• AnnaDijeri

Ensam vårdnad semesterrättigheter för vv helg-pappa

Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2013-11-08 06:53:54 följande:
    Problemet är att vi inte kan kommunicera särskilt bra. O ja vet mkt väl att de e mitt/vårt ansvar att se till att de funkar men ja undrar vad reglerna faktiskt säger. Ja vill självklart att min dotter ska ha en bra relation till sin pappa. Men efter att hon verkligen inte velat dit alls utan panik o krokodiltårar till att hon faktiskt vill va där o får va där vv helg. De känns som ett JÄTTE-steg frän där vi är nu till att va borta 2-3veckor i streck.. Därför vill ja veta vad lagen/reglerna säger när vi inte har nåt annat "avtal". Vi har inget avtal om helgerna heller mer än att han hämtar (oftast blir de hans sambo, fast ja vet inte varför) henne vv fredag kl 17 o ja som hämtar på gymnastiken på söndagar kl 17.30. Då kommer han (el oftast hand sambo) me hennes kläder o saker på vägen till gymnastiken vid halv fem ungefär. O så har vi nåt tafatt muntligt avtal sinsemellan om vv julafton hos oss o vv julafton hos dem.
    Sambons barns mamma har på senare tid börjat resonera på ett liknande sätt. Att barnet ska själv v¨lja om umgänge ska ske eller inte, barnet är i trotsåldern.
    Jag har funderat på om vi nästa gång vi har dottern och det är dags för lämning inte ska ta och ringa mamman och låta henne höra barnets hysteriska utbrott om att hen inte alls vill till mamma utan vill stanna hos pappa.
    Självklart pratar vi med barnet om att det är jobbigt att vara ifrån varandra, men vi ses snart igen och att barnet älskar ju mamma och tycker jättemycket om att vara hos henne.
    Så länge ditt barn inte kommunicerar om grava missförhållanden ska du göra allt i din makt för att främja umgänget, inte stjälpa det.

Med det sagt. Tre veckor för en sexåring utan längre umgänge innan kan jag tycka är lite långt. Kan ni komma överens om en och en halv vecka denna sommaren två gånger, och näste år när hon är sju ta tre veckors resan.
    Jag tycker det låter som en underbar aktivitet för dem att binda band på.
Svar på tråden Ensam vårdnad semesterrättigheter för vv helg-pappa