Hur länge ammar/har ni ammat?
Om ni ammat, hur länge har ni ammat? Om ni valt ersättning istället, vill ni berätta varför och från vilken ålder?
I vilken ålder tycker ni det är normalt att barnet ska ha slutat amma?
Om ni ammat, hur länge har ni ammat? Om ni valt ersättning istället, vill ni berätta varför och från vilken ålder?
I vilken ålder tycker ni det är normalt att barnet ska ha slutat amma?
Går ej att svara på din fråga om man har haft två eller fler barn som man ammat olika länge eller inte alls.
Vad som är normalt går inte heller att svara på. För en familj är det normalt med si och så och för en annan x och y. Om du efterfrågar statistik är familjeliv inte rätt forum.
Vad tycker du själv ts? Av vilken anledning undrar du?
Barnen har varit 13,5-15,5 månader. Då har de börjat äta alla mål vanlig mat och det har liksom fallit sig naturligt att en dag inte amma mer. Mitt val.
Ni som upplevde att barnet självmant slutade amma innan året: kan det vara så att ni ändå påverkade detta? Tex om barnet inte ville ligga och amma längre utan sitta och amma, och om inte man gick med på det så tröttnade barnet i längden.. Eller något annat där ni indirekt påverkade?
Jag ammade 8 manader och sedan 10 manader med andra barnet. De slutade amma självmant. Jag tycker det är lite överdrivet att amma ett barn över 1 ar, i alla fall skulle jag inte ha orkat det. När barnet är över 2 ar tycker jag det ger lite fel signaler. Da är ju barnet inte längre en bebis och ska börja lära sig att klara saker själv: äta själv, klä pa sig, ga pa pottan osv. Man undrar lite vad som driver folk att amma i flera ar. Vill de inte att barnet ska växa upp och bli självständigt?? Däremot skulle jag aldrig komma pa att ge folk elaka kommentarer, alla gör som de själva vill.
Går ej att svara på din fråga om man har haft två eller fler barn som man ammat olika länge eller inte alls.
Vad som är normalt går inte heller att svara på. För en familj är det normalt med si och så och för en annan x och y. Om du efterfrågar statistik är familjeliv inte rätt forum.
Vad tycker du själv ts? Av vilken anledning undrar du?
Ni som upplevde att barnet självmant slutade amma innan året: kan det vara så att ni ändå påverkade detta? Tex om barnet inte ville ligga och amma längre utan sitta och amma, och om inte man gick med på det så tröttnade barnet i längden.. Eller något annat där ni indirekt påverkade?
Du säger två saker jag vill kommentera; vill de inte att barnen ska bli självständiga och vad är det som driver dem att amma flera år.
Jag upplever att det som driver en att amma längre än tänkt är just: barnet själv.
Sen ser jag inte att amning förhindrar självständighet och den utveckligen då barner fortfarande själv väljer detta. När jag ger min son pipmugg blir han sur och upprörd, då låter jag bli att vara trotsig förälder och ger honom sån mugg som han vill ha, sån som vuxna dricker från, så blir han stolt och nöjd. Såna exempel sker ju hela dagen, han tar initiativ till självständighet hela vägen. Jag ser inte någon koppling mellan sämre utveckling av självständighet och långtidsamning.
Om det var föräldrarnas fel att barnet ammades länge och barnet egentligen signalerade att det ville sluta, DÅ vore det en annan sak, då tycker jag själv ditt resonemang låter som det stämmer :)
Jag är mest nyfiken då min egen mamma och syster tycker det är onormalt att amma över 1 år. Jag frågade frågan då alla har olika åsikter, så vad kan då vara rätt eller fel?
Jag har inte kunnat släppa resonemanget "långtidsamning=mindre självständighet", tankarna bara surrar!!:)
Nu som jag har tänkt massa på detta blir det resonemanget bara mer och mer bottenlöst för mig, amningen är ju verkligen inte i närheten av att vara ett hinder för tex mitt barn som både kräver att få vara självständig och samtidigt kräver att få amma! Snacks och mat och mellanmål och fysisk närhet ger vi alla våra barn utan att prata om att det står i vägen för ett barn - det är vi som förknippar amning med bebisar, barnet själv förknippar det med mat och trygghet!:) varför skulle amning hindra? Ja ja, jag ska släppa detta nu:) måste bara även få skryta åt min amningsälskande pojke; han har ätit själv sedan 9 månader, han tvättar sig själv, klär på sig själv, han dammsuger och diskar och tvättar och städar...allt sånt här på HELT EGET initiativ och med stor glädje :D vi har ju aldrig bett honom eller styrt honom till detta, han bara älskar att känna sig självständig och älskar även att dia:)
Min yngsta ammades helt i närmare åtta månader, hon vägrade allt utom bröstet. Sedan delammades hon tills hon var drygt två år, hon slutade självmant när hon åt mer mat.