• Anonym (singsing)

Underhåll - Vad går det till!?

Nu kommer jag väl bli idiotförklarad av alla mammor. Men jag kan inte begripa varför det är så självklart att pappor ska betala underhåll.

Satt och diskuterade med min killkompis som har sin son tors-mån varannan vecka. Alltså 4/14 dagar. När pojken har sommarlov har dom delat på tiden men han har ändå fått betala cirka 600:-/mån. Mamman får hela barnbidraget. Hon får alltså (förutom på sommaren) över 2000:- i månaden. Barnbidraget slår väl ut dagis/fritidsavgifter (vet inte hur mycket det är?). Så det kan jag köpa att hon får eftersom hon betalar hela avgiften. Men vart är det meningen att de övriga 1273:- ska gå till? Allt pojken har hos sin mamma har han hos sin pappa - eget rum, kläder, leksaker, cyklar... Så det är ingenting hon får stå ensam för, pappan får ju också köpa alla dessa grejer. Dyrare saker som fritidsaktiviteter och sport delar de på. Eller jo, hon betalar frisören själv 2 gånger om året. Och försäkring på barnet, men det tror jag knappast kostar en tusenlapp i månaden...

Hur kan ett barn, som man har 2/3 av tiden, kosta 1273:- utöver allt som pappan betalar hos sig? Och på sommaren, hur kan det kosta henne 600:- mer när de delar på tiden!?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-18 08:38
    Okej. Många har blivit väldigt upprörda. Som jag inledde inlägget med blev jag ganska idiotförklarad av många. Vissa förstår vad jag menar.
    Jag kan förstå nu att pappan (I detta fall) absolut inte är tvungen att betala en krona utöver 1273:-. Nu gör han det frivilligt utan att klaga. Som så många pappor gör och tydligen förväntas göra. Det är jag som ifrågasätter underhållet, vad det går till och hur mycket. Men det är inte första gången jag hör fall som hans; mamman kräver underhåll OCH vill samtidigt ha mer till dyrare inköp/pappan får köpa grejer till sig. Så för att förtydliga:
    Mitt inlägg var riktad till er som kan ge mig lite klarhet i varför många mammor klagar över att pengarna inte räcker. Om en pappa betalar 1273:- varje månad, mamman får barnbidrag 1050:- och samtidigt lägger sin del 1273:- så blir det i mina öron som inte är förälder ganska mycket pengar! Jag kan inte begripa att ett barn kostar över 3500:- i månaden (säg 2500:- efter förskola/fritids är betalt för det har väl dom allra flesta). Eller handlar det om att man inte vill ta av sina egna pengar som mamma, att underhåll och barnbidrag ska täcka alla kostnader?
  • Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?
  • MadHatter

Det känns som det går runt runt här. Det är ju inte lätt att bestämma vad ett barn ska få kosta för i praktiken kostar barn olika beroende på vad föräldrarna vill och kan prioritera.

Men genom schablonen underhållsstöd gör man ändå försöket att bestämma det och nog är den ganska rimlig ändå. Man kan inte ha vråldyra kalas för de pengarna men det går ändå runt utan att barnet ska behöva lida på något sätt. Så ett ganska bra mellanläge kan man säga. En höjning med 300 kr känns också rimligt då det blir en höjning på 400kr på 20 år och sen kanske det dröjer ytterligare 10 år tills nästa höjning.

• micromat
    sextiotalist skrev 2015-03-30 13:34:53 följande:

Och än en gång, ett barn kostar vad föräldrarna har råd med det är den enda ekvationen som är lösbar.

Du äter ute med dina barn, du ordnar dyrare kalas för dina barn, men det är för att du har troligen har råd (annars är det inte små smarta val)

Ensamstående föräldrar, föräldrar som är arbetslösa, föräldrar som tjänar dåligt, föräldrar som studerar, deras barn kostar vad de har råd med. Det kanske inte inkluderar restaurantbesök, dyra semesterresor, kalasen kan vara av den enkla typen hemma.

Fast man kan inte dra alla över en kam heller.. Mitt barn kostar egentligen mer än jag har råd med, men jag väljer att prioritera bort saker så vi kan ut och fika, äta, åka på semester osv. Det är inte för att jag gör dumma val utanför att jag tycker att det ger så otroligt mycket mer.
  • skpklm
    Förtryckt skrev 2015-03-31 17:19:13 följande:
    Idag är det bara invandrare som får detta. Lån på 30 000 för möblemang i hemmet, det kallas något annat som jag inte kommer ihåg
    Varenda invandrare -  det tvivlar jag på.
  • Förtryckt
    skpklm skrev 2015-04-01 20:44:37 följande:
    Varenda invandrare -  det tvivlar jag på.
    Sa jag att det är varenda invandrare som får? Nej men det står dem fritt att söka!
    ---
  • skpklm
    Förtryckt skrev 2015-04-01 20:48:23 följande:
    Sa jag att det är varenda invandrare som får? Nej men det står dem fritt att söka!
    Intressant!  Så någon  som invandrar från Norge/USA etc  för att hen blivit kär i någon i Sverige kan söka bosättningsbidrag -  inte dennes svenska partner?
  • Förtryckt
    skpklm skrev 2015-04-01 22:21:34 följande:

Intressant!  Så någon  som invandrar från Norge/USA etc  för att hen blivit kär i någon i Sverige kan söka bosättningsbidrag -  inte dennes svenska partner?

Gör dig inte dummare än du redan är.

Från början (före 2002) kallades bosättningslån för invandrare "startbidrag" och var en gåva från staten (= svenska skattebetalare) till nytillkomna asylsökande på 30 000 kr.

Sen ändrades det till ett lån som hette bosättningslån.

Nu har CSN hand om lånet och det har bytt namn till Hemutrustningslån.

Skillnaden är att beloppet nu är 35 000 kr och att det i realitet inte behöver betalas tillbaka. Om en svensk studerande tar CSN-lån så blir det utmätning från kronofogden för att få tillbaka pengarna. Men en invandrare behöver aldrig riskera detta.

Du kan läsa hur det fungerar här:

www.csn.se/hemutrustningslan/vanliga-fragor
    ---
  • Förtryckt

Nedan ser du vilka som får söka detta, och nej, det gäller inte arbetskraftsinvandrare från USa eller Norge *facepalm* - inte heller svenska ungdomar. ENDAST FLYKTINGAR GÖRE SIG BESVÄR.

För att du ska få låna pengar till hemutrustning gäller följande:

Du omfattas av flyktingmottagande eller etableringsförordningen.

Det har gått mindre än två år sedan du första gången togs emot i en kommun.

Du är minst 18 år.

Källa:CSN

---
  • Anonym (Plånboken...)
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-30 01:04:17 följande:

Men herre min g hur kan du få ihop att ett barnkalas kostar 6500:- !? Hyr du in en cateringfirma då eller?? 3000:- låter också väldigt mycket! Vad är det som kostar så på dina kalas?

Aktiviteterna blir jag också nyfiken på. Jag kan köpa att en terminsavgift ligger på runt 1000:- /st. Så 6000:- för dig då på ett år. Vad tusan går de övriga 11000:- i din beräkning till?

Du verkar bo någon helt annanstans än där jag bor, dvs i Stockholms innerstad. En terminsavgift kan inte vara högre än 1000kr per termin?! Skämtar du? Dans kostar ca 2650 kr/termin, Ridning 6,500 kr/termin, capoeira 1,300 kr/termin, gymnastik här i närheten kostade 2,700 kr/termin så jag bytte till en näraliggande förort där det kostar 1,100 kr/termin.

Och 6,500 kr är vad det kostar att bjuda 18 barn på bowling & burgare på Marions gastro diner. Eftersom jag jobbar heltid så måste jag köpa mig fri. Så vi har haft kalas bl a på Livrustkammaren, Klätterverket osv

Ta ledigt för att stå hemma och baka bullar och tårta och leka lekar funkar inte för mig. Jag har inte den tiden.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Plånboken...) skrev 2015-04-12 17:05:59 följande:
    Du verkar bo någon helt annanstans än där jag bor, dvs i Stockholms innerstad. En terminsavgift kan inte vara högre än 1000kr per termin?! Skämtar du? Dans kostar ca 2650 kr/termin, Ridning 6,500 kr/termin, capoeira 1,300 kr/termin, gymnastik här i närheten kostade 2,700 kr/termin så jag bytte till en näraliggande förort där det kostar 1,100 kr/termin.

Och 6,500 kr är vad det kostar att bjuda 18 barn på bowling & burgare på Marions gastro diner. Eftersom jag jobbar heltid så måste jag köpa mig fri. Så vi har haft kalas bl a på Livrustkammaren, Klätterverket osv

Ta ledigt för att stå hemma och baka bullar och tårta och leka lekar funkar inte för mig. Jag har inte den tiden.
    Man kan ju ha kalaset hemma när man är ledig, bjuda färre barn och köpa tårta i affären.

Det står inte mellan att betala 6500 för 18 barn eller att ta ledigt och baka.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Plånboken...) skrev 2015-03-30 00:24:29 följande:
    Ursäkta, men jag måste bara fråga vad du köper i present när du lägger 500 kr totalt på ett år? Jag har alltid lagt 150-200 SEK per barn och kalas vilket inte på något sätt är extravagant på de kalas min dotter varit på. Typ ett par örhängen, en bok, pysselkit av något slag, scrap books etc. Går man på tre kalas blir det 600 kr. Går man på tio kalas blir det 2,000 kr. Att ordna eget kalas har kostat mellan 3,000 och 6,500 beroende på upplägg.

Bilstolar har jag haft tre, varav de två senaste kostat 1500 pix per styck på rea. Utslaget på max 10 år blir det snarare 300 kr/år.

10,000 för mat känns spontant lågt med tanke på att eventuella restaurangbesök förmodligen faller inom denna kategori. 

Aktiviteter finns inte med på din lista. När min dotter var fyra gick hon på tennis, dans och gymnastik vilket kostade mig totalt ca 17,000 kr per år.

Så jag konstaterar att jag ligger väl över de 45,000 som någon nämnde. Och då har jag inte ens köpt några skor eller kläder...
    Det är ju självvalt, eller hur?
  • Sweet Sofia
    Anonym (Plånboken...) skrev 2015-04-12 17:05:59 följande:

Varför inte bara ha kalas hemma på en lördag när alla är lediga? För du jobbar väl inte 24/7 året om...?!

Går utmärkt att köpa tårta och bullar. Leker klarar nog ungarna själva.

Onödigt att lägga flera tusen kronor på kalas.
  • Anonym (Plånboken...)
    Sweet Sofia skrev 2015-04-12 17:33:20 följande:

Varför inte bara ha kalas hemma på en lördag när alla är lediga? För du jobbar väl inte 24/7 året om...?!

Går utmärkt att köpa tårta och bullar. Leker klarar nog ungarna själva.

Onödigt att lägga flera tusen kronor på kalas.

Nja, att ha kalas en lördag är ingen toppenidé om man vill att folk skall komma på ens kalas. Antingen är folk på landet eller så har de andra aktiviteter. Så är det - bara att hacka i sig.

Att man bjuder 18 barn beror på att jag anser att man bjuder alla i en grupp: alla jämnåriga på förskolan, alla flickor i klassen osv. Jag vill att alla barn skall få gå på något kalas iaf. Och då ser jag till att det blir så.

Jag jobbar iofs rätt mycket. Även på semestrar, långhelger och vanliga helger om det behövs och jag har ingen lust att tillbringa den lilla lediga tid jag har med att arrangera barnkalas. Det finns andra som är proffs på sånt! Jag har fullt upp med att fixa födelsedagsfirandet för släkt och Gudföräldrar.
  • Anonym (Plånboken...)

Men jag tror ärligt talat att utmaningen i denna debatt ligger i att majoriteten av dem som hänger på FL inte har samma perspektiv på tillvaron som jag eller delar mina värderingar. Det är förmodligen därför som mina inlägg blir så ifrågasatta...

• Brumma
    Anonym (Plånboken...) skrev 2015-04-13 00:13:21 följande:

Men jag tror ärligt talat att utmaningen i denna debatt ligger i att majoriteten av dem som hänger på FL inte har samma perspektiv på tillvaron som jag eller delar mina värderingar. Det är förmodligen därför som mina inlägg blir så ifrågasatta...

Tror snarare att det är för att du skriver som om du anser att det du VÄLJER att lägga på barnen är ett slags norm och att barn i allmänhet kostar så mycket. Du är nedlåtande och ifrågasättande i tonen över dem som inte lägger samma summor som du.

Du skriver att barnens pappa betalar endast en liten del av barnens kostnad och får det att låta som om det vore hans fel - trots att han betalar långt mer än ett normalt underhåll och trots att han beskar långt mer än vad ett barn behöver kosta (ja, även ett barn vars föräldrar har det bra ställt ekonomiskt). Att DU väljer att lägga summor som överhuvudtaget inte BEHÖVS och sedan skuldbelägger pappan för att inte bekosta dina val och ifrågasätter/är nedlåtande mot föräldrar som inte gör dina val är ganska provocerande - vilket du borde inse om du klarar av att se lite utanför din sfär.

Hade du istället skrivit att det är ett VAL du gör men att du är medveten om att du betalar mer än vad ett barn behöver kosta för att du VALT det och att du har råd att lägga det och därigenom visat att du förstått att det dels inte är norm och dels att du förstått att dina val inte måste speglas hos pappan - dvs om du inte klagat över Att han inte lägger hälften av de summorna du SJÄLV VALT att lägga och som ligger LÅNGT LÅNGT över vad normen för ett barn är.

Du skriver själv sedan att det just är ditt val så varför detta nedlåtande oförstående sätt mot andra föräldrar och varför dessa ord om att pappan betalar för lågt underhåll?

Varför inte stå för dina egna val utan att förvänta dig att andra skall betala för dem - eller göra samma val?

Du måste väl vara medveten om att de flesta föräldrar - även sammanboende - inte har möjligheten att lägga samma summor?

Du verkar onekligen ganska verklighetsfrånvänd..

Så nej, jag tror inte du blir ifrågasatt för att andra inte delar dina åsikter utan för att du visar sådan frånvaro av insikt och förståelse för andras situation och andras val. Det är en viss skillnad..
  • Sweet Sofia
    Anonym (Plånboken...) skrev 2015-04-13 00:09:00 följande:

Nja, att ha kalas en lördag är ingen toppenidé om man vill att folk skall komma på ens kalas. Antingen är folk på landet eller så har de andra aktiviteter. Så är det - bara att hacka i sig.

Att man bjuder 18 barn beror på att jag anser att man bjuder alla i en grupp: alla jämnåriga på förskolan, alla flickor i klassen osv. Jag vill att alla barn skall få gå på något kalas iaf. Och då ser jag till att det blir så.

Jag jobbar iofs rätt mycket. Även på semestrar, långhelger och vanliga helger om det behövs och jag har ingen lust att tillbringa den lilla lediga tid jag har med att arrangera barnkalas. Det finns andra som är proffs på sånt! Jag har fullt upp med att fixa födelsedagsfirandet för släkt och Gudföräldrar.

Om man nu väljer att inte skicka ut inbjudan i tid så kan man inte heller förvänta sig att alla kommer.

Barnkalas på en vardag är nog det dummaste man kan ha om man vill att folk ska komma...
  • MadHatter
    Anonym (Plånboken...) skrev 2015-04-13 00:13:21 följande:

Nja. Tror snarare att det beror på att det som främst diskuteras här är underhållsstödet. Vad som är rimligt som en schablon när föräldrarna inte är överens om vad barnet får kosta, eller när ena föräldern inte har råd att bidra till sitt barns uppehälle. En sån schablon måste ju ligga på nån slags "grundläggande-standard-nivå" , man kan ju inte ha som en lägsta norm att barn ska få ha exklusiva kalas.

Är föräldrarna däremot överens kan man ju låta barnet kosta hur mycket som helst. Därför är det ju också svårt qtt diskutera vad ett barn "kostar" eftersom det beror på så många omständigheter.
Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?