• Brumma

Ensam vårdnad semesterrättigheter för vv helg-pappa

Lovizas Mamma skrev 2013-11-08 07:41:52 följande:

Men eftersom TS nu har ensam vårdnad, har hon inte "rätt" att neka?

Sen kanske det blir jobbigt för dottern att efter att bara vart hos pappa vh till att helt plötsligt vara där 3 veckor och då också vara långt bort,
    Sen att dottern saknar sin mamma...och då VETA att -jag kan inte åka till mamma för vi är 60-90 mil bort- kan ju göra att hon tänker på det och då saknar ännu mer...

Kanske prova att dottern är en längre period med pappa på hemmaplan för att se hur det funkar??

Nej, du får inte lov att neka umgänge enbart för att du har ensam vårdnad. Enbart om barnet far illa under umgänget.

Som ensam vårdnadshavare har du faktiskt STÖRRE skyldighet för att umgänget ska fungera än vid gemensam vårdnad..

TS - det normala brukar väl vara, efter vad jag hört, att umgängesföräldern har allt från två till fyra veckor i sträck på sommaren.

Vi hade varannan vecka under sommaren när bonus var liten (2-3år), vanligtvis har vi (min man är pappan) vh.

Från att hon var fyra ungefär har vi haft minst två veckor i sträck. Det blir för hattigt annars. På enbart en vecka hinner man inte ha både semester o vardag.

Vill man tex åka iväg på semester måste man kasta sig iväg samma dag som barnet kommer o lämna samma dag man kommer hem.. För oss är loven otroligt viktiga att ha en längre tid. Dels för att det är enda chansen på hela året att ha lite vardagsliv. Lite sammanhängande tid. Dessa veckor på sommaren (o andra lov) är de veckor man har på sig att verkligen "binda ihop" familjen. Jag förstår absolut att pappan vill ha minst två veckor.

Du skriver att hon längtat hem till dig. Får jag fråga hur du vet det? Längta är normalt, det är inte samma sak som att vilja åka hem.. Vi fick en period stoppa alla samtal från mamman under vår umgängestid då bonus blev väldigt ledsen när hon hörde att mamma längtade efter henne.. När hon fick dåligt samvete över att hon var här o hade roligt o mamma satt ensam hemma.. Sedan har det under åren varit så att hon ibland inte velat åka hit, ibland inte velat åka hem.. Just för att "nuet" ibland är roligare samt för att hon varit rädd för att såra ngn av sina föräldrar.

Jag tycker att om hon mår bra o trivs hos sin pappa så låt henne åka. Men har hon inte varit borta så länge sammanhängande tidigare så föreslå att ni börjat med två veckor istället för tre.
  • Brumma
    Anonym (ensam vårdnad?) skrev 2013-11-08 11:30:40 följande:

Förlåt om jag snor lite tråd av dig TS men blir bara lite nyfiken här då jag har en vän som ska börja strida för ensam vårdnad för sina 2 barn.

Hon och pappan bråkar hela tiden och dom kan verkligen ALDRIG komma överens. Dom har väldigt olika syn på vad som är bäst för barnen och pappan vägrar följa med till familjerådgivningen.

Min vän har nu gett upp alla försök att hitta en lösning så nu ska hon alltså söka ensam vårdnad. Inte för att pappan inte ska få träffa sina barn (hon VILL att barnen träffar sin pappa, helst är där varannan vecka, varannan födelsedag, storhelg osv), men för att hon ska kunna få bestämma hur det ska gå till utan att behöva strida för det. Alltså tex. julen nu så hade hon dom förra julen och han dom på mellandagarna och nyår. Således vill hon ha tvärtom detta år men pappan har bestämt (utan att ta hänsyn till henne) att han ska ha dom jul och mellandagar och hon nyår. Kompisen har planerat att dom ska åka till mormor och morfar i mellandagarna.

Hur som, tjafs hela tiden. Men så som ni skriver nu ser det inte ut som det kan bli som hon tänkt? Hon tror att det är hon som kommer få bestämma hur hon vill då och att han inte kan säga nått typ. OM hon nu får ensam vårdnad.   

Angående julen.. Varken mamman med sitt "vill ha tvärtom" eller pappans "har bestämt" är ju rätt... För min del tycker jag det är självklart med jul vartannat år, men känner flera som valt att ha julafton hos samma förälder varje år. Det är liksom inget givet. Kan de inte komma överens så får de gå o försöka på samarbetssamtal. Vare sig hon har egen vårdnad eller inte är det inget hon kan bestämma...
  • Brumma
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2013-11-08 21:11:20 följande:

Tyvärr har han åsikten att när hon e där behöver hon inte nån kontakt me mig alls, även om hon vill de. Hon har fått ringa en enda gång o då va hon hysteriskt ledsen o bara bad om att ja skulle komma o hämta henne. Ja hoppas verkligen att han för hennes skull kan tänka sig att göra en tripp på endast en vecka så långt bort. Sen kan hon få komma hem några dagar innan hon återigen åker till honom. Ja önskar att de på sikt får en bättre relation än de har idag. Men tyvärr visar han inget större intresse för henne. Han "säger/skriver sms" som låter som han bryr sig men trots de är han aldrig hemma när ja hämtat henne där. O när hon hämtas hos oss så är de 9 ggr av 10 hans sambo som hämtar henne

Fast det KAN vara så att hon blir hysterisk just av att prata med dig.. Säger inte att det ÄR så, bara att det KAN vara så... Det var så för min bonus.. Vi fick vägra samtal med mamman under en period. Inte för att vara elaka utan för att vi såg att hon inte mådde bra av det. Numera är det inga problem o hon ringer sin mamma om hon vill när hon är hos oss, men som sagt, under en period fick vi vägra det... Likaså har hon gråtit när vi hämtat o inte velat följa med oss först. Sedan har hon gråtit o inte velat följa med sin mamma när det varit dags att åka hem igen.. Hur hade han henne förra sommaren? Bara vh sommaren igenom? (Helt OT förresten men förkortningen du använder - vv - står för varannan vecka.. Varannan helg förkortas vanligtvis vh. Rörde till det lite när jag läste TS).

Det är ju ett tag fram till sommaren. Varför inte låta honom ha henne en vecka under julen? Det är ganska många lediga dagar om man har ett "vanligt" arbete.. Eller en vecka nu under våren? Runt påsk kanske då det är flera dagar ledigt i rad, så kan han kanske ta en eller två dagar i anslutning till påsk? Så får ni dels se hur det går, dels blir det inte ett lika stort steg till sommaren.

En annan sak - förstår inte varför du flera gånger tar upp att hans sambo hämtar/lämnar? Vad har det med saken att göra? Egentligen? Det kanske fungerar bättre för deras familj? Jag hämtar alltid min bonus då det passar bättre med våra arbetstider.. Det är ju inte för att pappan inte bryr sig utan för att det passar vår familj bättre. Det låter som om du letar fel för att ha ngt att klaga på..
Svar på tråden Ensam vårdnad semesterrättigheter för vv helg-pappa