• Orchid

Varför äter du lik?

Jag har en tråd där alla kan ställa frågor till mig som är vegan. Nu tänkte jag ställa frågor till er och förhoppningsvis starta upp en trivsam och givande diskussion om djurrätt!

Varför äter du lik? Hur rättfärdigar du att du bidrar till andra varelser lidande och död?

För att visa att jag är snäll och harmlös kan jag berätta hur jag själv tänkte innan jag blev vegan:

Jag tänkte nämligen inte alls. Jag höll insikterna om speciesism (jämför med sexism eller rasism) på avstånd och i periferin för att jag helt enkelt inte orkade se hur mycket lidande vi människor orsakar andra varelser. Det var helt enkelt bekvämt och gott att äta kycklinggryta istället för kikärtsgryta. Det var bekvämt och enkelt att använda tvål med djurfett i istället för växtbaserad sådan. Så länge jag låtsades som ingenting kunde jag behålla mina fina vanor och slippa konfronteras med mina egna dåliga sidor.

Jag ville inte se att människans herravälde över djuren bara var ett mänskligt påfund som är ganska lätt att slå hål på eftersom det skulle bli jobbigt, krävande och tidsödande för mig. När jag väl insåg att vi alla har lika stor rätt till liv och välbefinnande hade jag däremot inget val. Då blev djurrätt otroligt viktigt för mig.

Låt oss vara trevliga och lära oss saker av varandra i tråden :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 15:33
    Jag är fullt medveten om definitionen av ordet "lik", men jag menar att skillnaden i språkbruket finns där för att speciesism existerar. Genom att inte likställa människors kroppar med djurs ökar avståndet, vilket rättfärdigar allt vi människor gör. Därför skriver jag "lik" och inte "djurkropp".

Ville säga det så att inte diskussionen hamnar fel :)

• Svar på tråden Varför äter du lik?
  • Förväntanstid
    Maria 434 skrev 2014-01-05 15:27:32 följande:
    Hur menar du?

Du verkar tro att veganer, som mig veterligen är de som generellt sett har BÄST koll av alla, inte vet vad de håller på med. Nu är jag ej vegan men jag äter inga landdjur och sällan vattenlevande djur. Jag gör det av både hälsoskäl samt etiska själ. Det innebär inte att jag sätter djuren FÖRE mig. Om jag måste välja mellan mig själv (medicin exempelvis) och "ett djur" så väljer jag mig själv. Nu är kanske inte alla veganer/vegetarianer överens med mig men jag skulle gissa att de flesta är det. Jag ser inte problemet med det? Menar du att om man gör något omtänksamt så måste man per automatik vara rabiat? Annars vad? Annars kan man lika gärna döda allt som rör sig?
  • Arbetsvegan
    Förväntanstid skrev 2014-01-05 15:35:57 följande:

Du verkar tro att veganer, som mig veterligen är de som generellt sett har BÄST koll av alla, inte vet vad de håller på med. Nu är jag ej vegan men jag äter inga landdjur och sällan vattenlevande djur. Jag gör det av både hälsoskäl samt etiska själ. Det innebär inte att jag sätter djuren FÖRE mig. Om jag måste välja mellan mig själv (medicin exempelvis) och "ett djur" så väljer jag mig själv. Nu är kanske inte alla veganer/vegetarianer överens med mig men jag skulle gissa att de flesta är det. Jag ser inte problemet med det? Menar du att om man gör något omtänksamt så måste man per automatik vara rabiat? Annars vad? Annars kan man lika gärna döda allt som rör sig?
    Du hann skriva före mig.

Maria 434:Att lägga fram åsikter på ditt sätt, att antingen gör man allt är en martyr och sätter alla andras behov före eller så gör man ingenting och att veganer inte får använda produkter där djur någonsin har använts (vilket lämnar exakt 0 produkter kvar att leva på)- det är ett typiskt exempel på onyanserat tänk.

Jag kan bli rätt så irriterad på den här företeelsen att man kastar ur sig diverse påstående utan  att ha reflekterat det minsta över sina egna åsikter.
  • Capt Janeway
    Orchid skrev 2014-01-02 15:14:14 följande:
    Varför äter du lik? Hur rättfärdigar du att du bidrar till andra varelser lidande och död?
    Jag hoppas du har koll på exakt hur många djur som får sätta livet till när skördetröskan drar fram över åkrarna med vegansk föda?
  • Maria 434
    Arbetsvegan skrev 2014-01-05 15:49:39 följande:
    Du hann skriva före mig.

Maria 434:Att lägga fram åsikter på ditt sätt, att antingen gör man allt är en martyr och sätter alla andras behov före eller så gör man ingenting och att veganer inte får använda produkter där djur någonsin har använts (vilket lämnar exakt 0 produkter kvar att leva på)- det är ett typiskt exempel på onyanserat tänk.

Jag kan bli rätt så irriterad på den här företeelsen att man kastar ur sig diverse påstående utan  att ha reflekterat det minsta över sina egna åsikter.
    Jag tänker på TS tänk med att djur är lik och att alla djur är lika mycket värda som en människa. 
    Min kommentar var till ts och den extrema provokation hon vill göra.

Jag känner många både veganer och vegetarianer som jag respekterar för de val de gjort.
    Jag förstår varför man gör ett val och bland mina vänner så respekterar vi varandra och visar hänsyn till den diet vi valt.

Jag ville bara poängtera att det inte är så enkelt som att bara bli vegan och tro att man räddar världen.
    Man behöver även kunskap om varifrån maten kommer ifrån, oavsett om det är kött, fisk, skaldjur eller grönt.
  • Arbetsvegan
    Maria 434 skrev 2014-01-05 16:01:14 följande:
    Jag tänker på TS tänk med att djur är lik och att alla djur är lika mycket värda som en människa. 
    Min kommentar var till ts och den extrema provokation hon vill göra.

Jag känner många både veganer och vegetarianer som jag respekterar för de val de gjort.
    Jag förstår varför man gör ett val och bland mina vänner så respekterar vi varandra och visar hänsyn till den diet vi valt.

Jag ville bara poängtera att det inte är så enkelt som att bara bli vegan och tro att man räddar världen.
    Man behöver även kunskap om varifrån maten kommer ifrån, oavsett om det är kött, fisk, skaldjur eller grönt.
    Det har du rätt i och jag reagerade på det också.

Och jag håller med dig i det övriga du skriver också.
  • Spartacus

Det är något jag vant mig vid sen barnsben och är därför lättare... jag orkar inte tänka om och jobba på att få barnen till vegetariskt m fantasins hjälp.

Däremot äter jag gärna vegetariskt och veganskt ofta och när chansen ges, när det bjuds! Fisk är något som jag däremot är osäker på om jag vill ge upp... jaktkött känns även det något bättre.

Men kort och gott så pratar jag o mannen om det ibland utan att nåt händer... så lathet?

Mat är ju inte bara mar utan en hel livsstil att tänka om.

• Maria 434
    Arbetsvegan skrev 2014-01-05 16:07:14 följande:
    Det har du rätt i och jag reagerade på det också.

Och jag håller med dig i det övriga du skriver också.
    Tack, det gör mig glad. Jag avsåg inte att se ner på veganer utan bara på det tänk som ts har (säkert för att provocera, vilket jag tycker är helt fel väg att gå för att få folk att äta mindre kött och fisk)

Nu kanske du förstår mitt första inlägg, jag skulle varit tydligare i det.
  • Arbetsvegan
    Maria 434 skrev 2014-01-05 16:21:50 följande:
    Tack, det gör mig glad. Jag avsåg inte att se ner på veganer utan bara på det tänk som ts har (säkert för att provocera, vilket jag tycker är helt fel väg att gå för att få folk att äta mindre kött och fisk)

Nu kanske du förstår mitt första inlägg, jag skulle varit tydligare i det.

Ja, absolut förstår jag nu! Tolkade det första tokfel, tack för att du berättade.

Vi tänker nog väldigt lika du och jag.

• Simon 681

För min del känner ja inte att det är något som är tillräckligt viktigt. jag håller med veganer i sak. Det är likdelar från djur, yada yada. Jag skulle kunna tänka mig i en perfekt värld det enda köttet jag äter är sådant jag jagat själv.

Men precis som jag inte låter bli att använda smartphones samt mycket av kläder och skor på marknaden  på grund av mänskligt lidande i samband med dess framställning låter jag inte bli att äta kött. Jag har inte undertryckt det som TS, utan har andra prioriteringar.

Alla veganer som märks på nätet ger intryck att vara evagageliserande inskränkta ilandspretton som har hittat något som får dem att kunna känna sig bättre genom att hitta en legitim väg att förakta och trycka ned andra.

Det långsikta lösningen på problem med köttkonsumtion är att ta bort alla jordbrukssubventioner och låta köttet kosta vad det kostar.

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Förväntanstid
    Simon 681 skrev 2014-01-05 17:09:14 följande:
    För min del känner ja inte att det är något som är tillräckligt viktigt. jag håller med veganer i sak. Det är likdelar från djur, yada yada. Jag skulle kunna tänka mig i en perfekt värld det enda köttet jag äter är sådant jag jagat själv. Men precis som jag inte låter bli att använda smartphones samt mycket av kläder och skor på marknaden  på grund av mänskligt lidande i samband med dess framställning låter jag inte bli att äta kött. Jag har inte undertryckt det som TS, utan har andra prioriteringar. Alla veganer som märks på nätet ger intryck att vara evagageliserande inskränkta ilandspretton som har hittat något som får dem att kunna känna sig bättre genom att hitta en legitim väg att förakta och trycka ned andra. Det långsikta lösningen på problem med köttkonsumtion är att ta bort alla jordbrukssubventioner och låta köttet kosta vad det kostar.
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.

Jag tror att det som veganer ofta uttrycker grundar sig på en frustration. De skulle väldigt gärna skulle se att fler gjorde mer eftersom de själva tycker det är viktigt med natur/djurfrågor. Det misstolkas gärna av de som inte kan erkänna att de bidrar till ofantligt mycket lidande som veganerna valt att ställa sig utanför. Jag själv känner mig ofta lat och sämre eftersom de ju har rätt :/ Jag ser inte vitsen i att förminska dem dock utan strävar efter att själv försöka bli lite bättre, i en takt som funkar för mig.
  • Fjärilslarv

Äter enbart ekologiskt nötkött av en bonde, även vilt om han har något inne.

• UniqueSnowflake
    Orchid skrev 2014-01-02 15:46:41 följande:
    Rubriken valde jag just för att få folk att reagera. För mig är den inte särskilt provocerande alls faktiskt. För mig är en djurkropp och ett lik precis lika osmakligt. Jag menade inte att någon skulle ta illa upp, mer att engagera folk.

Djur är djur och människor är också djur. Så tänker jag. Tack för ditt svar.

Och där förlorade du alla, såvida du hade haft något vettigt att säga från första början förstås.

Djur är icke människor, människor är icke djur.
    Döda djur destrueras, döda människor.... det är lite olika, vissa balsameras och placeras i guldkistor, vissa begravs till havs, vissa eldas upp och vissa begravs i jord. För att nämna några exempel.
    Ett människolik är inte "osmakligt" utan något tragiskt och något att känna bävan inför. Vårt liv på denna jord är kort, och de av oss som går på den här planeten idag är väldigt lika de som kämpade för livet på stenåldern.

Människan är gjord för att äta kött från djur.

Sen får du naturligtvis göra såsom DU vill.

What does the fox say? -^^,--,~
  • sverker11
    Varför äter du lik?
    Av ett par anledningar. Den första är att om djuret fortfarande lever finns risken att det biter tillbaka. Den andra anledningen är att jag inte är särskilt förtjust i rått kött och att djuren har en tendens att avlida när man steker eller kokar dem.
     Hur rättfärdigar du att du bidrar till andra varelser lidande och död?
    Det gör jag inte. Jag vet att indiska bomullsarbetare dör av giftiga kemikalien när de tillverkar bomull till mina kläder och att arbetare i Centralamerika dör i förtid när de odlar de bananer jag äter. Jag är också medveten om den gruvdrift som är grunden för den moderna elektroniken med datorer, telefoner, surfplattor, tv-apparater o.s.v. leder till stora miljökatastrofer med lidande för både djur och människor som följd och det är inget som jag kan rättfärdiga.
  • Velouria
    Jag har en tråd där alla kan ställa frågor till mig som är vegan. Nu tänkte jag ställa frågor till er och förhoppningsvis starta upp en trivsam och givande diskussion om djurrätt!

För att visa att jag är snäll och harmlös kan jag berätta hur jag själv tänkte innan jag blev vegan:

Jag tänkte nämligen inte alls. Jag höll insikterna om speciesism (jämför med sexism eller rasism) på avstånd och i periferin för att jag helt enkelt inte orkade se hur mycket lidande vi människor orsakar andra varelser. Det var helt enkelt bekvämt och gott att äta kycklinggryta istället för kikärtsgryta. Det var bekvämt och enkelt att använda tvål med djurfett i istället för växtbaserad sådan. Så länge jag låtsades som ingenting kunde jag behålla mina fina vanor och slippa konfronteras med mina egna dåliga sidor.

Jag ville inte se att människans herravälde över djuren bara var ett mänskligt påfund som är ganska lätt att slå hål på eftersom det skulle bli jobbigt, krävande och tidsödande för mig. När jag väl insåg att vi alla har lika stor rätt till liv och välbefinnande hade jag däremot inget val. Då blev djurrätt otroligt viktigt för mig.

Låt oss vara trevliga och lära oss saker av varandra i tråden :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 15:33
    Jag är fullt medveten om definitionen av ordet "lik", men jag menar att skillnaden i språkbruket finns där för att speciesism existerar. Genom att inte likställa människors kroppar med djurs ökar avståndet, vilket rättfärdigar allt vi människor gör. Därför skriver jag "lik" och inte "djurkropp".

Ville säga det så att inte diskussionen hamnar fel :)
    Jag gör det för att jag inte har samma syn på slakt som du har. Jag tycker att kött är gott och nyttigt.
    Mother cake
  • Selfish Geene

Trots att jag förespråkar minskad köttkonsumtion är "alla djurs lika värde" inte ett hållbart argument. Löss är också djur men vi förstör gärna deras miljö och dödar deras avkommor (flatlusen står på randen till utrotning men djurvännerna är märkligt tysta om det, blir dom mutade av gilette i någon sorts global konspiration??) Om ts egentligen menar " alla SÖTA djurs lika värde" borde hen skriva det för att undvika missförstånd

• UniqueSnowflake
    Selfish Geene skrev 2014-01-20 10:09:50 följande:
    Trots att jag förespråkar minskad köttkonsumtion är "alla djurs lika värde" inte ett hållbart argument. Löss är också djur men vi förstör gärna deras miljö och dödar deras avkommor (flatlusen står på randen till utrotning men djurvännerna är märkligt tysta om det, blir dom mutade av gilette i någon sorts global konspiration??) Om ts egentligen menar " alla SÖTA djurs lika värde" borde hen skriva det för att undvika missförstånd
    Huvudet på spiken! Glad
    ~,--,^^- What does the fox say? -^^,--,~
  • Johan70
    Varför äter du lik?
    För att det är vettigt att döda djuret innan jag äter dess kött. Alternativet hade ju varit att äta ett fortfarande levande djur.
Svar på tråden Varför äter du lik?