Inlägg från: Maria 434 |Visa alla inlägg
  • Maria 434

Varför äter du lik?

Ett dött djur kallas inte för lik, det är en död människas kropp som kallas för lik.
    Jag har aldrig ätit människor så jag känner att jag inte behöver förklara hur jag tänker.

• Maria 434
    Aniiee skrev 2014-01-02 15:35:17 följande:
    Varför äter du lik..... intressant användning av språket, det där. Säger en hel del.....

Ja, jag äter kött. Nej, jag bidrar inte till till något djurs lidande. Död, ja, men icke lidande. Och sen äter jag upp dem. För jag dels behöver det, dels tycker att det är gott och för det tredje för att jag är människa. En omnivor. Som behöver kött för att fungera optimalt. Lika mycket som jag behöver baljväxter och rotsaker. Det är inget jag hymlar med. Alls......
  • Maria 434

Jag förutsätter att ni som är väldigt onyanserade i ert tänk inte heller använder några som helst läkemedel, för i framtagande av dessa så används djur.
    Jag förutsätter också att ni har koll på var era vegetabiliska proteiner kommer ifrån, så att de inte kommer från skövlade regnskogar eller marina miljöer.

Jag äter kött men bara ibland, fisk och skaldjur bara om det kommer från säkert och hållbart fiske och grönt när jag vet att det är från hållbara odlingar.
    Jag har en varierad kost baserad på vad jag kan få tag på som innebär att det är hållbart ut miljösynpunkt.

Jag undviker läkemedel så gott jag kan.

Vad jag vill få fram är att det är inte ensidigt, du som vegan kanske tycker att du gör det som är bäst för miljön, men har du kollat varifrån dina vegetabiliska proteiner kommer ifrån?
    I tex sydamerika skövlas regnskogar för odlingar av bönor, i Borneo skövlas regnskogen och djuren dödas för att få fram palmolja.

Man behöver de hela kedjan och inte bara en liten del om man verkligen bryr sig om miljö och djur

• Maria 434
    Arbetsvegan skrev 2014-01-05 15:49:39 följande:
    Du hann skriva före mig.

Maria 434:Att lägga fram åsikter på ditt sätt, att antingen gör man allt är en martyr och sätter alla andras behov före eller så gör man ingenting och att veganer inte får använda produkter där djur någonsin har använts (vilket lämnar exakt 0 produkter kvar att leva på)- det är ett typiskt exempel på onyanserat tänk.

Jag kan bli rätt så irriterad på den här företeelsen att man kastar ur sig diverse påstående utan  att ha reflekterat det minsta över sina egna åsikter.
    Jag tänker på TS tänk med att djur är lik och att alla djur är lika mycket värda som en människa. 
    Min kommentar var till ts och den extrema provokation hon vill göra.

Jag känner många både veganer och vegetarianer som jag respekterar för de val de gjort.
    Jag förstår varför man gör ett val och bland mina vänner så respekterar vi varandra och visar hänsyn till den diet vi valt.

Jag ville bara poängtera att det inte är så enkelt som att bara bli vegan och tro att man räddar världen.
    Man behöver även kunskap om varifrån maten kommer ifrån, oavsett om det är kött, fisk, skaldjur eller grönt.
  • Maria 434
    Arbetsvegan skrev 2014-01-05 16:07:14 följande:
    Det har du rätt i och jag reagerade på det också.

Och jag håller med dig i det övriga du skriver också.
    Tack, det gör mig glad. Jag avsåg inte att se ner på veganer utan bara på det tänk som ts har (säkert för att provocera, vilket jag tycker är helt fel väg att gå för att få folk att äta mindre kött och fisk)

Nu kanske du förstår mitt första inlägg, jag skulle varit tydligare i det.
Svar på tråden Varför äter du lik?