Ensam vårdnad semesterrättigheter för vv helg-pappa
Men eftersom TS nu har ensam vårdnad, har hon inte "rätt" att neka?
Sen kanske det blir jobbigt för dottern att efter att bara vart hos pappa vh till att helt plötsligt vara där 3 veckor och då också vara långt bort,
Sen att dottern saknar sin mamma...och då VETA att -jag kan inte åka till mamma för vi är 60-90 mil bort- kan ju göra att hon tänker på det och då saknar ännu mer...
Kanske prova att dottern är en längre period med pappa på hemmaplan för att se hur det funkar??
Som ensam vårdnadshavare har du faktiskt STÖRRE skyldighet för att umgänget ska fungera än vid gemensam vårdnad..
TS - det normala brukar väl vara, efter vad jag hört, att umgängesföräldern har allt från två till fyra veckor i sträck på sommaren.
Vi hade varannan vecka under sommaren när bonus var liten (2-3år), vanligtvis har vi (min man är pappan) vh.
Från att hon var fyra ungefär har vi haft minst två veckor i sträck. Det blir för hattigt annars. På enbart en vecka hinner man inte ha både semester o vardag.
Vill man tex åka iväg på semester måste man kasta sig iväg samma dag som barnet kommer o lämna samma dag man kommer hem.. För oss är loven otroligt viktiga att ha en längre tid. Dels för att det är enda chansen på hela året att ha lite vardagsliv. Lite sammanhängande tid. Dessa veckor på sommaren (o andra lov) är de veckor man har på sig att verkligen "binda ihop" familjen. Jag förstår absolut att pappan vill ha minst två veckor.
Du skriver att hon längtat hem till dig. Får jag fråga hur du vet det? Längta är normalt, det är inte samma sak som att vilja åka hem.. Vi fick en period stoppa alla samtal från mamman under vår umgängestid då bonus blev väldigt ledsen när hon hörde att mamma längtade efter henne.. När hon fick dåligt samvete över att hon var här o hade roligt o mamma satt ensam hemma.. Sedan har det under åren varit så att hon ibland inte velat åka hit, ibland inte velat åka hem.. Just för att "nuet" ibland är roligare samt för att hon varit rädd för att såra ngn av sina föräldrar.
Jag tycker att om hon mår bra o trivs hos sin pappa så låt henne åka. Men har hon inte varit borta så länge sammanhängande tidigare så föreslå att ni börjat med två veckor istället för tre.