Hur länge ammar/har ni ammat?
Jag hade tänkt amma sonen i minst 1 år, men han valde själv att sluta när han var 10,5 månader.
Jag hade tänkt amma sonen i minst 1 år, men han valde själv att sluta när han var 10,5 månader.
Jag kan inte ens föreställa mig att en bebis självmant slutar, det är så långt från hur vi haft det att min fantasi inte kan begripa det!!:p men någon gång hoppas jag ju få uppleva det själv!
Ni som upplevde att barnet självmant slutade amma innan året: kan det vara så att ni ändå påverkade detta? Tex om barnet inte ville ligga och amma längre utan sitta och amma, och om inte man gick med på det så tröttnade barnet i längden.. Eller något annat där ni indirekt påverkade?
Jag har inte kunnat släppa resonemanget "långtidsamning=mindre självständighet", tankarna bara surrar!!:)
Nu som jag har tänkt massa på detta blir det resonemanget bara mer och mer bottenlöst för mig, amningen är ju verkligen inte i närheten av att vara ett hinder för tex mitt barn som både kräver att få vara självständig och samtidigt kräver att få amma! Snacks och mat och mellanmål och fysisk närhet ger vi alla våra barn utan att prata om att det står i vägen för ett barn - det är vi som förknippar amning med bebisar, barnet själv förknippar det med mat och trygghet!:) varför skulle amning hindra? Ja ja, jag ska släppa detta nu:) måste bara även få skryta åt min amningsälskande pojke; han har ätit själv sedan 9 månader, han tvättar sig själv, klär på sig själv, han dammsuger och diskar och tvättar och städar...allt sånt här på HELT EGET initiativ och med stor glädje :D vi har ju aldrig bett honom eller styrt honom till detta, han bara älskar att känna sig självständig och älskar även att dia:)