Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Hur länge ammar/har ni ammat?

Jag hade tänkt amma sonen i minst 1 år, men han valde själv att sluta när han var 10,5 månader.

• Natulcien
    CissiJissi skrev 2015-03-18 21:43:34 följande:

Jag kan inte ens föreställa mig att en bebis självmant slutar, det är så långt från hur vi haft det att min fantasi inte kan begripa det!!:p men någon gång hoppas jag ju få uppleva det själv!

CissiJissi skrev 2015-03-18 22:41:10 följande:

Ni som upplevde att barnet självmant slutade amma innan året: kan det vara så att ni ändå påverkade detta? Tex om barnet inte ville ligga och amma längre utan sitta och amma, och om inte man gick med på det så tröttnade barnet i längden.. Eller något annat där ni indirekt påverkade?

Nej, jag kunde inte heller föreställa mig att han skulle sluta självmant. Både han och jag älskade våra amningsstunder.
    Men när han var 10,5 månader så fick han sitt livs första förkylning och var helt täppt. Kunde inte suga. Han fick panik och bara vände bort huvudet. Dock klarade han av att suga på flasknappen, så jag pumpade och gav på flaska istället (han åt ju dessutom en hel del annat i den åldern). När han blev frisk igen, 3-4 dagar senare, så ville han inte längre. Han bara tittade undrande på mig när jag försökte amma honom och vände bort huvudet. Jag försökte flera gånger, men var till slut tvungen att ge upp.

• Natulcien
    CissiJissi skrev 2015-03-18 22:56:03 följande:
    Woooow vilken speciell upplevelse !! Haha helt otroligt att det kan gå till så!!!:)
    Ja, det kändes MYCKET konstigt. En bebis som tidigare har älskat att ammas, som plötsligt bara stirrar undrande på mig och sen vänder sig bort...
    Det var väldigt sorgligt till en början, men sen insåg jag ju att det var bättre att han själv fick välja att sluta än att vi skulle behöva avvänja.
  • Natulcien
    Pescetarian skrev 2015-03-19 08:13:57 följande:
    Mitt barn blev också förkyld och väldigt täppt omkring den åldern, men fortsatte amma ändå. Jag minns att jag var jätteorolig då barnet höll andan under typ tio sekunder, sedan öppnade munnn och andades några gånger, sedan snuttade i tio sekunder till. Det lät som om barnet kom upp ovanför vattenytan för att hämta luft, för att sedan dyka ner i vattnet igen.
    Ok. Min son ville inte ens försöka...
  • Natulcien
    CissiJissi skrev 2015-03-21 04:59:14 följande:

Jag har inte kunnat släppa resonemanget "långtidsamning=mindre självständighet", tankarna bara surrar!!:)

Nu som jag har tänkt massa på detta blir det resonemanget bara mer och mer bottenlöst för mig, amningen är ju verkligen inte i närheten av att vara ett hinder för tex mitt barn som både kräver att få vara självständig och samtidigt kräver att få amma! Snacks och mat och mellanmål och fysisk närhet ger vi alla våra barn utan att prata om att det står i vägen för ett barn - det är vi som förknippar amning med bebisar, barnet själv förknippar det med mat och trygghet!:) varför skulle amning hindra? Ja ja, jag ska släppa detta nu:) måste bara även få skryta åt min amningsälskande pojke; han har ätit själv sedan 9 månader, han tvättar sig själv, klär på sig själv, han dammsuger och diskar och tvättar och städar...allt sånt här på HELT EGET initiativ och med stor glädje :D vi har ju aldrig bett honom eller styrt honom till detta, han bara älskar att känna sig självständig och älskar även att dia:)

Håller med. Mycket konstigt argument att komma med, att ett barn skulle bli mindre självständigt av att ammas som +1-åring.
    Då vore det ju lika illa att ta barnet i famn om hen har slagit sig och blir ledsen, eller natta hen liggande bredvid..? Nä, det är bara okunnigt att påstå det.
Svar på tråden Hur länge ammar/har ni ammat?