Hur länge ammar/har ni ammat?
Om ni ammat, hur länge har ni ammat? Om ni valt ersättning istället, vill ni berätta varför och från vilken ålder?
I vilken ålder tycker ni det är normalt att barnet ska ha slutat amma?
Om ni ammat, hur länge har ni ammat? Om ni valt ersättning istället, vill ni berätta varför och från vilken ålder?
I vilken ålder tycker ni det är normalt att barnet ska ha slutat amma?
Jag har ammat mina fem barn mellan 3 månader och 3 år.
Barn 1 - 3 mån.
Barn 2, 3 och 5 c:a 1,5-2 år
Barn 4 - 3 år.
Jag lade min röst på 3 år.
Gällande mina åsikter kring hur länge folk ska/får amma bryr jag mig inte ett dugg så länge barnet har det bra.
Vissa vänners barn har tappat intresse för bröstet när de började äta mer mat. Mitt barn fick bara alltmer sällan (i slutet bara vid nattning). Det fasades ut med att vi låg och kramades/vaggade till sömns istället (och att pappa tog fler nattningar). Sedan när vi var på semester somnade hen i vagnen på kvällarna och så var det slut på den amningen... Alltså en hel del av att distrahera med annat och aldrig någon ren konflikt kring bröstet.
Första barnet ammade jag fram till ett år, andra lite mer, ca 13 månader. När tredje kommer så kommer jag nog amma något likande, inte mindre än ett år i alla fall!
Jag har bara tagit bort ett mål i taget, genom att helt enkelt ge annan mat i stället. Nattmål har jag tagit bort genom att tydligt säga "hej då" på kvällen och försvinna hemifrån. Sedan har jag sovit i ett annat rum och barnens pappa har erbjudit flaska med välling eller vatten. Första natten har han fått bära omkring dem en del, men de har varit tillräckligt stora för att veta att han faktiskt inte hade något annat än flaskmat. Efter ett par nätter har jag flyttat in i sovrummet igen och sett till att sova i en t-shirt den första tiden.
Jo, har ju även sett till att inte ligga bredvid barnet med bar överkropp förstås på natten. Det hade ju känts taskigt!
Jag ammade längre än två år.
I övrigt har jag inga åsikter. Alla gör som de själva vill och har möjlighet till.
Ammade min son i 5,5 år, då valde han att sluta. Tyckte att det var väldigt bra att amma speciellt under de första åren på förskolan. De sista 1-1,5 åren tyckte jag det var rätt jobbigt med amningen, för det gjorde ont och jag oroade mig för vad andra skulle tycka.
Var och en ska göra som den vill med amningen. Om man tycker det är obehagligt/äckligt är det nog bättre att avstå.
Ammade min son i 5,5 år, då valde han att sluta. Tyckte att det var väldigt bra att amma speciellt under de första åren på förskolan. De sista 1-1,5 åren tyckte jag det var rätt jobbigt med amningen, för det gjorde ont och jag oroade mig för vad andra skulle tycka.
Var och en ska göra som den vill med amningen. Om man tycker det är obehagligt/äckligt är det nog bättre att avstå.
Vårt första barn ammades i 6 månader och vårt andra i 1 år. Min personliga gräns går väl vid 2-3 år men jag har ju aldrig varit där så svårt att helt veta, spjälsängar (för andra barnet), nappar (för andra barnet) och nappflaskor har vi slutat med i den där åldern.
Jag tycker inte man ska något, jag ser positivt på om man kör på det alla inblandade trivs med om det så är att inte amma alls eller amma länge och allt däremellan. Jag har svårt att förstå mödrar som ammar barn som närmar sig skolåldern dock, där undrar jag om det verkligen är i barnets bästa intresse och om det som har styrt den utvecklingen verkligen är sunt.