• ummsumaya

Hur länge ammar/har ni ammat?

Om ni ammat, hur länge har ni ammat? Om ni valt ersättning istället, vill ni berätta varför och från vilken ålder?

I vilken ålder tycker ni det är normalt att barnet ska ha slutat amma?

"The human thinks he is superior, but forget that he was once a drop of semen"
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge ammar/har ni ammat?
  • Mitarashi

Första ammades bara i tre månader och sen fick hon ersättning då hon gick ner i vikt.

Andra är snart 7 månader och ammas fortfarande. Han äter två mål vanlig mat och ammas fritt i övrigt.

Jag kommer fortsätta amma tills sonen är redo att sluta.

• emmeline89

Jag helammande i två månader sen fick jag börja komplettera med ersättning (till en början bara en-två flaskor om dagen) men efter några veckor så blev han lite bekväm och ville hellre ha flaska och det slutade med att han totalvägrade att ta bröstet vid 3 månaders ålder.

• Mialinnea

Jag ammade i ca 8 månader, från ca 7 månader började vi med ersättning vissa av amnings tillfällena och efter ett tag föredrog dottern flaskan.

• Smulan 89

Första barnet föddes med kronisk tarmsjukdom, så han pumpade jag ur åt i 3 mån ca. Hade i frysen, så han fick min mjölk i 6 mån vill jag minnas. Han skulle ha ca 5-10 ml åt gången, så amma blev för jobbigt.
    Andra barnet ammade/pumpade jag i 3 mån ca. Sen räckte inte mjölken och det blev ersättning.
    Mer än 6 mån skulle jag aldrig orka amma. Upplevde mest nackdelar och väldigt få fördelar med amning. Det passade inte mig helt enkelt.

• CissiJissi

Jag kan inte ens föreställa mig att en bebis självmant slutar, det är så långt från hur vi haft det att min fantasi inte kan begripa det!!:p men någon gång hoppas jag ju få uppleva det själv!

• yodi

första barnet ammade jag tills hon var nästan två.
    andra barnet ammade jag tills hon var lite mer än två år.
    tredje barnet slutade självmant när hon var ca 2,5 år gammal
    minstingen är nu 16 månader och delammas fortfarande.

• Anonym (A)

Sonen svalt vid helamning så han fick tillägg tidigt (det hjälpte inte att jag pumpade och gav den mjölken också) men han delade till 7,5 månad

• CissiJissi

Ni som upplevde att barnet självmant slutade amma innan året: kan det vara så att ni ändå påverkade detta? Tex om barnet inte ville ligga och amma längre utan sitta och amma, och om inte man gick med på det så tröttnade barnet i längden.. Eller något annat där ni indirekt påverkade?

• Natulcien
    CissiJissi skrev 2015-03-18 21:43:34 följande:

Jag kan inte ens föreställa mig att en bebis självmant slutar, det är så långt från hur vi haft det att min fantasi inte kan begripa det!!:p men någon gång hoppas jag ju få uppleva det själv!

CissiJissi skrev 2015-03-18 22:41:10 följande:

Ni som upplevde att barnet självmant slutade amma innan året: kan det vara så att ni ändå påverkade detta? Tex om barnet inte ville ligga och amma längre utan sitta och amma, och om inte man gick med på det så tröttnade barnet i längden.. Eller något annat där ni indirekt påverkade?

Nej, jag kunde inte heller föreställa mig att han skulle sluta självmant. Både han och jag älskade våra amningsstunder.
    Men när han var 10,5 månader så fick han sitt livs första förkylning och var helt täppt. Kunde inte suga. Han fick panik och bara vände bort huvudet. Dock klarade han av att suga på flasknappen, så jag pumpade och gav på flaska istället (han åt ju dessutom en hel del annat i den åldern). När han blev frisk igen, 3-4 dagar senare, så ville han inte längre. Han bara tittade undrande på mig när jag försökte amma honom och vände bort huvudet. Jag försökte flera gånger, men var till slut tvungen att ge upp.

• CissiJissi
    Natulcien skrev 2015-03-18 22:49:00 följande:

Nej, jag kunde inte heller föreställa mig att han skulle sluta självmant. Både han och jag älskade våra amningsstunder.

Men när han var 10,5 månader så fick han sitt livs första förkylning och var helt täppt. Kunde inte suga. Han fick panik och bara vände bort huvudet. Dock klarade han av att suga på flasknappen, så jag pumpade och gav på flaska istället (han åt ju dessutom en hel del annat i den åldern). När han blev frisk igen, 3-4 dagar senare, så ville han inte längre. Han bara tittade undrande på mig när jag försökte amma honom och vände bort huvudet. Jag försökte flera gånger, men var till slut tvungen att ge upp.

Woooow vilken speciell upplevelse !! Haha helt otroligt att det kan gå till så!!!:)
Svar på tråden Hur länge ammar/har ni ammat?