• ummsumaya

Hur länge ammar/har ni ammat?

Om ni ammat, hur länge har ni ammat? Om ni valt ersättning istället, vill ni berätta varför och från vilken ålder?

I vilken ålder tycker ni det är normalt att barnet ska ha slutat amma?

"The human thinks he is superior, but forget that he was once a drop of semen"
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge ammar/har ni ammat?
  • Penida
    CissiJissi skrev 2015-03-18 21:43:34 följande:

Jag kan inte ens föreställa mig att en bebis självmant slutar, det är så långt från hur vi haft det att min fantasi inte kan begripa det!!:p men någon gång hoppas jag ju få uppleva det själv!

Min då 1-åring slutade självmant, jag kan inte beskriva det på annat sätt än att han plötsligt var ointresserad när jag erbjöd. Han hade då börjat äta mycket mat, var väldigt pappig. Jag hade gärna ammat honom längre men det handlade ju inte om mig (som jag ser det det) och jag skulle aldrig ha fått för mig att truga.
    Avskyr CIO-metoder
  • Anonym (C)

Tills den dagen barnet eller mamman inte längre finner det bekvämt.

• emmeline89
    CissiJissi skrev 2015-03-18 22:41:10 följande:

Ni som upplevde att barnet självmant slutade amma innan året: kan det vara så att ni ändå påverkade detta? Tex om barnet inte ville ligga och amma längre utan sitta och amma, och om inte man gick med på det så tröttnade barnet i längden.. Eller något annat där ni indirekt påverkade?

Om man har lite dåligt med mjölk och vänjer barnen vid flaska tidigt (frivilligt eller ej) så tror jag risken/chansen är större att de tappar intresset för brösten. Jag trugade och trugade min grabb med brösten och tänkte att det bara var en fas, så jag pumpade och gav honom på flaska och då slank det ner. Jag masade med detta i en vecka sen gick vi över helt på ersättning. Han hade aldrig ro att ligga i timtal och "snutta" och tyckte förmodligen att det gick fortare med flaska.
  • CissiJissi
    emmeline89 skrev 2015-03-19 07:47:25 följande:

Om man har lite dåligt med mjölk och vänjer barnen vid flaska tidigt (frivilligt eller ej) så tror jag risken/chansen är större att de tappar intresset för brösten. Jag trugade och trugade min grabb med brösten och tänkte att det bara var en fas, så jag pumpade och gav honom på flaska och då slank det ner. Jag masade med detta i en vecka sen gick vi över helt på ersättning. Han hade aldrig ro att ligga i timtal och "snutta" och tyckte förmodligen att det gick fortare med flaska.

Så kan det nog vara! Min har alltid avskytt flaskor och nappar och allt sånt, är väldigt gosig och mysig (vill gärna snutta och vara nära mycket) och jag har alltid bra med mjölk.. Så olika för alla!
  • Pescetarian
    Natulcien skrev 2015-03-18 22:49:00 följande:

Nej, jag kunde inte heller föreställa mig att han skulle sluta självmant. Både han och jag älskade våra amningsstunder.

Men när han var 10,5 månader så fick han sitt livs första förkylning och var helt täppt. Kunde inte suga. Han fick panik och bara vände bort huvudet. Dock klarade han av att suga på flasknappen, så jag pumpade och gav på flaska istället (han åt ju dessutom en hel del annat i den åldern). När han blev frisk igen, 3-4 dagar senare, så ville han inte längre. Han bara tittade undrande på mig när jag försökte amma honom och vände bort huvudet. Jag försökte flera gånger, men var till slut tvungen att ge upp.

Mitt barn blev också förkyld och väldigt täppt omkring den åldern, men fortsatte amma ändå. Jag minns att jag var jätteorolig då barnet höll andan under typ tio sekunder, sedan öppnade munnn och andades några gånger, sedan snuttade i tio sekunder till. Det lät som om barnet kom upp ovanför vattenytan för att hämta luft, för att sedan dyka ner i vattnet igen.
  • ummsumaya
    emmeline89 skrev 2015-03-19 07:47:25 följande:
    Det tror faktiskt jag också.
    Det krävs ju även mer tålamod med ammning då det går långsammare för att få samma mängd som man får ut i flaskan.
    Dem barn som har mer av sug-behovet så kanske det tar längre att sluta med amningen...fast jag speculerar bara
    "The human thinks he is superior, but forget that he was once a drop of semen"
  • Donum

Jag svarade 1,5 år men jag vet inte exakt. Bägge slutade av sig själva och det gick så friktionsfritt att jag kom på först några månader senare att det var väldigt länge sedan jag ammade.

Det verkar inte vara "normalt" att amma så länge, men någon får ju vara motvalls. ;) Principiellt tycker jag att barnet ska sluta ammas när h*n vill det.

Minstingen är bara 3 månader så hon helammas. Min förhoppning är att hon slutar självmant hon också när hon känner att det är dags för det.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (hmmm)

Jag ammade 8 manader och sedan 10 manader med andra barnet. De slutade amma självmant. Jag tycker det är lite överdrivet att amma ett barn över 1 ar, i alla fall skulle jag inte ha orkat det. När barnet är över 2 ar tycker jag det ger lite fel signaler. Da är ju barnet inte längre en bebis och ska börja lära sig att klara saker själv: äta själv, klä pa sig, ga pa pottan osv. Man undrar lite vad som driver folk att amma i flera ar. Vill de inte att barnet ska växa upp och bli självständigt?? Däremot skulle jag aldrig komma pa att ge folk elaka kommentarer, alla gör som de själva vill.

• Anonym (hmmm)
    CissiJissi skrev 2015-03-18 22:41:10 följande:

Ni som upplevde att barnet självmant slutade amma innan året: kan det vara så att ni ändå påverkade detta? Tex om barnet inte ville ligga och amma längre utan sitta och amma, och om inte man gick med på det så tröttnade barnet i längden.. Eller något annat där ni indirekt påverkade?

Alltsa min son som var 10 manader at ju riktiga maltider och hade börjat ta flaskan. Han ville inte ligga still, hade inte talamod att ammas
Svar på tråden Hur länge ammar/har ni ammat?