• Anonym (singsing)

Underhåll - Vad går det till!?

Nu kommer jag väl bli idiotförklarad av alla mammor. Men jag kan inte begripa varför det är så självklart att pappor ska betala underhåll.

Satt och diskuterade med min killkompis som har sin son tors-mån varannan vecka. Alltså 4/14 dagar. När pojken har sommarlov har dom delat på tiden men han har ändå fått betala cirka 600:-/mån. Mamman får hela barnbidraget. Hon får alltså (förutom på sommaren) över 2000:- i månaden. Barnbidraget slår väl ut dagis/fritidsavgifter (vet inte hur mycket det är?). Så det kan jag köpa att hon får eftersom hon betalar hela avgiften. Men vart är det meningen att de övriga 1273:- ska gå till? Allt pojken har hos sin mamma har han hos sin pappa - eget rum, kläder, leksaker, cyklar... Så det är ingenting hon får stå ensam för, pappan får ju också köpa alla dessa grejer. Dyrare saker som fritidsaktiviteter och sport delar de på. Eller jo, hon betalar frisören själv 2 gånger om året. Och försäkring på barnet, men det tror jag knappast kostar en tusenlapp i månaden...

Hur kan ett barn, som man har 2/3 av tiden, kosta 1273:- utöver allt som pappan betalar hos sig? Och på sommaren, hur kan det kosta henne 600:- mer när de delar på tiden!?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-18 08:38
    Okej. Många har blivit väldigt upprörda. Som jag inledde inlägget med blev jag ganska idiotförklarad av många. Vissa förstår vad jag menar.
    Jag kan förstå nu att pappan (I detta fall) absolut inte är tvungen att betala en krona utöver 1273:-. Nu gör han det frivilligt utan att klaga. Som så många pappor gör och tydligen förväntas göra. Det är jag som ifrågasätter underhållet, vad det går till och hur mycket. Men det är inte första gången jag hör fall som hans; mamman kräver underhåll OCH vill samtidigt ha mer till dyrare inköp/pappan får köpa grejer till sig. Så för att förtydliga:
    Mitt inlägg var riktad till er som kan ge mig lite klarhet i varför många mammor klagar över att pengarna inte räcker. Om en pappa betalar 1273:- varje månad, mamman får barnbidrag 1050:- och samtidigt lägger sin del 1273:- så blir det i mina öron som inte är förälder ganska mycket pengar! Jag kan inte begripa att ett barn kostar över 3500:- i månaden (säg 2500:- efter förskola/fritids är betalt för det har väl dom allra flesta). Eller handlar det om att man inte vill ta av sina egna pengar som mamma, att underhåll och barnbidrag ska täcka alla kostnader?
  • Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?
  • Brumma
    Brumma skrev 2015-03-18 15:21:57 följande:

I rad - minst fem.

Totalt - minst sex nätter på en månad.

Barnbidraget - minst tolv dagar.

Källa försäkringskassan

Och ha. Det är 1/40 i båda fallen.
  • Brumma
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-18 15:09:35 följande:

Fast om man ser till min vän, bullenochgrisen o andra här i forumet så utnyttjas ju systemet som är idag också. En mamma kan gå till försäkringskassan och säga att hon vill ha underhåll då får pappan betala. Sen ser hon till att ha 4 dagar mer i månaden då kan han inte göra ett skit åt saken. Eller som i min väns fall, mamman hår med på fler dagar men vägrar skriva på papper att det är så. Jo, som ni skriver, kan man gå till rätten. Men det är en process som kan ta år och kosta tiotusentals kronor.

Och att mammorna beter sig på det här sättet leder ju också till att pappan kanske inte kan lägga det han skulle vilja till sitt barn för det ska gå till mamman. Nån här skrev ju att han vet inte hur många trådar han sett där de beklagar sig för att pengarna räcker inte till att gå och fika?

Men det är klart mammor ska få utnyttja systemet bäst dom vill så länge inte era skattepengarna går åt.

Var snäll och sluta ge mig åsikter jag inte har.

Är det verkligen konstigt att du får aggressiva svar när du lägger ord i mun på människor?
  • Anonym (Tjollahopp!)

I rad - minst fem.

Källa försäkringskassan

Tack, fina du! <3
  • Anonym (Tjollahopp!)

I rad - minst fem.

Källa försäkringskassan

Tack, fina du! <3
  • MadHatter
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-18 15:09:35 följande:
    MadHatter skrev 2015-03-18 13:57:35 följande:

Ja det lär ju behövas en väldig kontroll av ett sådant system, bara en sån sak som att uf faktiskt träffar barnet och har några extra kostnader - vem ska intyga det? Mamman eller pappan? Och tänk om de säger olika? Ska vi lägga en massa skattepengar på att utreda det?

Fast om man ser till min vän, bullenochgrisen o andra här i forumet så utnyttjas ju systemet som är idag också. En mamma kan gå till försäkringskassan och säga att hon vill ha underhåll då får pappan betala. Sen ser hon till att ha 4 dagar mer i månaden då kan han inte göra ett skit åt saken. Eller som i min väns fall, mamman hår med på fler dagar men vägrar skriva på papper att det är så. Jo, som ni skriver, kan man gå till rätten. Men det är en process som kan ta år och kosta tiotusentals kronor.

Och att mammorna beter sig på det här sättet leder ju också till att pappan kanske inte kan lägga det han skulle vilja till sitt barn för det ska gå till mamman. Nån här skrev ju att han vet inte hur många trådar han sett där de beklagar sig för att pengarna räcker inte till att gå och fika?

Men det är klart mammor ska få utnyttja systemet bäst dom vill så länge inte era skattepengarna går åt.
    Du menar att din väns ex skickar falska dokument till FK och därför ska systemet med underhåll  ändras. Då känns det som att vi är där igen, att man baserar sin uppfattning på en stor fråga baserat på en enskild erfarenhet i detta fall en  individs lagbrott (?)

Det är inte mamman som själv bestämmer över boendet, det kan man låta domstol avgöra om man är oense så att han inte kan göra ett skit åt saken stämmer inte. Tvärtom däremot om den ena föräldern väljer att inte träffa barnet då finns det inte mycket man kan göra.
  • Anonym (Tjollahopp!)
    MadHatter skrev 2015-03-18 15:37:09 följande:

Du menar att din väns ex skickar falska dokument till FK och därför ska systemet med underhåll  ändras. Då känns det som att vi är där igen, att man baserar sin uppfattning på en stor fråga baserat på en enskild erfarenhet i detta fall en  individs lagbrott (?)

Det är inte mamman som själv bestämmer över boendet, det kan man låta domstol avgöra om man är oense så att han inte kan göra ett skit åt saken stämmer inte. Tvärtom däremot om den ena föräldern väljer att inte träffa barnet då finns det inte mycket man kan göra.

Det där sistnämnda är förjävligt!!!
  • Anonym (singsing)
    Brumma skrev 2015-03-18 15:25:31 följande:

Var snäll och sluta ge mig åsikter jag inte har.

Är det verkligen konstigt att du får aggressiva svar när du lägger ord i mun på människor?

Vad har jag gett dig för åsikt menar du?
  • Anonym (singsing)
    MadHatter skrev 2015-03-18 15:37:09 följande:

Hon låter sonen komma tors-mån men vägrar skriva papper, ja. Därför får han ju hållas o skicka in varje månad för avdrag eftersom i försäkringskassans papper står det fre-sön. Meen hon är väl den enda i sverige som gör så.
  • Anonym (singsing)

Slutsats: underhållet räcker om man vill. Vissa pappor betalar mer för att dom vill. Antingen lever barnet ett liv med packpåsar eller så köper uf grejer till sitt hem (men då får han också skylla sig själv). Är barnet hos uf 5 dagar varannan vecka ska uf betala cirka 900:- till bf. Är barnet hos uf 6 dagar vv däremot försvinner underhållet helt. Det finns inget mellanting och alla är nöjda så.

Har jag fattat er rätt?

• MadHatter
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-18 16:30:57 följande:

Slutsats: underhållet räcker om man vill. Vissa pappor betalar mer för att dom vill. Antingen lever barnet ett liv med packpåsar eller så köper uf grejer till sitt hem (men då får han också skylla sig själv). Är barnet hos uf 5 dagar varannan vecka ska uf betala cirka 900:- till bf. Är barnet hos uf 6 dagar vv däremot försvinner underhållet helt. Det finns inget mellanting och alla är nöjda så.

Har jag fattat er rätt?

Jag har sagt flera gånger att jag tycker att underhållsbidraget ska användas i första hand i den situation du har som exempel.

Jag tycker rätt lilka som det Brumma skrev tidogare.
Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?