• Anonym (Ensam vårdnad)

Ensam vårdnad semesterrättigheter för vv helg-pappa

Jag har ensam vårdnad om vår sexåriga dotter. Hon är vv helg hos sin pappa (som inte har någon vårdnad om henne) och redan nu har semester för nästa sommar kommit på tal. Vad har han för rättigheter angående semester osv? Han har skrivit sms att han vill ta me henne till Umeå och Jämtland i tre veckor i streck i sommar. Min spontana reaktion är att tre veckor är för lång tid även två veckor är för lång tid. Eftersom att hon endast är där vv helg o även då flertalet ggr "längtar hem" och "längtar efter mamma" osv. Hon va på minisemester med mormor o Morfar förra sommaren i fyra dagar dvs tre nätter men trots att hon känner dem o träffar dem oftare/mer regelbundet än sin pappa så längtade hon efter mamma och hem. Ja blir orolig över hur de ska bli för henne om hon är borta så lång tid som 2-3veckor i streck o dessutom över 60-90mil hemifrån. Dvs inga möjligheter att komma hem "fort" el liknande. Det är senaste 1,5 året hon varit hos pappa någorlunda regelbundet (vv helg) tidigare har de varit riktigt svårt att ens få henne att vilja va där enstaka tillfällen. Nu VILL hon iaf till pappa för de mesta där vv helg. Någon enstaka gång kan hon även säga att hon saknar honom el lillasyster (lillasyster (pappans "nya" bebis är lite drygt 1,5år). Nån som VET rättigheter/ skyldigheter, hur de faktiskt är o ser ut.

• Svar på tråden Ensam vårdnad semesterrättigheter för vv helg-pappa
  • Anonym (Undrar med)

Ja du, det skulle jag också vilja veta.

• Anonym (insatt)

Finns inget skrivet avtal eller dom om hur umgänget, inkl somrarna skall se ut, så är ni fria att avtala hur ni vill, utifrån barnets bästa. Tipset är alltså att prata och förhandla med varandra. Känns det svårt kan ni kontakta familjerätten för samarbetssamtal som förhoppningsvis kan utmynna i ett godkänt avtal (med samma verkan som en dom i tingsrätten) Men det bygger fortfarande på att pappa o du kan enas, annars blir det för honom att ta det till tingsrätten ....

• Anonym (Ensam vårdnad)

Problemet är att vi inte kan kommunicera särskilt bra. O ja vet mkt väl att de e mitt/vårt ansvar att se till att de funkar men ja undrar vad reglerna faktiskt säger. Ja vill självklart att min dotter ska ha en bra relation till sin pappa. Men efter att hon verkligen inte velat dit alls utan panik o krokodiltårar till att hon faktiskt vill va där o får va där vv helg. De känns som ett JÄTTE-steg frän där vi är nu till att va borta 2-3veckor i streck.. Därför vill ja veta vad lagen/reglerna säger när vi inte har nåt annat "avtal". Vi har inget avtal om helgerna heller mer än att han hämtar (oftast blir de hans sambo, fast ja vet inte varför) henne vv fredag kl 17 o ja som hämtar på gymnastiken på söndagar kl 17.30. Då kommer han (el oftast hand sambo) me hennes kläder o saker på vägen till gymnastiken vid halv fem ungefär. O så har vi nåt tafatt muntligt avtal sinsemellan om vv julafton hos oss o vv julafton hos dem.

• Anonym (Ensam vårdnad)

Vi "bodde ihop" endast tills dottern va knappt sex månader gammal. O ja har alltid haft ensam vårdnad. Pappan har vid några tillfällen sagt att han ska de till rätten för att få gemensam vårdnad men har inte kommit dit ännu på sex år.

• Anonym (...)

min spontana reaktion är att 3 v inte alls är en stor del av sommaren, men vill hon inte åka tycker jag inte ni ska tvinga henne.. Kan du inte be dem göra något närmare er(nu vet jag ju inte var ni bor, men det lät inte som Umeå eller Jämtland i alla fall) men att han gärna får ha henne tre veckor om hon tycker att det känns ok, och annars får hon komma hem någon natt när det blir jobbigt?

Vet att det inte var svar på din fråga, men det har du ju redan fått Glad 

• Anonym (...)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2013-11-08 06:55:22 följande:
    Vi "bodde ihop" endast tills dottern va knappt sex månader gammal. O ja har alltid haft ensam vårdnad. Pappan har vid några tillfällen sagt att han ska de till rätten för att få gemensam vårdnad men har inte kommit dit ännu på sex år.
    varför vill du inte ha gemensam vårdnad? nåja, du vet nog bäst själv och behöver inte svara, men tycker det är synd att hindra en förälder som vill träffa sitt barn från att göra det :/ 
  • Anonym (hh)

Tingsrätt brukar vilja ha 4 veckor på sommaren , varannan storhelg och vartannat lov.

Utöver hans vh.

Umgänget har inget med vårdnaden att göra.   

• Thirtyplus

Det är föräldrabalken som ligger till grund.

Det är barnet som har rätt till umgänge med sina föräldrar, inte tvärtom. Pappan har alltså inte rätt till x antal tid, utan det är barnet som har det.
    Kan man, som förälder, inte komma överens så kan en domstol avgöra frågan.

Ur socialstyrelsens handbok finns bl a följande att läsa:

Umgängets omfattning Det finns inga bestämmelser om hur ofta och hur omfattande umgänge som bör förekomma. Det är viktigt att umgänget anpassas efter vad som är bäst för barnet. I förarbetena betonas att umgängesfrågan måste bedömas utifrån omständigheterna i det enskilda fallet samt att umgänget
    behöver vara individuellt anpassat och flexibelt. Högsta domstolen har tagit avstånd från schablonmässigt bestämda umgängestider och framhållit betydelsen av att prövningen görs utifrån omständigheterna i varje
    enskilt fall. En tvist gällde omfattningen av en pappas umgänge med en sjuårig
    dotter utöver helger och skollov. HD menade att umgängets omfattning ska utgå ifrån vad som är bäst för barnet och med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet.

Här är några länkar som kan vara intressanta:
    lagen.nu/1949:381
    www.regeringen.se/content/1/c6/08/58/19/aac497a6.pdf
    lawline.se/answers/10613
    www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18675/2012-4-8.pdf

• Anonym (hh)

Ska finnas enorma skäl till att han inte får igen det yrkandet jag skrev innan.

• Lovizas Mamma

Men eftersom TS nu har ensam vårdnad, har hon inte "rätt" att neka?

Sen kanske det blir jobbigt för dottern att efter att bara vart hos pappa vh till att helt plötsligt vara där 3 veckor och då också vara långt bort,
    Sen att dottern saknar sin mamma...och då VETA att -jag kan inte åka till mamma för vi är 60-90 mil bort- kan ju göra att hon tänker på det och då saknar ännu mer...

Kanske prova att dottern är en längre period med pappa på hemmaplan för att se hur det funkar??

Svar på tråden Ensam vårdnad semesterrättigheter för vv helg-pappa