• Anonym (singsing)

Underhåll - Vad går det till!?

Nu kommer jag väl bli idiotförklarad av alla mammor. Men jag kan inte begripa varför det är så självklart att pappor ska betala underhåll.

Satt och diskuterade med min killkompis som har sin son tors-mån varannan vecka. Alltså 4/14 dagar. När pojken har sommarlov har dom delat på tiden men han har ändå fått betala cirka 600:-/mån. Mamman får hela barnbidraget. Hon får alltså (förutom på sommaren) över 2000:- i månaden. Barnbidraget slår väl ut dagis/fritidsavgifter (vet inte hur mycket det är?). Så det kan jag köpa att hon får eftersom hon betalar hela avgiften. Men vart är det meningen att de övriga 1273:- ska gå till? Allt pojken har hos sin mamma har han hos sin pappa - eget rum, kläder, leksaker, cyklar... Så det är ingenting hon får stå ensam för, pappan får ju också köpa alla dessa grejer. Dyrare saker som fritidsaktiviteter och sport delar de på. Eller jo, hon betalar frisören själv 2 gånger om året. Och försäkring på barnet, men det tror jag knappast kostar en tusenlapp i månaden...

Hur kan ett barn, som man har 2/3 av tiden, kosta 1273:- utöver allt som pappan betalar hos sig? Och på sommaren, hur kan det kosta henne 600:- mer när de delar på tiden!?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-18 08:38
    Okej. Många har blivit väldigt upprörda. Som jag inledde inlägget med blev jag ganska idiotförklarad av många. Vissa förstår vad jag menar.
    Jag kan förstå nu att pappan (I detta fall) absolut inte är tvungen att betala en krona utöver 1273:-. Nu gör han det frivilligt utan att klaga. Som så många pappor gör och tydligen förväntas göra. Det är jag som ifrågasätter underhållet, vad det går till och hur mycket. Men det är inte första gången jag hör fall som hans; mamman kräver underhåll OCH vill samtidigt ha mer till dyrare inköp/pappan får köpa grejer till sig. Så för att förtydliga:
    Mitt inlägg var riktad till er som kan ge mig lite klarhet i varför många mammor klagar över att pengarna inte räcker. Om en pappa betalar 1273:- varje månad, mamman får barnbidrag 1050:- och samtidigt lägger sin del 1273:- så blir det i mina öron som inte är förälder ganska mycket pengar! Jag kan inte begripa att ett barn kostar över 3500:- i månaden (säg 2500:- efter förskola/fritids är betalt för det har väl dom allra flesta). Eller handlar det om att man inte vill ta av sina egna pengar som mamma, att underhåll och barnbidrag ska täcka alla kostnader?
  • Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?
  • sextiotalist
    Anonym (tröttsamma människor!) skrev 2015-03-30 12:16:52 följande:
    Det är lätt att se varför beräkningarna skiftar mellan er två

("plånboken" och "singsing (TS)) .

Du, TS, går aldrig ut på restaurang och äter middag med dina barn, men se, det dinns det andra som gör.

Ditt barn, TS, lägger 500 kr per år på kalas, vilket innebär att din unge blir bjuden på tre kalas per år. 150:- per present, något vettigt under detta belopp går inte att hitta, såvida inte din unge vandrar in med tre stenkulor, två glaskulor och en mönstrad spelkula.

Att barnkalas kostar, det förstår man om man befinner sig i en storstad och det kostar! T ex är bowlingbanor poppis, och de kostar minst 250:- per bana!

Hur är det med aktiviteter, TS? Gör dina barn något sådant? "Plånboken" skriver att dennes barn gör tennis, dans och gymnastik. Detta kräver kläder gånger tre. Tennis kråver även utrustning (racket, bollar) och banhyra.

Liiiiite skillnad mellan er där. Du kan inte tro att alla gör lika mycket eller (som det verkar) lite för sina barn.
    Och än en gång, ett barn kostar vad föräldrarna har råd med det är den enda ekvationen som är lösbar.
    Du äter ute med dina barn, du ordnar dyrare kalas för dina barn, men det är för att du har troligen har råd (annars är det inte små smarta val)
    Ensamstående föräldrar, föräldrar som är arbetslösa, föräldrar som tjänar dåligt, föräldrar som studerar, deras barn kostar vad de har råd med. Det kanske inte inkluderar restaurantbesök, dyra semesterresor, kalasen kan vara av den enkla typen hemma.
  • sextiotalist

Du, TS, går aldrig ut på restaurang och äter middag med dina barn, men se, det dinns det andra som gör.

Ditt barn, TS, lägger 500 kr per år på kalas, vilket innebär att din unge blir bjuden på tre kalas per år. 150:- per present, något vettigt under detta belopp går inte att hitta, såvida inte din unge vandrar in med tre stenkulor, två glaskulor och en mönstrad spelkula.

Att barnkalas kostar, det förstår man om man befinner sig i en storstad och det kostar! T ex är bowlingbanor poppis, och de kostar minst 250:- per bana!

Hur är det med aktiviteter, TS? Gör dina barn något sådant? "Plånboken" skriver att dennes barn gör tennis, dans och gymnastik. Detta kräver kläder gånger tre. Tennis kråver även utrustning (racket, bollar) och banhyra.

Liiiiite skillnad mellan er där. Du kan inte tro att alla gör lika mycket eller (som det verkar) lite för sina barn.
    Och tilläggsinformation, alla i storstäderna är inte höginkomsttagare, det finns de som har sämre ställt där också, även i de bättre bemedlade områdena.
    Och när det gäller slant till present till kalas så finns det en tråd där många har suveräna förslag på presenter under 100-lappen.
    När vi var arbetslösa så satte vi max 50 kronor och visst, man fick vara kreativ, men det gick att hitta bra saker för den slanten också. Jag tvivlar på att det har blivit 300% dyrare på 10 år
  • Anonym (singsing)

Lustigt att du tagit dig namnet 'tröttsamma människor' då jag själv tycker såna som du är fruktansvärt tröttsamma. För det första: VAR får du ifrån att jag har ett barn? Och för det andra: Om jag nu hade haft ett barn, vad vet du hur ofta jag/vi äter ute på restaurang!? Kommenterar inte ens kalas kostnad, här har du kanske fattat att du är ute och cyklar. Blir svårt att diskutera med såna som dig som tar saker från tomma intet och påstår osanningar om hur mitt liv ser ut.

Vad gäller aktiviteter kan jag mer relatera till mig själv som barn. Jag gick på dans, 850:-/termin. Sen skulle man ha en viss outfit på uppvisningen som kostade 200-300:-, detta för att ALLA föräldrar skulle ha råd och alla barn kunna vara med. Och jag ifrågasatte ju även hennes barns aktiviteters hur dom kan vara så dyra? Jag skrev "Jag kan köpa att en terminsavgift ligger på runt 1000:- /st. Så 6000:- för dig då på ett år. Vad tusan går de övriga 11000:- i din beräkning till?" Det är ju i snitt 3500:- i övriga kostnader utöver terminsavgiften på vardera sport. Tennis ska jag inte uttala mig om, det kanske är så dyrt. Men dans och gymnastik? Nej, man behöver definitivt inte saker för så mycket, sen om man VILL köpa kläder och annat för så mycket är ju en helt annan femma.
  • Anonym (singsing)
    LFF skrev 2015-03-30 15:48:36 följande:

Bara läst TS och vet itne om någon länkat till detta innan men här är Konsumentverkets beräkning på vad barn kostar och då är inte förskola/fritids inräknat, ej heller matkostnaden:

www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Privatekonomi/Kostnadsberakningar/Hushallets-kostnader/Kostnader-for-barn-upp-till-10-ar/

Matkostnader har vi här:

www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Privatekonomi/Kostnadsberakningar/Matkostnader/

Tack! Utifrån dina länkar kan jag dra slutsatsen att underhåll räcker gott och väl. De beräkningarna är ju också gjorda efter vad barnet kostar i en hel månad. Inte som vid vv eller vh där barnet inte kostar något i matväg under tiden barnet är hos uf.
  • skpklm

Regeringen tycks anse att barn kostar;  förslaget att höja underhållsstödet med 300 återkommer nu.

• Anonym (singsing)
    skpklm skrev 2015-03-31 00:06:34 följande:

Regeringen tycks anse att barn kostar;  förslaget att höja underhållsstödet med 300 återkommer nu.

Det är märkligt med tanke på Konsumentverkets uppgifter.
  • sextiotalist
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-31 12:03:31 följande:
    Det är märkligt med tanke på Konsumentverkets uppgifter.
    Nu har ju både underhållet och barnbidraget legat stilla under många år (även maxtaxan till barnomsorgen), så det kanske inte är så konstigt att det höjs, nu blev det 300 kronor, men man höjt 50 kronor vartannat år så hade det troligen blivit en större summa.
    Det finns fortfarande många som inte behöver betala fullt underhåll så jag misstänker att denna reform även kommer kosta skattepengar.
    De som går på försörjningsstöd lär inte heller få någon nytta av denna höjning (troligen de som behöver det mest) för så länge de inte höjer existensmin så gör dessa hundralappar inte så mycket för dom.
  • Anonym (singsing)
    sextiotalist skrev 2015-03-31 12:08:13 följande:

Nu har ju både underhållet och barnbidraget legat stilla under många år (även maxtaxan till barnomsorgen), så det kanske inte är så konstigt att det höjs, nu blev det 300 kronor, men man höjt 50 kronor vartannat år så hade det troligen blivit en större summa.

Det finns fortfarande många som inte behöver betala fullt underhåll så jag misstänker att denna reform även kommer kosta skattepengar.

De som går på försörjningsstöd lär inte heller få någon nytta av denna höjning (troligen de som behöver det mest) för så länge de inte höjer existensmin så gör dessa hundralappar inte så mycket för dom.

Så varför är ett barn 600:- dyrare idag än för 10 år sen?
  • LFF
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-31 12:36:00 följande:
    Så varför är ett barn 600:- dyrare idag än för 10 år sen?
    För att alla andra priser har gått upp? Eller tycker du att priserna har stått still de senaste 10 år sedan?
Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?