Inlägg från: Anonym (Ensam vårdnad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ensam vårdnad)

Ensam vårdnad semesterrättigheter för vv helg-pappa

Jag har ensam vårdnad om vår sexåriga dotter. Hon är vv helg hos sin pappa (som inte har någon vårdnad om henne) och redan nu har semester för nästa sommar kommit på tal. Vad har han för rättigheter angående semester osv? Han har skrivit sms att han vill ta me henne till Umeå och Jämtland i tre veckor i streck i sommar. Min spontana reaktion är att tre veckor är för lång tid även två veckor är för lång tid. Eftersom att hon endast är där vv helg o även då flertalet ggr "längtar hem" och "längtar efter mamma" osv. Hon va på minisemester med mormor o Morfar förra sommaren i fyra dagar dvs tre nätter men trots att hon känner dem o träffar dem oftare/mer regelbundet än sin pappa så längtade hon efter mamma och hem. Ja blir orolig över hur de ska bli för henne om hon är borta så lång tid som 2-3veckor i streck o dessutom över 60-90mil hemifrån. Dvs inga möjligheter att komma hem "fort" el liknande. Det är senaste 1,5 året hon varit hos pappa någorlunda regelbundet (vv helg) tidigare har de varit riktigt svårt att ens få henne att vilja va där enstaka tillfällen. Nu VILL hon iaf till pappa för de mesta där vv helg. Någon enstaka gång kan hon även säga att hon saknar honom el lillasyster (lillasyster (pappans "nya" bebis är lite drygt 1,5år). Nån som VET rättigheter/ skyldigheter, hur de faktiskt är o ser ut.

• Svar på tråden Ensam vårdnad semesterrättigheter för vv helg-pappa
  • Anonym (Ensam vårdnad)

Problemet är att vi inte kan kommunicera särskilt bra. O ja vet mkt väl att de e mitt/vårt ansvar att se till att de funkar men ja undrar vad reglerna faktiskt säger. Ja vill självklart att min dotter ska ha en bra relation till sin pappa. Men efter att hon verkligen inte velat dit alls utan panik o krokodiltårar till att hon faktiskt vill va där o får va där vv helg. De känns som ett JÄTTE-steg frän där vi är nu till att va borta 2-3veckor i streck.. Därför vill ja veta vad lagen/reglerna säger när vi inte har nåt annat "avtal". Vi har inget avtal om helgerna heller mer än att han hämtar (oftast blir de hans sambo, fast ja vet inte varför) henne vv fredag kl 17 o ja som hämtar på gymnastiken på söndagar kl 17.30. Då kommer han (el oftast hand sambo) me hennes kläder o saker på vägen till gymnastiken vid halv fem ungefär. O så har vi nåt tafatt muntligt avtal sinsemellan om vv julafton hos oss o vv julafton hos dem.

• Anonym (Ensam vårdnad)

Vi "bodde ihop" endast tills dottern va knappt sex månader gammal. O ja har alltid haft ensam vårdnad. Pappan har vid några tillfällen sagt att han ska de till rätten för att få gemensam vårdnad men har inte kommit dit ännu på sex år.

• Anonym (Ensam vårdnad)

Tyvärr har han åsikten att när hon e där behöver hon inte nån kontakt me mig alls, även om hon vill de. Hon har fått ringa en enda gång o då va hon hysteriskt ledsen o bara bad om att ja skulle komma o hämta henne. Ja hoppas verkligen att han för hennes skull kan tänka sig att göra en tripp på endast en vecka så långt bort. Sen kan hon få komma hem några dagar innan hon återigen åker till honom. Ja önskar att de på sikt får en bättre relation än de har idag. Men tyvärr visar han inget större intresse för henne. Han "säger/skriver sms" som låter som han bryr sig men trots de är han aldrig hemma när ja hämtat henne där. O när hon hämtas hos oss så är de 9 ggr av 10 hans sambo som hämtar henne

• Anonym (Ensam vårdnad)

Anledningen till att ja nämner att hans sambo hämtar henne är av samma anledning som vi gick isär, el iaf en av dem. Han va inte intresserad av henne. När ja behövde åka för att ta hand om min häst tex (har inte hästen kvar) så fick ja fixa barnvakt om hon av någon anledning inte kunde följa me mig. Oftast va hon dock me. Han hade inte tid att ta hand om sin dotter en, två timmar då för han skulle spela dator el tv-spel. När ja vid ett tillfälle va magsjuk o knappt orkade ta hand om mig själv valde han att åka iväg o lana o sedan festa i två veckor i streck. När hon va liten o vi blev inlagda på lasarettet i drygt en veckas tid kom han o besökte henne vid endast ett tillfälle, tjugo min totalt men han sa hej o sen satte han sig i "fikarummet" så den som eg hälsade på henne va farfar, som va me honom. På samma sätt har de alltid sett ut. Tyvärr. De e inte förrän hans sambo dök upp i hans liv som min dotter vari där typ alls. Hon började flera dagar i förväg att va ledsen, väldigt mammig bl.a. För att samma dag de va dags att åka till pappa va helt hysterisk redan vid dagishämtning o tydligt säga att hon inte vill till pappa. När man varit på väg dit har hon sagt typ "kan ja inte få vara hos mormor o morfar, faster, farmor, gudmor, mammas komis" osv istället. I början va hon ledsen ända tills hon kom dit o såg honom i dörröppningen. Då blev hon glad o ville vara där. Senare sen stod hon även framför honom o trappen o skrek att hon inte ville va hos honom inför honom. O då gjorde han nåt dumt i mina ögon. Säger saker me sur ton som " de e ingen som tvingar dig du kan åka hem till mamma igen om de inte duger". De blir hon ju inte mer glad över så att säga. Förra julen hade han henne tre dagar sammanhängande o i somras va de struligt me hans semester så då fick han anpassa sig till vår familjs semesterplaner i slutänden så då hade han henne åtta dagr i streck för första gången. De hade gått bra först fyra fem dagarna sen hade hon varit ledsen P nerstämd större delen av dagarna, vaknat på nätterna o velat "hem". Han har haft henne lite extra nån enstaka dag så där. Kanske två ggr i halvåret o då har de gått bra. De trista är att hon knappt är hos honom varannan helg heller för ofta när hon ska dit så ska hon även till farmor antingen en dag el ett dygn. Blir ju inte mkt tid kvar att träffa el umgås me pappa då. O när de få dessutom är hans sambo som tar hand om henne när hon väl e där, känns han inte så jätteintresserad. Många ggr ja Mött hans sambo på affären me min dotter tex o då e lillasyster hemma me pappa el så har hon båda barnen me sig. Trots att enligt min dotter så är "pappa hemma o spelar" el "pappa är med en kompis". Ja tror att vårt problem är mkt större än en semester eg men just nu är de semestern de handlar om. Ja vill att min dotter ska känna sig trygg o glad även hos/med sin pappa.

Svar på tråden Ensam vårdnad semesterrättigheter för vv helg-pappa