• Anonym (singsing)

Underhåll - Vad går det till!?

Nu kommer jag väl bli idiotförklarad av alla mammor. Men jag kan inte begripa varför det är så självklart att pappor ska betala underhåll.

Satt och diskuterade med min killkompis som har sin son tors-mån varannan vecka. Alltså 4/14 dagar. När pojken har sommarlov har dom delat på tiden men han har ändå fått betala cirka 600:-/mån. Mamman får hela barnbidraget. Hon får alltså (förutom på sommaren) över 2000:- i månaden. Barnbidraget slår väl ut dagis/fritidsavgifter (vet inte hur mycket det är?). Så det kan jag köpa att hon får eftersom hon betalar hela avgiften. Men vart är det meningen att de övriga 1273:- ska gå till? Allt pojken har hos sin mamma har han hos sin pappa - eget rum, kläder, leksaker, cyklar... Så det är ingenting hon får stå ensam för, pappan får ju också köpa alla dessa grejer. Dyrare saker som fritidsaktiviteter och sport delar de på. Eller jo, hon betalar frisören själv 2 gånger om året. Och försäkring på barnet, men det tror jag knappast kostar en tusenlapp i månaden...

Hur kan ett barn, som man har 2/3 av tiden, kosta 1273:- utöver allt som pappan betalar hos sig? Och på sommaren, hur kan det kosta henne 600:- mer när de delar på tiden!?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-18 08:38
    Okej. Många har blivit väldigt upprörda. Som jag inledde inlägget med blev jag ganska idiotförklarad av många. Vissa förstår vad jag menar.
    Jag kan förstå nu att pappan (I detta fall) absolut inte är tvungen att betala en krona utöver 1273:-. Nu gör han det frivilligt utan att klaga. Som så många pappor gör och tydligen förväntas göra. Det är jag som ifrågasätter underhållet, vad det går till och hur mycket. Men det är inte första gången jag hör fall som hans; mamman kräver underhåll OCH vill samtidigt ha mer till dyrare inköp/pappan får köpa grejer till sig. Så för att förtydliga:
    Mitt inlägg var riktad till er som kan ge mig lite klarhet i varför många mammor klagar över att pengarna inte räcker. Om en pappa betalar 1273:- varje månad, mamman får barnbidrag 1050:- och samtidigt lägger sin del 1273:- så blir det i mina öron som inte är förälder ganska mycket pengar! Jag kan inte begripa att ett barn kostar över 3500:- i månaden (säg 2500:- efter förskola/fritids är betalt för det har väl dom allra flesta). Eller handlar det om att man inte vill ta av sina egna pengar som mamma, att underhåll och barnbidrag ska täcka alla kostnader?
  • Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?
  • Förtryckt
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-31 14:13:13 följande:

Vet du vad. Jag är så förbannat trött på dryga svar som det här. Men jag ska försöka svara ändå.

Nej, jag tycker inte alla priser på allt har gått upp. Så mycket kläder jag kan hitta för 1000:- idag fick jag inte hälften för för 10 år sedan. Butiker har mycket tuffare konkurrens mellan sig och måste pressa priserna till det yttersta. För att inte tala om alla reor som blivit helt hysteriska. Så är det iallafall där jag bor.

Sport däremot kan jag tänka är en sak som bara blir dyrare att hållas med.
    DU blir inte nöjd förrän morsan får 300.-/mån  att klara barnets uppehälle på va?
    Total egoist.
    ---
  • sextiotalist
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-31 13:58:58 följande:

Fast det är ju här folk tänker så fel. 300:- mer ska den ENA föräldern bidra mer om underhållet ökar. Då får man väl anta att bf också lägger ut 300:- mer? Det är ju inte meningen att uf som betalar underhåll ska stå för hela försörjningen av barnet.
    Jag anser iallafall om ett barn blivit 300:- dyrare som du menar, ska föräldrarna dela på det och därmed underhållet öka 150:-. Nu vill dom öka underhållet med 300:-, därför anser jag att ett barn blivit 600:- dyrare.
    Jag kan mycket väl tänka mig att det är rätt mycket dyrare att ha barn idag än vad det var för 21 år sedan. Underhållet har höjts 100 kronor sedan 1994 (år 2005), fram tills 1994 var det indexreglerat.
    Fram tills 2011 var det en ökning med 22% (vilket hade motsvarat en höjning med 265 kronor)
  • Anonym (singsing)
    skpklm skrev 2015-03-31 14:08:59 följande:
    Din boendekostnad och allt annat har stått stilla i 10-20 år eller?

Alltså suck.. Nej. Vill du diskutera får du gärna utveckla vad du vill med den här frågan.
  • Anonym (singsing)
    Förtryckt skrev 2015-03-31 14:18:31 följande:
    DU blir inte nöjd förrän morsan får 300.-/mån  att klara barnets uppehälle på va?
    Total egoist.

Nej men Hej Förtryckt!! Har nästan saknat dig och dina elaka kommentarer :) Började bli orolig att något hade hänt dig eftersom du varit så tyst. Skönt att du är ok!

Blir lite besviken på dig dock, du som hängt med här borde veta att det handlar inte om att bf ska få så lite som möjligt. Jag menar, eftersom jag själv är kvinna så gynnar det bara mig i framtiden om jag får barn och går isär med pappan om underhållet ökar. Och är det så att barn kostar 600:- mer i månaden nu så ja, då får man väl höja underhållet med 300:- . Men ingen kan säga varför det är det som är så kul. Varför just 600:- och inte 200 900
  • skpklm
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-31 14:28:17 följande:

Alltså suck.. Nej. Vill du diskutera får du gärna utveckla vad du vill med den här frågan.
    Som singel utan barn kan man bo i studentkorridor,  om man har chans att få studentrum.  Annars bor  man utmärkt i en etta.   Många bor t o m kvar hos sina föräldrar uppåt trettioårsåldern  numera.  

De flesta som har möjlighet försöker förr eller senare skaffa något större boende när de skaffat barn.  I varje fall eget boende i stället för att bo hos sina föräldrar.  

Större bostad innebär ofta högre boendekostnader.  Tvivlar på att hyreskostnaderna stått stilla sedan många år tillbaka.  Priser på bostadsrättslägenheter och villor har definitivt stigit på många orter i Sverige.
  • Anonym (singsing)
    sextiotalist skrev 2015-03-31 14:21:57 följande:
    Jag kan mycket väl tänka mig att det är rätt mycket dyrare att ha barn idag än vad det var för 21 år sedan. Underhållet har höjts 100 kronor sedan 1994 (år 2005), fram tills 1994 var det indexreglerat.
    Fram tills 2011 var det en ökning med 22% (vilket hade motsvarat en höjning med 265 kronor)

Låt oss ponera att du har rätt. Varför har inte underhållet höjts tidigare isåfall? Varför höjs det inte med en viss procent varje år, om det nu blir dyrare varje år att ha barn?

Hur mycket tycker du personligen att underhållet borde höjas?
  • Förtryckt

Jag känner en mamma som tar allt ansvar för barnet, föräldern har sen länge flyttat till annat land och träffar inte barnet, hennes 1273:- är skrutt och intet mot vad hennes stora barn kostar. Hon har två jobb för att hålla sig flytande.
    Hon tycker nästan det är skrattretande att stora barn, med dyra hobbies t ex tennis eller hockey, ska klara sig på det beloppet inkl barnbidrag förstås.
    Sen är ju kläder jätteviktigt i de åldrarna också...

Att höra att det förutom en pyttehöjning 1994 på ett par hundra varit på samma nivå sen dess, över tjugo år!, det är ett skämt. Det är självklart att det måste höjas.

---
  • Anonym (singsing)
    skpklm skrev 2015-03-31 14:47:54 följande:
    Som singel utan barn kan man bo i studentkorridor,  om man har chans att få studentrum.  Annars bor  man utmärkt i en etta.   Många bor t o m kvar hos sina föräldrar uppåt trettioårsåldern  numera.  

De flesta som har möjlighet försöker förr eller senare skaffa något större boende när de skaffat barn.  I varje fall eget boende i stället för att bo hos sina föräldrar.  

Större bostad innebär ofta högre boendekostnader.  Tvivlar på att hyreskostnaderna stått stilla sedan många år tillbaka.  Priser på bostadsrättslägenheter och villor har definitivt stigit på många orter i Sverige.

Att folk bor hemma tills dom är 30 kan jag inte fatta. Tycker man borde fått en spark i arslet att växa upp för länge sen, men det är en helt annan diskussion.

Att bostadskostnaderna ökar tycker jag väl hör mer ihop med att lönerna också ökar. Som bf kan man dessutom få bostadsbidrag om man behöver. Det är inget underhållet ska inkludera. Så ja, det är en ökande kostnad men tillhör inte det här ämnet.
  • LFF
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-31 14:49:48 följande:

Varför har inte underhållet höjts tidigare isåfall? 
    För att det inte prioriterats. Ensamstående föräldrar har fått det sämre och sämre men underhållsstödet har stått still. Kanske för att uppmuntra till överenskommelser mellan föräldrarna istället för att dra in Försäkringskassan i det hela, vad vet jag. 

Men, kostnaderna har ökat, det går inte att komma ifrån. 
  • skpklm
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-31 14:56:41 följande:

Att folk bor hemma tills dom är 30 kan jag inte fatta. Tycker man borde fått en spark i arslet att växa upp för länge sen, men det är en helt annan diskussion.

Att bostadskostnaderna ökar tycker jag väl hör mer ihop med att lönerna också ökar. Som bf kan man dessutom få bostadsbidrag om man behöver. Det är inget underhållet ska inkludera. Så ja, det är en ökande kostnad men tillhör inte det här ämnet.
    Ja,  det stämmer;  man kan få några hundralappar i bostadsbidrag som förälder om man har tillräckligt låg inkomst och lagom stor bostad med eget kontrakt.
Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?