Varför äter du lik?
Jag har en tråd där alla kan ställa frågor till mig som är vegan. Nu tänkte jag ställa frågor till er och förhoppningsvis starta upp en trivsam och givande diskussion om djurrätt!
Varför äter du lik? Hur rättfärdigar du att du bidrar till andra varelser lidande och död?
För att visa att jag är snäll och harmlös kan jag berätta hur jag själv tänkte innan jag blev vegan:
Jag tänkte nämligen inte alls. Jag höll insikterna om speciesism (jämför med sexism eller rasism) på avstånd och i periferin för att jag helt enkelt inte orkade se hur mycket lidande vi människor orsakar andra varelser. Det var helt enkelt bekvämt och gott att äta kycklinggryta istället för kikärtsgryta. Det var bekvämt och enkelt att använda tvål med djurfett i istället för växtbaserad sådan. Så länge jag låtsades som ingenting kunde jag behålla mina fina vanor och slippa konfronteras med mina egna dåliga sidor.
Jag ville inte se att människans herravälde över djuren bara var ett mänskligt påfund som är ganska lätt att slå hål på eftersom det skulle bli jobbigt, krävande och tidsödande för mig. När jag väl insåg att vi alla har lika stor rätt till liv och välbefinnande hade jag däremot inget val. Då blev djurrätt otroligt viktigt för mig.
Låt oss vara trevliga och lära oss saker av varandra i tråden :)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 15:33
Jag är fullt medveten om definitionen av ordet "lik", men jag menar att skillnaden i språkbruket finns där för att speciesism existerar. Genom att inte likställa människors kroppar med djurs ökar avståndet, vilket rättfärdigar allt vi människor gör. Därför skriver jag "lik" och inte "djurkropp".
Ville säga det så att inte diskussionen hamnar fel :)