• Anonym (singsing)

Underhåll - Vad går det till!?

Nu kommer jag väl bli idiotförklarad av alla mammor. Men jag kan inte begripa varför det är så självklart att pappor ska betala underhåll.

Satt och diskuterade med min killkompis som har sin son tors-mån varannan vecka. Alltså 4/14 dagar. När pojken har sommarlov har dom delat på tiden men han har ändå fått betala cirka 600:-/mån. Mamman får hela barnbidraget. Hon får alltså (förutom på sommaren) över 2000:- i månaden. Barnbidraget slår väl ut dagis/fritidsavgifter (vet inte hur mycket det är?). Så det kan jag köpa att hon får eftersom hon betalar hela avgiften. Men vart är det meningen att de övriga 1273:- ska gå till? Allt pojken har hos sin mamma har han hos sin pappa - eget rum, kläder, leksaker, cyklar... Så det är ingenting hon får stå ensam för, pappan får ju också köpa alla dessa grejer. Dyrare saker som fritidsaktiviteter och sport delar de på. Eller jo, hon betalar frisören själv 2 gånger om året. Och försäkring på barnet, men det tror jag knappast kostar en tusenlapp i månaden...

Hur kan ett barn, som man har 2/3 av tiden, kosta 1273:- utöver allt som pappan betalar hos sig? Och på sommaren, hur kan det kosta henne 600:- mer när de delar på tiden!?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-18 08:38
    Okej. Många har blivit väldigt upprörda. Som jag inledde inlägget med blev jag ganska idiotförklarad av många. Vissa förstår vad jag menar.
    Jag kan förstå nu att pappan (I detta fall) absolut inte är tvungen att betala en krona utöver 1273:-. Nu gör han det frivilligt utan att klaga. Som så många pappor gör och tydligen förväntas göra. Det är jag som ifrågasätter underhållet, vad det går till och hur mycket. Men det är inte första gången jag hör fall som hans; mamman kräver underhåll OCH vill samtidigt ha mer till dyrare inköp/pappan får köpa grejer till sig. Så för att förtydliga:
    Mitt inlägg var riktad till er som kan ge mig lite klarhet i varför många mammor klagar över att pengarna inte räcker. Om en pappa betalar 1273:- varje månad, mamman får barnbidrag 1050:- och samtidigt lägger sin del 1273:- så blir det i mina öron som inte är förälder ganska mycket pengar! Jag kan inte begripa att ett barn kostar över 3500:- i månaden (säg 2500:- efter förskola/fritids är betalt för det har väl dom allra flesta). Eller handlar det om att man inte vill ta av sina egna pengar som mamma, att underhåll och barnbidrag ska täcka alla kostnader?
  • Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?
  • Brumma
    Anonym (suck) skrev 2015-03-19 09:26:59 följande:

Nej det står inte i rapporten angående vilka skäl och det är just därför jag heller inte har nämnt några skäl för jag har inga skäl att hänvisa till utan har bara hållit mig till det som står.

Sen kan man ju diskutera varför just män är så överrepresenterade och ha olika åsikter och teorier om det och annat som står i rapporten men när det gäller sammanhanget var meningen fanns (det understrukna) så är det ju som citeringen visar.

"Den förälder som barnet inte bor hos, den bidragsskyldige föräldern, ska helt eller delvis återbetala samhällets kostnader för det underhållsstöd som betalts ut för barnet. Den största andelen av de bidragsskyldiga är män, cirka 87 procent. Återbetalningsbeloppet beräknas som en viss procent av den bidragsskyldige förälderns inkomst"

Där har du meningen i sitt rätta sammanhang citerat rätt av från rapporten.

Läser man dessutom hela rapporten i sin helhelt så är den faktiskt rätt beklämmande, i slutänden är det barnen som drabbas mest.

Sen verkar det som du har hamnat i hundhuset också hos ts, börjar bli trångt här med alla som tydligen är emot ts för att man ifrågasätter eller kritiserar vissa saker, Du och jag har haft mer olika åsikter i tråden än vad du och ts haft dessutom fast där jag inte har respekt för ts metoder så har jag respekt för dig bjuder gärna på både diskussioner och hundkex här i hundkojan

Trångt kan vara mysigt ibland ;)

Jag har inget emot att umgås o diskutera med ngn som har andra åsikter. Tvärtom faktiskt - diskussionen tappar sin tjusning om man håller den enbart med personer som har samma åsikter.

Däremot går diskussioner med påhopp bort. Samt diskussioner med folk som bestämt sig för att man har en åsikt man faktiskt inte har...

Det går ett tag men tillslut orkar iallafall inte jag.

Självklart tappar även jag humöret och svarar ibland ogenomtänkt. Men jag FÖRSÖKER iallafall ha ett trevligt sätt och bemöta folk fördomsfri. Även om jag inte alltid lyckas.

Hela denna tråden känns som om den spårat ur.

Även jag är intresserad av vad det är som kostar mer än 45000 om året. Jag har själv barn och är hyfsat säker på att jag inte kommer upp i de summorna. Å andra sidan handlar jag på rea - bäst i test vad gäller overaller eller kängor men inte senaste utan vinnaren för ett eller två år sedan.

Bilstolar och andra dyra saker köper jag nytt men i utgående färg. Vilket blir flera tusen billigare..

Kläder köper jag på rea eller till fullpris (typ 100-200 för jeans) på HM o kappahl.

Även om jag HAFT massor med pengar att slösa hade jag inte gjort det då jag vet att man kan få samma kvalitet till lägre pris.

Så jag är väldigt nyfiken på varför dessa 45000 inte räcker.. Vad gör jag så annorlunda? Eller vad räknar vi olika? En mkt intressant frågeställning som hade kunnat bli en bra diskussion om folk varit sakliga.

Men när diskussionen övergår till smutskastning och beskyllningar från båda sidor tappar diskussionen sitt syfte. Vilket som sagt är synd men men. Vad göra :)

På återseende ;)
  • Anonym (singsing)
    Anonym (suck) skrev 2015-03-19 09:26:59 följande:

Sen verkar det som du har hamnat i hundhuset också hos ts, börjar bli trångt här med alla som tydligen är emot ts för att man ifrågasätter eller kritiserar vissa saker, Du och jag har haft mer olika åsikter i tråden än vad du och ts haft dessutom fast där jag inte har respekt för ts metoder så har jag respekt för dig bjuder gärna på både diskussioner och hundkex här i hundkojan

Det är skillnad på att ifrågasätta, kritisera och smutskasta. Hade du ex ifrågasatt biten om att jag tror kvinnor är mer giriga hade du frågat varför jag tycker så? Hade du kritiserat det hade du velat haft belägg för mina åsikter. Kanske skrivit något i stil med 'jag håller inte alls med dig och tycker inte du har grund för det du påstår'. Ifrågasättning och kritik har jag absolut inget emot, det är ju det jag själv försöker lyfta fram i mitt allra första inlägg. Däremot när du säger att jag är kvinnohatare för att jag är av åsikten att kvinnor är mer giriga än män, där är det ren och skär smutskastning. Min livserfarenhet säger mig att män har lättare till att ta till nävarna om dom blir osams medan kvinnor gapar på varandra. Ungar kan va en pain-in-the-ass ,framförallt i trotsåldrarna. Jag är varken manshatare eller barnhatare för det.
  • Anonym (singsing)
    Brumma skrev 2015-03-19 10:10:49 följande:

Däremot går diskussioner med påhopp bort. Samt diskussioner med folk som bestämt sig för att man har en åsikt man faktiskt inte har...

Det går ett tag men tillslut orkar iallafall inte jag.

Självklart tappar även jag humöret och svarar ibland ogenomtänkt. Men jag FÖRSÖKER iallafall ha ett trevligt sätt och bemöta folk fördomsfri. Även om jag inte alltid lyckas.

Hela denna tråden känns som om den spårat ur.

Även jag är intresserad av vad det är som kostar mer än 45000 om året. Jag har själv barn och är hyfsat säker på att jag inte kommer upp i de summorna. Å andra sidan handlar jag på rea - bäst i test vad gäller overaller eller kängor men inte senaste utan vinnaren för ett eller två år sedan.

Bilstolar och andra dyra saker köper jag nytt men i utgående färg. Vilket blir flera tusen billigare..

Kläder köper jag på rea eller till fullpris (typ 100-200 för jeans) på HM o kappahl.

Även om jag HAFT massor med pengar att slösa hade jag inte gjort det då jag vet att man kan få samma kvalitet till lägre pris.

Så jag är väldigt nyfiken på varför dessa 45000 inte räcker.. Vad gör jag så annorlunda? Eller vad räknar vi olika? En mkt intressant frågeställning som hade kunnat bli en bra diskussion om folk varit sakliga.

Men när diskussionen övergår till smutskastning och beskyllningar från båda sidor tappar diskussionen sitt syfte. Vilket som sagt är synd men men. Vad göra :)

På återseende ;)

"Samt diskussioner med folk som bestämt sig för att man har en åsikt man faktiskt inte har..." naturligtvis tar jag åt mig. Du skulle lämna tråden för att jag 'gav dig åsikter du inte har'. Jag har ju skrivit här ovan om du syftar på den specifika gången det blev missförstånd så bad jag om ursäkt? Är det någon som får utstå det här I tråden så är det jag och det är banne mig ingen som ber om ursäkt. För tillfället försöket jag lugna mig själv och diskutera med (suck) som kallar mig kvinnohatare.

Och ja det hade kunnat blivit en intressant diskussion

Men om jag inte minns helt galet så är väl du en av dom som ansåg att det inte gick att svara på? Barn är olika och kostar olika mycket. Du tyckte jag fick svar men inte godtog dom. (Just den sista meningen kommer jag specifikt ihåg, den kan jag länka om du vill så behöver du inte ta det som att jag lägger orden i mun på dig) så om du nu tyckte att jag fått svar borde det stå glasklart för dig varför dina barn inte kostar dig 45000:-.
  • Anonym (försäkring)

Jag tänker mig ett barn som är 4 år och räknar då på följande kostnader:

Mat: 10000
    Förskola: 12000
    medicin/hygienartiklar:1000
    Presenter (jul,födelsedag):1000
    Kostnad för att anordna födelsedagskalas:500
    Presenter för kalas man går på: 500
    Cykel/hjälm/uteleksaker (utslaget på flera år): 200
    Försäkring: 2200
    "Nöje" Liseberg/badhus/lekland: 2000
    utrustning(beroende på ålder på barn t ex pall till badrummet, ryggsäck och matlåda till förskolan, reflexvästosv ) 500
    Bilstol(utslaget på flera år): 100

Summa: 30000 kr

Så på de där 45000 kr bör det då bli 15000 kr kvar. Dessa pengarna ska gå till kläder och skor och alla andra övriga kostnader.  Visst kan man köpa de billigaste overallerna eller skorna men ibland, inte alltid, krävs annat. Även om man inte brukar ge sina barn presenter när de inte fyller år så är det alltid småsaker som behövs: ritpapper eller en fotboll. Kanske behövs en extra hylla till barnrummet.

Med i beräkningen finns inte kostnad för VAB, eller om barnet behöver glasögon eller specialkost. Det finns inte heller några frisörbesök eller sparande till barnet. Dessutom finns det alltid saker som man inte kan budgetera för. 

Så räcker pengarna för en 4- åring? Ja, förmodligen. Däremot är det väl så att barn blir dyrare ju äldre de blir? Denna budgeten är ju knappast rimlig för en 15- åring.

• Anonym (singsing)
    Anonym (försäkring) skrev 2015-03-20 21:59:25 följande:

Så räcker pengarna för en 4- åring? Ja, förmodligen. Däremot är det väl så att barn blir dyrare ju äldre de blir? Denna budgeten är ju knappast rimlig för en 15- åring.

Tack för ett konkret svar. Jag förstår oxå att det inte går att säga exakt. Men du verkar ha fått med många omkostnader. Och enligt din beräkning är det över 1000:-/mån till kläder skor och övrigt. Och när slutar barn på fritids, är det runt 10 år? Då är det ytterligare 1000:-/mån man får över där.
  • Anonym (försäkring)
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-21 00:56:20 följande:
    Tack för ett konkret svar. Jag förstår oxå att det inte går att säga exakt. Men du verkar ha fått med många omkostnader. Och enligt din beräkning är det över 1000:-/mån till kläder skor och övrigt. Och när slutar barn på fritids, är det runt 10 år? Då är det ytterligare 1000:-/mån man får över där.
    Ja, men de ytterligare 1000 kr man får när barnet slutar på fritids äts förmodligen upp av ökade matkostnader (barnet är äldre och äter mer), att det förmodligen är dags att börja med någon form av månadpeng, att barnet med största sannolikhet har börjat på någon form av aktivitet som kostar pengar (avgift och ev. utrustning) t ex. Jag skulle tro att det är runt 10- års åldern eller några år senare som det går
    +/- 0 med 45000kr /år.

Det är sannerligen en komplex fråga detta. Det går nog inte att säga att det är pengagiriga mammor/ snåla pappor utan de kan båda ha rätt båda två!
  • micromat
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-21 00:56:20 följande:

Fast pengarna som blir över från fritids går till annat senare. Tex större kläd och matkonto, ev busskort, mobil, osv...

Jag har inte ens räknat med mat i min uträkning och underhåll gånger 2 + barnbidrag täcker det inte.
  • Anonym (Plånboken...)
    Anonym (försäkring) skrev 2015-03-20 21:59:25 följande:

Jag tänker mig ett barn som är 4 år och räknar då på följande kostnader:

Mat: 10000
    Förskola: 12000
    medicin/hygienartiklar:1000
    Presenter (jul,födelsedag):1000
    Kostnad för att anordna födelsedagskalas:500
    Presenter för kalas man går på: 500
    Cykel/hjälm/uteleksaker (utslaget på flera år): 200
    Försäkring: 2200
    "Nöje" Liseberg/badhus/lekland: 2000
    utrustning(beroende på ålder på barn t ex pall till badrummet, ryggsäck och matlåda till förskolan, reflexvästosv ) 500
    Bilstol(utslaget på flera år): 100

Summa: 30000 kr

Så på de där 45000 kr bör det då bli 15000 kr kvar. Dessa pengarna ska gå till kläder och skor och alla andra övriga kostnader.  Visst kan man köpa de billigaste overallerna eller skorna men ibland, inte alltid, krävs annat. Även om man inte brukar ge sina barn presenter när de inte fyller år så är det alltid småsaker som behövs: ritpapper eller en fotboll. Kanske behövs en extra hylla till barnrummet.

Med i beräkningen finns inte kostnad för VAB, eller om barnet behöver glasögon eller specialkost. Det finns inte heller några frisörbesök eller sparande till barnet. Dessutom finns det alltid saker som man inte kan budgetera för. 

Ursäkta, men jag måste bara fråga vad du köper i present när du lägger 500 kr totalt på ett år? Jag har alltid lagt 150-200 SEK per barn och kalas vilket inte på något sätt är extravagant på de kalas min dotter varit på. Typ ett par örhängen, en bok, pysselkit av något slag, scrap books etc. Går man på tre kalas blir det 600 kr. Går man på tio kalas blir det 2,000 kr. Att ordna eget kalas har kostat mellan 3,000 och 6,500 beroende på upplägg.

Bilstolar har jag haft tre, varav de två senaste kostat 1500 pix per styck på rea. Utslaget på max 10 år blir det snarare 300 kr/år.

10,000 för mat känns spontant lågt med tanke på att eventuella restaurangbesök förmodligen faller inom denna kategori. 

Aktiviteter finns inte med på din lista. När min dotter var fyra gick hon på tennis, dans och gymnastik vilket kostade mig totalt ca 17,000 kr per år.

Så jag konstaterar att jag ligger väl över de 45,000 som någon nämnde. Och då har jag inte ens köpt några skor eller kläder...
  • Anonym (singsing)
    Anonym (Plånboken...) skrev 2015-03-30 00:24:29 följande:

Ursäkta, men jag måste bara fråga vad du köper i present när du lägger 500 kr totalt på ett år? Jag har alltid lagt 150-200 SEK per barn och kalas vilket inte på något sätt är extravagant på de kalas min dotter varit på. Typ ett par örhängen, en bok, pysselkit av något slag, scrap books etc. Går man på tre kalas blir det 600 kr. Går man på tio kalas blir det 2,000 kr. Att ordna eget kalas har kostat mellan 3,000 och 6,500 beroende på upplägg.

Bilstolar har jag haft tre, varav de två senaste kostat 1500 pix per styck på rea. Utslaget på max 10 år blir det snarare 300 kr/år.

10,000 för mat känns spontant lågt med tanke på att eventuella restaurangbesök förmodligen faller inom denna kategori. 

Aktiviteter finns inte med på din lista. När min dotter var fyra gick hon på tennis, dans och gymnastik vilket kostade mig totalt ca 17,000 kr per år.

Så jag konstaterar att jag ligger väl över de 45,000 som någon nämnde. Och då har jag inte ens köpt några skor eller kläder...

Men herre min g hur kan du få ihop att ett barnkalas kostar 6500:- !? Hyr du in en cateringfirma då eller?? 3000:- låter också väldigt mycket! Vad är det som kostar så på dina kalas?

Aktiviteterna blir jag också nyfiken på. Jag kan köpa att en terminsavgift ligger på runt 1000:- /st. Så 6000:- för dig då på ett år. Vad tusan går de övriga 11000:- i din beräkning till?
  • Anonym (tröttsamma människor!)
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-30 01:04:17 följande:

Men herre min g hur kan du få ihop att ett barnkalas kostar 6500:- !? Hyr du in en cateringfirma då eller?? 3000:- låter också väldigt mycket! Vad är det som kostar så på dina kalas?

Aktiviteterna blir jag också nyfiken på. Jag kan köpa att en terminsavgift ligger på runt 1000:- /st. Så 6000:- för dig då på ett år. Vad tusan går de övriga 11000:- i din beräkning till?

Det är lätt att se varför beräkningarna skiftar mellan er två

("plånboken" och "singsing (TS)) .

Du, TS, går aldrig ut på restaurang och äter middag med dina barn, men se, det dinns det andra som gör.

Ditt barn, TS, lägger 500 kr per år på kalas, vilket innebär att din unge blir bjuden på tre kalas per år. 150:- per present, något vettigt under detta belopp går inte att hitta, såvida inte din unge vandrar in med tre stenkulor, två glaskulor och en mönstrad spelkula.

Att barnkalas kostar, det förstår man om man befinner sig i en storstad och det kostar! T ex är bowlingbanor poppis, och de kostar minst 250:- per bana!

Hur är det med aktiviteter, TS? Gör dina barn något sådant? "Plånboken" skriver att dennes barn gör tennis, dans och gymnastik. Detta kräver kläder gånger tre. Tennis kråver även utrustning (racket, bollar) och banhyra.

Liiiiite skillnad mellan er där. Du kan inte tro att alla gör lika mycket eller (som det verkar) lite för sina barn.
Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?