Ensam vårdnad semesterrättigheter för vv helg-pappa
Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2013-11-09 09:52:56 följande:
Anledningen till att ja nämner att hans sambo hämtar henne är av samma anledning som vi gick isär, el iaf en av dem. Han va inte intresserad av henne. När ja behövde åka för att ta hand om min häst tex (har inte hästen kvar) så fick ja fixa barnvakt om hon av någon anledning inte kunde följa me mig. Oftast va hon dock me. Han hade inte tid att ta hand om sin dotter en, två timmar då för han skulle spela dator el tv-spel. När ja vid ett tillfälle va magsjuk o knappt orkade ta hand om mig själv valde han att åka iväg o lana o sedan festa i två veckor i streck. När hon va liten o vi blev inlagda på lasarettet i drygt en veckas tid kom han o besökte henne vid endast ett tillfälle, tjugo min totalt men han sa hej o sen satte han sig i "fikarummet" så den som eg hälsade på henne va farfar, som va me honom. På samma sätt har de alltid sett ut. Tyvärr. De e inte förrän hans sambo dök upp i hans liv som min dotter vari där typ alls. Hon började flera dagar i förväg att va ledsen, väldigt mammig bl.a. För att samma dag de va dags att åka till pappa va helt hysterisk redan vid dagishämtning o tydligt säga att hon inte vill till pappa. När man varit på väg dit har hon sagt typ "kan ja inte få vara hos mormor o morfar, faster, farmor, gudmor, mammas komis" osv istället. I början va hon ledsen ända tills hon kom dit o såg honom i dörröppningen. Då blev hon glad o ville vara där. Senare sen stod hon även framför honom o trappen o skrek att hon inte ville va hos honom inför honom. O då gjorde han nåt dumt i mina ögon. Säger saker me sur ton som " de e ingen som tvingar dig du kan åka hem till mamma igen om de inte duger". De blir hon ju inte mer glad över så att säga. Förra julen hade han henne tre dagar sammanhängande o i somras va de struligt me hans semester så då fick han anpassa sig till vår familjs semesterplaner i slutänden så då hade han henne åtta dagr i streck för första gången. De hade gått bra först fyra fem dagarna sen hade hon varit ledsen P nerstämd större delen av dagarna, vaknat på nätterna o velat "hem". Han har haft henne lite extra nån enstaka dag så där. Kanske två ggr i halvåret o då har de gått bra. De trista är att hon knappt är hos honom varannan helg heller för ofta när hon ska dit så ska hon även till farmor antingen en dag el ett dygn. Blir ju inte mkt tid kvar att träffa el umgås me pappa då. O när de få dessutom är hans sambo som tar hand om henne när hon väl e där, känns han inte så jätteintresserad. Många ggr ja Mött hans sambo på affären me min dotter tex o då e lillasyster hemma me pappa el så har hon båda barnen me sig. Trots att enligt min dotter så är "pappa hemma o spelar" el "pappa är med en kompis". Ja tror att vårt problem är mkt större än en semester eg men just nu är de semestern de handlar om. Ja vill att min dotter ska känna sig trygg o glad även hos/med sin pappa.Jag har tyvärr inte mött någon människa där deras föräldrar betytt väldigt mycket för dem. Vår relation med våra föräldrar påverkar mycket vem vi är. Alla barn har ett behov av en mamma och en pappa. De som inte får ha kontakt med den ena eller andre har mycket tankar om den frånvarande föräldern och påverkar deras självbild. Jag tror det är bättre med en ickenärvarande närvarande pappa än en totalt frånvarande pappa,
Den här resan låter ju också som ett bra tillfälle för flickan att få det av sin pappa som du tycker har saknats. Men jag håller också med om att med nuvarande umg¨nge kanske dte är lite väl med tre veckor på en gång. Tre veckor sammanlagt under sommaren kanske. Och så kan de ta den längre resan nästa sommaren.
Förvägra inte ditt barn sin pappa. Du kanske har träffat en bättre manlig förebild till ditt barn? det blir ett underbart komplement men det tar inte bort behovet av ens biologiska pappa.