkligen inte i närheten av att vara ett hinder för tex mitt barn som både kräver att få vara självständig och samtidigt kräver att få amma! Snacks och mat och mellanmål och fysisk närhet ger vi alla våra barn utan att prata om att det står i vägen för ett barn - det är vi som förknippar amning med bebisar, barnet själv förknippar det med mat och trygghet!:) varför skulle amning hindra? Ja ja, jag ska släppa detta nu:) måste bara även få skryta åt min amningsälskande pojke; han har ätit själv sedan 9 månader, han tvättar sig själv, klär på sig själv, han dammsuger och diskar och tvättar och städar...allt sånt här på HELT EGET initiativ och med stor glädje :D vi har ju aldrig bett honom eller styrt honom till detta, han bara älskar att känna sig självständig och älskar även att dia:)

Håller med. Om amningen har gjort våra barn mindre självständiga så vill jag inte veta hur självständiga de hade varit utan... ;)

Min grundinställning är att närhet ger trygga barn och trygghet gör att man vågar ta ut svängarna mer. Därmed inte alls sagt att det bara är amning som ger trygghet, men känner sig barnet trygg med att ammas så tänker jag att den tryggheten är värdefull för den vidare utvecklingen.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
Svar på tråden Hur länge ammar/har ni ammat?