• Anonym (Ensam vårdnad)

Ensam vårdnad semesterrättigheter för vv helg-pappa

Jag har ensam vårdnad om vår sexåriga dotter. Hon är vv helg hos sin pappa (som inte har någon vårdnad om henne) och redan nu har semester för nästa sommar kommit på tal. Vad har han för rättigheter angående semester osv? Han har skrivit sms att han vill ta me henne till Umeå och Jämtland i tre veckor i streck i sommar. Min spontana reaktion är att tre veckor är för lång tid även två veckor är för lång tid. Eftersom att hon endast är där vv helg o även då flertalet ggr "längtar hem" och "längtar efter mamma" osv. Hon va på minisemester med mormor o Morfar förra sommaren i fyra dagar dvs tre nätter men trots att hon känner dem o träffar dem oftare/mer regelbundet än sin pappa så längtade hon efter mamma och hem. Ja blir orolig över hur de ska bli för henne om hon är borta så lång tid som 2-3veckor i streck o dessutom över 60-90mil hemifrån. Dvs inga möjligheter att komma hem "fort" el liknande. Det är senaste 1,5 året hon varit hos pappa någorlunda regelbundet (vv helg) tidigare har de varit riktigt svårt att ens få henne att vilja va där enstaka tillfällen. Nu VILL hon iaf till pappa för de mesta där vv helg. Någon enstaka gång kan hon även säga att hon saknar honom el lillasyster (lillasyster (pappans "nya" bebis är lite drygt 1,5år). Nån som VET rättigheter/ skyldigheter, hur de faktiskt är o ser ut.

• Svar på tråden Ensam vårdnad semesterrättigheter för vv helg-pappa
  • Anonym (hh)

Kan aldrig tvinga nån till umgänge.

Men håller med om avtalet är kanon om båda vill umgås med barnen.

Mindre bråk och det gagnar barnen med.

Ville bara säga det negativa med inte bara det bra.

• BioBonus
    Anonym (hh) skrev 2013-11-08 11:57:27 följande:
    Kan aldrig tvinga nån till umgänge.

Men håller med om avtalet är kanon om båda vill umgås med barnen.

Mindre bråk och det gagnar barnen med.

Ville bara säga det negativa med inte bara det bra.
    Absolut. Och även mamman kan vägra lämna ut barnet trots avtalet. Men samma sak gäller för dem båda - har de ingått ett juridiskt bindande avtal så har de skyldighet att följa det. Båda två. Det spelar då ingen roll om det är boendeförälder eller umgängesförälder som strular. Tyvärr. Men verkställighet finns. För båda parter.
  • h8him
    Anonym (hh) skrev 2013-11-08 11:47:05 följande:

Det dåliga med ett bindande avtal är att det binder upp boende föräldern.

Den måste lämna ut om den andre kräver det på tiden som är avtalad.

Men umgänges föräldern kan hoppa över tex sina helger i 2 mån   men helt plötsligt hämta till jul för att så säger avtalet 

Varför är det dåligt att boendeföräldern blir bunden av avtalet? Självklart ska barnen lämnas ut under avtalat umgänge. Jag förstår inte varför du tycker att det är en nackdel.

Om umgängesföräldern börjar strunta i avtalet så finns möjligheter att ändra avtalet.
  • Anonym (hh)

Ja man kan ändra avtalet om man går igenom familjerätten eller tingsrätten igen.

Klart man ska lämna ut barnet när det är avtalat.

Men det är inte så kul att lämna ut ett barn julafton som inte träffat den andre föräldern på länge.

För att avtalet säger det. Och ja bägge kan begära verkställighet men det funkar inte så i verkligheten.

• Brumma
    Anonym (ensam vårdnad?) skrev 2013-11-08 11:30:40 följande:

Förlåt om jag snor lite tråd av dig TS men blir bara lite nyfiken här då jag har en vän som ska börja strida för ensam vårdnad för sina 2 barn.

Hon och pappan bråkar hela tiden och dom kan verkligen ALDRIG komma överens. Dom har väldigt olika syn på vad som är bäst för barnen och pappan vägrar följa med till familjerådgivningen.

Min vän har nu gett upp alla försök att hitta en lösning så nu ska hon alltså söka ensam vårdnad. Inte för att pappan inte ska få träffa sina barn (hon VILL att barnen träffar sin pappa, helst är där varannan vecka, varannan födelsedag, storhelg osv), men för att hon ska kunna få bestämma hur det ska gå till utan att behöva strida för det. Alltså tex. julen nu så hade hon dom förra julen och han dom på mellandagarna och nyår. Således vill hon ha tvärtom detta år men pappan har bestämt (utan att ta hänsyn till henne) att han ska ha dom jul och mellandagar och hon nyår. Kompisen har planerat att dom ska åka till mormor och morfar i mellandagarna.

Hur som, tjafs hela tiden. Men så som ni skriver nu ser det inte ut som det kan bli som hon tänkt? Hon tror att det är hon som kommer få bestämma hur hon vill då och att han inte kan säga nått typ. OM hon nu får ensam vårdnad.   

Angående julen.. Varken mamman med sitt "vill ha tvärtom" eller pappans "har bestämt" är ju rätt... För min del tycker jag det är självklart med jul vartannat år, men känner flera som valt att ha julafton hos samma förälder varje år. Det är liksom inget givet. Kan de inte komma överens så får de gå o försöka på samarbetssamtal. Vare sig hon har egen vårdnad eller inte är det inget hon kan bestämma...
  • h8him
    Anonym (hh) skrev 2013-11-08 12:07:10 följande:
    Ja man kan ändra avtalet om man går igenom familjerätten eller tingsrätten igen.

Klart man ska lämna ut barnet när det är avtalat.

Men det är inte så kul att lämna ut ett barn julafton som inte träffat den andre föräldern på länge.

För att avtalet säger det. Och ja bägge kan begära verkställighet men det funkar inte så i verkligheten.

Ja, eller om man är överens som föräldrar.

Huvudsaken är väl vad barnet känner och tycker? Som vuxen får man lära sig att bita ihop och hålla tyst inför barnen även om man anser att något hade kunnat göras annorlunda.

Jo, det funkar så i verkligheten.
  • Anonym (Samma som barn)

Hej!
    Nu är ju inte jag insatt i regler och allt detta, men har egen erfarenhet från min egen barndom. Mina föräldrar har aldrig bott ihop och jag har varit hos min pappa vh från att jag var några år (började väl sakta med nån dag antar jag.)
    Kommer inte riktigt ihåg när det började, men iallafall vid 6-års ålder, var jag och pappa på Gotland 3-4 veckor i sträck. Jag var extremt mammig och tyckte stundtals att det var lite jobbigt. Som tur var hade jag världens bästa pappa som fixade så jag kunde ringa mamma när jag ville, skicka vykort och accepterade att jag kunde va ledsen för att jag saknade mamma (även om det säkert sved lite..)
    Jag minns iallafall tillbaka till de semestrarna med mycket värme och glädje. En chans för mig och pappa att få lite vardag och också kunna ha lite tråkigt tillsammans (blir ju annars inte så mycket av den varan vid varannan helg..)
    Jag minns inte riktigt om jag var tillfrågad, men kan tänka mig själv att 3-4 veckor hade låtit som väldigt lång tid i en 6-årings öron och att alternativet att åka hem tidigare istället fanns. Jag hoppas att din dotter har en lika fin och lyhörd pappa som jag hade och att han sätter sitt eget ego åt sidan om det verkligen inte skulle funka och att hon inget annat vill än att åka hem!
     Lycka till! 

Ps, även om jag också var väldigt nära med min mormor och morfar och stundtals träffade dom mer än min pappa, tror jag inte 3-4 veckor hade funkat lika bra.. 

• Anonym (ensam vårdnad?)

h8him skrev 2013-11-08 11:35:05 följande:
    Ensam vårdnad kommer inte att ge henne rätten att bestämma vad han gör och inte gör med barnen hemma hos sig. Och inte heller får hon ensam rätt att bestämma över umgänget.

Angående julen så kan de väl i alla fall försöka med samarbetssamtal? Har pappan planerat något speciellt under mellandagarna, har han kanske långt att resa med barnen för julfirandet eller varför vill han inte dela upp julen på samma sätt som förra året?

Nej det är inte så hon vill utan mer att det inte ska bli tjafs huruvida han ska ha barnen när det passar honom. Han gör såklart det han vill med sina barn när de är hos honom.
    Han vägrar följa med på några samtal what so ever. Han vill ha på sitt sätt bara, inte alls långt att åka med barnen, dom bor i samma stad, väldigt nära varandra, han ska jula med sina föräldrar som också bor väldigt nära (vi snackar 10min!). Han har planer för mellandagarna men det har ju liksom hon också och eftersom han hade dom förra året så kan man ju tycka att det faller sig naturligt att det är hennes tur i år.
    BioBonus skrev 2013-11-08 11:36:31 följande:
    Men för att få till umgänget så behöver hon ju inte stämma på vårdnaden? Det är nog lättare för henne om hon lämnar in ett umgängesschema.

Kan man inte komma överens om det i Familjerätten så kan man få igenom det i Tingsrätten. Det har min make fått. Han fick först stämma på halva boendet, och sen några år senare på ett umgängesschema för jular/nyår etc då det hela tiden skulle bytas, och tjafsas och framförallt boka in resor på det som borde varit bonus tid med oss. Och allt gick igenom. För barnets bästa.

Så varför strida om något som ändå inte kommer göra hennes liv lättare, hon måste fortfarande komma överens om hur jul och nyår etc ska se ut. Hon får inte ensam bestämmande rätt över det. Det hon får bestämma om vid enskild vårdnad är skola, pass och vård etc.

Hon har försökt i flera år att få honom på samarbetssamtal på familjerätten så de kan skriva papper på hur umgänget ska vara men han vägrar. Hon bokar tid och han ringer ej och bekräftar vilket familjerätten kräver dör att de ska få den bokade tiden. En gång följde han med till familjerådgivning och de kom muntligt fram till en plan som han ett par veckor senare sket fullständigt i för det passade inte honom då.

Väldigt intressant att veta att hon trots ensam vårdnad ej har rätt att bestämma umgänget, ska tala om det för henne för det vet inte hon.   

Anonym (hh) skrev 2013-11-08 11:41:18 följande:
    Bättre att hon skaffar ett bindande umgänges avtal från familjerätten i stället mycket billigare.
    Problemet är just att pappan vägrar gå till familjerätten och enligt dom kan de inte tvinga honom.

Brumma skrev 2013-11-08 12:16:48 följande:
    Angående julen.. Varken mamman med sitt "vill ha tvärtom" eller pappans "har bestämt" är ju rätt... För min del tycker jag det är självklart med jul vartannat år, men känner flera som valt att ha julafton hos samma förälder varje år. Det är liksom inget givet. Kan de inte komma överens så får de gå o försöka på samarbetssamtal. Vare sig hon har egen vårdnad eller inte är det inget hon kan bestämma...

Nej det är ju inte alltid man vill det men de kom överens (muntligt) från början att ha varannan jul, nyår etc, men han vänder kappan efter vinden. Han vägrar samtal.
    h8him skrev 2013-11-08 12:19:25 följande:
    Ja, eller om man är överens som föräldrar.

Huvudsaken är väl vad barnet känner och tycker? Som vuxen får man lära sig att bita ihop och hålla tyst inför barnen även om man anser att något hade kunnat göras annorlunda.

Jo, det funkar så i verkligheten.

Jag håller med men pappan i detta fallet är sån som tycker "barn anpassar sig". De har relativt nyligen börjat med varannan vecka och minsta pojken har haft jobbigt för han längtar efter mamma, förslaget från mamman och bvc var att mamman skulle träffa barnen 1 dag (ett par timmar efter dagis) på hans vecka men han vill ej det, barnen kommer över det tycker han. O han är tyvärr ej tyst inför barnen... Han har sagt olämpliga saker till mamman vid lämningar inför barnen.

• BioBonus
    Anonym (ensam vårdnad?) skrev 2013-11-08 15:14:18 följande:

Nej det är inte så hon vill utan mer att det inte ska bli tjafs huruvida han ska ha barnen när det passar honom. Han gör såklart det han vill med sina barn när de är hos honom.
    Han vägrar följa med på några samtal what so ever. Han vill ha på sitt sätt bara, inte alls långt att åka med barnen, dom bor i samma stad, väldigt nära varandra, han ska jula med sina föräldrar som också bor väldigt nära (vi snackar 10min!). Han har planer för mellandagarna men det har ju liksom hon också och eftersom han hade dom förra året så kan man ju tycka att det faller sig naturligt att det är hennes tur i år.

Hon har försökt i flera år att få honom på samarbetssamtal på familjerätten så de kan skriva papper på hur umgänget ska vara men han vägrar. Hon bokar tid och han ringer ej och bekräftar vilket familjerätten kräver dör att de ska få den bokade tiden. En gång följde han med till familjerådgivning och de kom muntligt fram till en plan som han ett par veckor senare sket fullständigt i för det passade inte honom då.

Väldigt intressant att veta att hon trots ensam vårdnad ej har rätt att bestämma umgänget, ska tala om det för henne för det vet inte hon.   

Problemet är just att pappan vägrar gå till familjerätten och enligt dom kan de inte tvinga honom.

Nej det är ju inte alltid man vill det men de kom överens (muntligt) från början att ha varannan jul, nyår etc, men han vänder kappan efter vinden. Han vägrar samtal.

Jag håller med men pappan i detta fallet är sån som tycker "barn anpassar sig". De har relativt nyligen börjat med varannan vecka och minsta pojken har haft jobbigt för han längtar efter mamma, förslaget från mamman och bvc var att mamman skulle träffa barnen 1 dag (ett par timmar efter dagis) på hans vecka men han vill ej det, barnen kommer över det tycker han. O han är tyvärr ej tyst inför barnen... Han har sagt olämpliga saker till mamman vid lämningar inför barnen.

Fast har hon ändå kommit så långt så att hon funderar på att gå till Tingsrätten för att strida om enskild vårdnad, så kan hon väl lika gärna vända sig dit direkt med en stämning om hur umgänget skall se ut. Då kan han inte vägra som på Familjerätten, utan måste förhålla sig till stämningen. 

Som sagt - enskild vårdnad gör inte umgängesbiten lättare för henne. Tvärtom. Hon borde omgående kontakta en familjejurist och sätta ihop ett umgängesavtal som hon sen skickar in till Tingsrätten för dom. 
  • AnnaDijeri
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2013-11-08 06:53:54 följande:
    Problemet är att vi inte kan kommunicera särskilt bra. O ja vet mkt väl att de e mitt/vårt ansvar att se till att de funkar men ja undrar vad reglerna faktiskt säger. Ja vill självklart att min dotter ska ha en bra relation till sin pappa. Men efter att hon verkligen inte velat dit alls utan panik o krokodiltårar till att hon faktiskt vill va där o får va där vv helg. De känns som ett JÄTTE-steg frän där vi är nu till att va borta 2-3veckor i streck.. Därför vill ja veta vad lagen/reglerna säger när vi inte har nåt annat "avtal". Vi har inget avtal om helgerna heller mer än att han hämtar (oftast blir de hans sambo, fast ja vet inte varför) henne vv fredag kl 17 o ja som hämtar på gymnastiken på söndagar kl 17.30. Då kommer han (el oftast hand sambo) me hennes kläder o saker på vägen till gymnastiken vid halv fem ungefär. O så har vi nåt tafatt muntligt avtal sinsemellan om vv julafton hos oss o vv julafton hos dem.
    Sambons barns mamma har på senare tid börjat resonera på ett liknande sätt. Att barnet ska själv v¨lja om umgänge ska ske eller inte, barnet är i trotsåldern.
    Jag har funderat på om vi nästa gång vi har dottern och det är dags för lämning inte ska ta och ringa mamman och låta henne höra barnets hysteriska utbrott om att hen inte alls vill till mamma utan vill stanna hos pappa.
    Självklart pratar vi med barnet om att det är jobbigt att vara ifrån varandra, men vi ses snart igen och att barnet älskar ju mamma och tycker jättemycket om att vara hos henne.
    Så länge ditt barn inte kommunicerar om grava missförhållanden ska du göra allt i din makt för att främja umgänget, inte stjälpa det.

Med det sagt. Tre veckor för en sexåring utan längre umgänge innan kan jag tycka är lite långt. Kan ni komma överens om en och en halv vecka denna sommaren två gånger, och näste år när hon är sju ta tre veckors resan.
    Jag tycker det låter som en underbar aktivitet för dem att binda band på.
  • Anonym (Blä)
    BioBonus skrev 2013-11-08 16:12:09 följande:
    Fast har hon ändå kommit så långt så att hon funderar på att gå till Tingsrätten för att strida om enskild vårdnad, så kan hon väl lika gärna vända sig dit direkt med en stämning om hur umgänget skall se ut. Då kan han inte vägra som på Familjerätten, utan måste förhålla sig till stämningen. 

Som sagt - enskild vårdnad gör inte umgängesbiten lättare för henne. Tvärtom. Hon borde omgående kontakta en familjejurist och sätta ihop ett umgängesavtal som hon sen skickar in till Tingsrätten för dom. 

Boendeföräldern kan inte stämma för umgänge tyvärr. Detta eftersom man inte kan tvinga någon till umgänge. Har samma problem med mitt ex, har t o m bett honom stämma mig men det är ju bekvämare för honom att kunna göra lite som han vill.
  • Anonym (ensam vårdnad?)
    BioBonus skrev 2013-11-08 16:12:09 följande:

Tack för info! Ska dela detta med min vän.
  • Anonym (11)

Jag har ingen aning om vad lagen säger, men personligen anser jag att 3 veckor är väldigt lång tid om hon tidigare bara spenderar en helg i taget med sin pappa. Jag bodde hos min pappa vh och var på semester med honom 1 vecka vid några tillfällen och tyckte att det var jätte länge. Men jag hade inte heller en lyhörd pappa som någon skrev att hon hade utan en med stort ego som vägrade att låta mig ha någon som helst kontakt med mamma under "hans tid". Det gjord väl inte saken bättre direkt. Men tycker iallafall max 1 v semester räcker första gången!

• Anonym (Ensam vårdnad)

Tyvärr har han åsikten att när hon e där behöver hon inte nån kontakt me mig alls, även om hon vill de. Hon har fått ringa en enda gång o då va hon hysteriskt ledsen o bara bad om att ja skulle komma o hämta henne. Ja hoppas verkligen att han för hennes skull kan tänka sig att göra en tripp på endast en vecka så långt bort. Sen kan hon få komma hem några dagar innan hon återigen åker till honom. Ja önskar att de på sikt får en bättre relation än de har idag. Men tyvärr visar han inget större intresse för henne. Han "säger/skriver sms" som låter som han bryr sig men trots de är han aldrig hemma när ja hämtat henne där. O när hon hämtas hos oss så är de 9 ggr av 10 hans sambo som hämtar henne

• Brumma
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2013-11-08 21:11:20 följande:

Tyvärr har han åsikten att när hon e där behöver hon inte nån kontakt me mig alls, även om hon vill de. Hon har fått ringa en enda gång o då va hon hysteriskt ledsen o bara bad om att ja skulle komma o hämta henne. Ja hoppas verkligen att han för hennes skull kan tänka sig att göra en tripp på endast en vecka så långt bort. Sen kan hon få komma hem några dagar innan hon återigen åker till honom. Ja önskar att de på sikt får en bättre relation än de har idag. Men tyvärr visar han inget större intresse för henne. Han "säger/skriver sms" som låter som han bryr sig men trots de är han aldrig hemma när ja hämtat henne där. O när hon hämtas hos oss så är de 9 ggr av 10 hans sambo som hämtar henne

Fast det KAN vara så att hon blir hysterisk just av att prata med dig.. Säger inte att det ÄR så, bara att det KAN vara så... Det var så för min bonus.. Vi fick vägra samtal med mamman under en period. Inte för att vara elaka utan för att vi såg att hon inte mådde bra av det. Numera är det inga problem o hon ringer sin mamma om hon vill när hon är hos oss, men som sagt, under en period fick vi vägra det... Likaså har hon gråtit när vi hämtat o inte velat följa med oss först. Sedan har hon gråtit o inte velat följa med sin mamma när det varit dags att åka hem igen.. Hur hade han henne förra sommaren? Bara vh sommaren igenom? (Helt OT förresten men förkortningen du använder - vv - står för varannan vecka.. Varannan helg förkortas vanligtvis vh. Rörde till det lite när jag läste TS).

Det är ju ett tag fram till sommaren. Varför inte låta honom ha henne en vecka under julen? Det är ganska många lediga dagar om man har ett "vanligt" arbete.. Eller en vecka nu under våren? Runt påsk kanske då det är flera dagar ledigt i rad, så kan han kanske ta en eller två dagar i anslutning till påsk? Så får ni dels se hur det går, dels blir det inte ett lika stort steg till sommaren.

En annan sak - förstår inte varför du flera gånger tar upp att hans sambo hämtar/lämnar? Vad har det med saken att göra? Egentligen? Det kanske fungerar bättre för deras familj? Jag hämtar alltid min bonus då det passar bättre med våra arbetstider.. Det är ju inte för att pappan inte bryr sig utan för att det passar vår familj bättre. Det låter som om du letar fel för att ha ngt att klaga på..
  • Anonym (Ensam vårdnad)

Anledningen till att ja nämner att hans sambo hämtar henne är av samma anledning som vi gick isär, el iaf en av dem. Han va inte intresserad av henne. När ja behövde åka för att ta hand om min häst tex (har inte hästen kvar) så fick ja fixa barnvakt om hon av någon anledning inte kunde följa me mig. Oftast va hon dock me. Han hade inte tid att ta hand om sin dotter en, två timmar då för han skulle spela dator el tv-spel. När ja vid ett tillfälle va magsjuk o knappt orkade ta hand om mig själv valde han att åka iväg o lana o sedan festa i två veckor i streck. När hon va liten o vi blev inlagda på lasarettet i drygt en veckas tid kom han o besökte henne vid endast ett tillfälle, tjugo min totalt men han sa hej o sen satte han sig i "fikarummet" så den som eg hälsade på henne va farfar, som va me honom. På samma sätt har de alltid sett ut. Tyvärr. De e inte förrän hans sambo dök upp i hans liv som min dotter vari där typ alls. Hon började flera dagar i förväg att va ledsen, väldigt mammig bl.a. För att samma dag de va dags att åka till pappa va helt hysterisk redan vid dagishämtning o tydligt säga att hon inte vill till pappa. När man varit på väg dit har hon sagt typ "kan ja inte få vara hos mormor o morfar, faster, farmor, gudmor, mammas komis" osv istället. I början va hon ledsen ända tills hon kom dit o såg honom i dörröppningen. Då blev hon glad o ville vara där. Senare sen stod hon även framför honom o trappen o skrek att hon inte ville va hos honom inför honom. O då gjorde han nåt dumt i mina ögon. Säger saker me sur ton som " de e ingen som tvingar dig du kan åka hem till mamma igen om de inte duger". De blir hon ju inte mer glad över så att säga. Förra julen hade han henne tre dagar sammanhängande o i somras va de struligt me hans semester så då fick han anpassa sig till vår familjs semesterplaner i slutänden så då hade han henne åtta dagr i streck för första gången. De hade gått bra först fyra fem dagarna sen hade hon varit ledsen P nerstämd större delen av dagarna, vaknat på nätterna o velat "hem". Han har haft henne lite extra nån enstaka dag så där. Kanske två ggr i halvåret o då har de gått bra. De trista är att hon knappt är hos honom varannan helg heller för ofta när hon ska dit så ska hon även till farmor antingen en dag el ett dygn. Blir ju inte mkt tid kvar att träffa el umgås me pappa då. O när de få dessutom är hans sambo som tar hand om henne när hon väl e där, känns han inte så jätteintresserad. Många ggr ja Mött hans sambo på affären me min dotter tex o då e lillasyster hemma me pappa el så har hon båda barnen me sig. Trots att enligt min dotter så är "pappa hemma o spelar" el "pappa är med en kompis". Ja tror att vårt problem är mkt större än en semester eg men just nu är de semestern de handlar om. Ja vill att min dotter ska känna sig trygg o glad även hos/med sin pappa.

• Anonym (tankar)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2013-11-09 09:52:56 följande:
    Anledningen till att ja nämner att hans sambo hämtar henne är av samma anledning som vi gick isär, el iaf en av dem. Han va inte intresserad av henne. När ja behövde åka för att ta hand om min häst tex (har inte hästen kvar) så fick ja fixa barnvakt om hon av någon anledning inte kunde följa me mig. Oftast va hon dock me. Han hade inte tid att ta hand om sin dotter en, två timmar då för han skulle spela dator el tv-spel. När ja vid ett tillfälle va magsjuk o knappt orkade ta hand om mig själv valde han att åka iväg o lana o sedan festa i två veckor i streck. När hon va liten o vi blev inlagda på lasarettet i drygt en veckas tid kom han o besökte henne vid endast ett tillfälle, tjugo min totalt men han sa hej o sen satte han sig i "fikarummet" så den som eg hälsade på henne va farfar, som va me honom. På samma sätt har de alltid sett ut. Tyvärr. De e inte förrän hans sambo dök upp i hans liv som min dotter vari där typ alls. Hon började flera dagar i förväg att va ledsen, väldigt mammig bl.a. För att samma dag de va dags att åka till pappa va helt hysterisk redan vid dagishämtning o tydligt säga att hon inte vill till pappa. När man varit på väg dit har hon sagt typ "kan ja inte få vara hos mormor o morfar, faster, farmor, gudmor, mammas komis" osv istället. I början va hon ledsen ända tills hon kom dit o såg honom i dörröppningen. Då blev hon glad o ville vara där. Senare sen stod hon även framför honom o trappen o skrek att hon inte ville va hos honom inför honom. O då gjorde han nåt dumt i mina ögon. Säger saker me sur ton som " de e ingen som tvingar dig du kan åka hem till mamma igen om de inte duger". De blir hon ju inte mer glad över så att säga. Förra julen hade han henne tre dagar sammanhängande o i somras va de struligt me hans semester så då fick han anpassa sig till vår familjs semesterplaner i slutänden så då hade han henne åtta dagr i streck för första gången. De hade gått bra först fyra fem dagarna sen hade hon varit ledsen P nerstämd större delen av dagarna, vaknat på nätterna o velat "hem". Han har haft henne lite extra nån enstaka dag så där. Kanske två ggr i halvåret o då har de gått bra. De trista är att hon knappt är hos honom varannan helg heller för ofta när hon ska dit så ska hon även till farmor antingen en dag el ett dygn. Blir ju inte mkt tid kvar att träffa el umgås me pappa då. O när de få dessutom är hans sambo som tar hand om henne när hon väl e där, känns han inte så jätteintresserad. Många ggr ja Mött hans sambo på affären me min dotter tex o då e lillasyster hemma me pappa el så har hon båda barnen me sig. Trots att enligt min dotter så är "pappa hemma o spelar" el "pappa är med en kompis". Ja tror att vårt problem är mkt större än en semester eg men just nu är de semestern de handlar om. Ja vill att min dotter ska känna sig trygg o glad även hos/med sin pappa.
    Nej det låter ju inte direkt kul. Men inte heller direkt skadligt för flickan. Hon får lära känna sin pappa och hur han är. Samtidigt får hon umgås med sin syster, när hon är där är de familj. När hon är med dig är ni familj. På din tid får du se till att älska henne och se henne och hoppas att hon får detsamma hos sin pappa.

Jag har tyvärr inte mött någon människa där deras föräldrar betytt väldigt mycket för dem. Vår relation med våra föräldrar påverkar mycket vem vi är. Alla barn har ett behov av en mamma och en pappa. De som inte får ha kontakt med den ena eller andre har mycket tankar om den frånvarande föräldern och påverkar deras självbild. Jag tror det är bättre med en ickenärvarande närvarande pappa än en totalt frånvarande pappa,

Den här resan låter ju också som ett bra tillfälle för flickan att få det av sin pappa som du tycker har saknats. Men jag håller också med om att med nuvarande umg¨nge kanske dte är lite väl med tre veckor på en gång. Tre veckor sammanlagt under sommaren kanske. Och så kan de ta den längre resan nästa sommaren.

Förvägra inte ditt barn sin pappa. Du kanske har träffat en bättre manlig förebild till ditt barn? det blir ett underbart komplement men det tar inte bort behovet av ens biologiska pappa. 
  • Anonym (mamma M)

Har inget bra svar att ge, men slås av att inget verkar vara för barnets bästa.
    Jag har en brorsdotter som i sommar blir 5 år. Hon avgudar sin kusin, min dotter (20 år gammal).
    Vi har tänkt att i sommar ska flickan få följa med oss i husvagnen 10 mil bort och då kan hennes pappa köra dit mitt i natten om det behövs om hon ångrar sig och vill hem. Skulle aldrig få för mig att tänka på något annat sätt än för hennes bästa. Vi träffar henne väldigt regelbundet och innan hennes mamma blev föräldraledig i somras så brukade det vara vi som hämtade på dagis - ändå anser jag inte att vi utan vidare kan åka iväg med henne.  

• Anonym (insatt)

biobonus skrev: "Hon borde omgående kontakta en familjejurist och sätta ihop ett umgängesavtal som hon sen skickar in till Tingsrätten för dom. "

Man kan inte skriva ett eget avtal i syfte att få det fastställt av domstolen - avtal skrivs (och godkänns) hos familjerätten. Tingsrätten bryr sig inte om avtal som inte gäller mål som är aktuella hos dem .....

• BioBonus
    Anonym (insatt) skrev 2013-11-13 17:28:43 följande:

biobonus skrev: "Hon borde omgående kontakta en familjejurist och sätta ihop ett umgängesavtal som hon sen skickar in till Tingsrätten för dom. "

Man kan inte skriva ett eget avtal i syfte att få det fastställt av domstolen - avtal skrivs (och godkänns) hos familjerätten. Tingsrätten bryr sig inte om avtal som inte gäller mål som är aktuella hos dem .....

Sant. Fel ordval av mig. Hon borde omg anlita en advokat som hjälper henne att lämna in en stämning på hur hon vill att umgänget/boendet skall se ut och skicka till TR. Så får hennes ex bemöta det hela i TR.

Avtal godkänns hos FR men eftersom han inte går dit så får det väl bli en stämning av det.

Been there, done that. Och det funkar. Man kan få en dom på hur fördelning av jul, nyår, sem etc ser ut ner till exakta datum fram till den dagen barnet är myndigt.
Svar på tråden Ensam vårdnad semesterrättigheter för vv helg-pappa