• Kakka

Vad ger ni era barn till frukost?

Ja, som rubriken säger så undrar jag vad era barn får till frukost. Min stora har alltid varit liten i maten, så frukost är nästan omöjligt att få i han. Har försökt med det mesta men inget funkar, så tar tacksamt emot alla tips som finnes.

Dans är ett lodrätt uttryck för ett vågrätt begär
  • Svar på tråden Vad ger ni era barn till frukost?
  • Kakka

Nu har jag fått många bra idéer på saker jag kan testa. Kommer skriva här vad han tycker om varje sak. Så imorgon tänkte jag prova smoothie med yoghurt, banan och äpple o se vad han tycker om det:)

• mariaheterjag

3,5 år. Fruktsmoothie ca 2dl, sedan äter han en fralla eller baguette som vi köper på vägen till förskolan.

• Falumamman

Delikatess yoghurt vanilj, macka med kaviar eller ost. Oboy eller juice. Dottern gillar även all slags gröt. Ägg slinker ner ibland.

• Hickupp

Havregrynsgröt, ibland med lite färsk frukt. En - två smörgåsar med ost och paprika/tomat/gurka alternativt leverpastej macka. Te. Det har han ätit sedan han var liten. Hembakt bröd. Grovt eller halvfint men såklart är det det vita brödet som är mest populärt.

• Minniemousemommy
    Moi 1 skrev 2013-10-22 15:02:13 följande:
    Ni som ger yoghurt/smoothies kan ni skriva mängden?
    Det är alltid olika, jag slänger bokstavligen bara i efter känsla.
    Imorse hade vi vattenmelon hemma så då skar jag upp den, fyllde ungefär hälften av mixern med bitarna och hällde i ca 1 dl päronsyoghurt. Tycker att det smakar bra tillsammans. Sedan hällde jag bara upp det i två glas med sugrör till mina barn.

Favoritsmooties för mina barn är mango, melon, jordgubb, blåbär, banan och päron. Ibland blandar jag flera, men oftast kör vi på ett "tema". Ibland blandar dom själva, men oftast fixar jag det vi har hemma. :)
  • emilou77

Utöver frukt o bär i smoothies så slänger jag ner lite fryst spenat (smakar inte mkt och ger rolig färg), kokosmjöl eller vilka nötter/frön som helst. Söta med banan, honung eller en dadel om det blir för surt med bär.

• fluu

Min är ingen frukostmänniska. När hon kliver upp får hon en frukt oftast banan och då kan hon äta allt från en tugga till nästan en hel banan(ovanligt dock).

Sen tar hon några tuggor på en macka utan pålägg, dricker lite vatten och äter lite bär om man har tur. Sen får hon prickig korv också, det är det enda hon kan äta mycket av. hon brukar snitta 4 skivor per frukost.

Hon är underviktig.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Ibland pillar hon i sig lite musli med, dock oftast utan yoggi.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • skogsvitter
    Kakka skrev 2013-10-22 09:12:32 följande:
    Har du något recept på plättarna? Låter gott:)
    Här är receptet jag använde:

1 dl havregryn
    2½ dl vatten
    2 ägg
    ½ dl linfrön
    1 dl bovetemjöl
    1 dl vatten
    1-2 tsk kardemumma
    ½ dl hackad mandel
    1-2 tsk bakpulver
    1-2 bananer

Blötlägg gryn och vatten över natten, på morgonen kokar du sedan ett par minuter till gröt. Låt svalna lite, vispa äggen och rör ner dem i gröten. Tillsätt övriga ingredienser, sist bananen som hackats i små bitar. Klicka ut i stekpanna och stek med smör.

Värsta hälsokuren, men själv gjorde jag ett par ändringar och förenklade receptet lite. Ungarna tyckte de var hur goda som helst! Skippade linfröna, tog lite mindre mandel och mer kryddor (bla kanel). Men kan tänka mig att de även blir supergoda med äpplen istället för banan tex, det ska jag nog testa imorgon.

1 dl havregryn

2½ dl vatten

2 ägg

½ dl linfrön

1 dl bovetemjöl

1 dl vatten

1-2 tsk kardemumma

½ dl hackad mandel

1-2 tsk bakpulver

1-2 bananer

• skogsvitter

Hm fattar inte alls varför resten av texten inte kom med?! Försöker igen...

1 dl havregryn
    2½ dl vatten
    2 ägg
    ½ dl linfrön
    1 dl bovetemjöl
    1 dl vatten
    1-2 tsk kardemumma
    ½ dl hackad mandel
    1-2 tsk bakpulver
    1-2 bananer

Blötlägg gryn och vatten över natten, på morgonen kokar du sedan ett par minuter till gröt. Låt svalna lite, vispa äggen och rör ner dem i gröten. Tillsätt övriga ingredienser, sist bananen som hackats i små bitar. Klicka ut i stekpanna och stek med smör.

Värsta hälsokuren men själv gjorde jag ett par ändringar och förenklade receptet lite. Tog bla bort linfröna. Ungarna tyckte de var hur goda som helst! Kan tänka mig att det blir riktigt bra med tex äpplen istället för bananer i också, ska nog testa det imorgon

• LHUF

2 åringen: välling när han vaknar och sedan lite youghurt/macka och juice/mjölk. Ägg ibland

5 åringen: mjölk och cherios, macka, juice/mjölk och ev frukt.

Helgerna lite mera

• tindralva

Lite olika,  ibland vill de ha gröt i princip varje dag i flera veckor och då är det havregrynsgröt eller grahamsgröt och ibland mannagrynsgröt. Ibland vill de ha en macka med ost eller skinka och ett glas mjölk och ibland tar de flingor och fil. På helgerna dricker vi ofta juice, ibland vill de ha oboy och så blir det nygräddat bröd.

• GrönaDruvan

Oftast blir det mannagryns gröt med kanel & mjölk, mosat ägg med kaviar, mjölk att dricka och en liten bit smörgås.

Ibland blir det havregrynsgröt med äppelmos istället.

På helgerna kan det bli yoghurt med flingor/müsli, juice/oboy och lite goa grejer.

Börjar jag tidigt på jobbet (7.00) så gör jag en smoothie som de dricker innan vi åker.

Görs oftast på naturell yoghurt, mjölk, banan, jordgubbar, hallon, blåbär och linfrön.

• Apopan

Om han fick välja så skulle det bli vitt bröd utan pålägg, men ibland så går han med på vegetarisk pastej på mackorna. Iom denna kräsenhet när det kommer till "frukostmat" så händer det rätt ofta att det blir middags - eller lunchrester till frukost, så han får i sig något nyttigt.

Skogsvitters plättar måste jag dock bara testa. Hoppas han gillar dem :D

• Kakka

Nu har jag provat smoothie. Och det gick ner:) blev ca 2-3dl färdig dryck:)

Imorgon ska jag prova plättarna o se vad han tycker om dom. Låter som en riktigt mättande frukost!:)

• modsey

du kanske redan fått detta tips, men ge barnen lite ( bara lite) apelsinjuice direkt när de vaknar så brukar hungerkänslan vakna till lite efter en stund enligt en dietist jag lyssnade på¨en gång.,
    Nej apelsinjuice är inte så supernyttigt men ändå är det bättre att göra så mot att barnen inget äter. Det fungerar på en del barn i alla fall.
    man kan absolut enkelt pressa en skvätt själv så blir det så nyttigt man då kan få.

Mina barn äter ganska blandat till frukost.
    På dagis är det gröt och fil med mackor, de gillar de så där.
    Hemma äter vi äggröra, omelett, kokt ägg, smoothies, pannkakor med frukt och keso och mer matig frukost

• Minniemousemommy
    Kakka skrev 2013-10-23 11:01:56 följande:
    Nu har jag provat smoothie. Och det gick ner:) blev ca 2-3dl färdig dryck:)

Imorgon ska jag prova plättarna o se vad han tycker om dom. Låter som en riktigt mättande frukost!:)
    Vad bra att han gillade smoothien, lycka till med plättarna! :)
Svar på tråden Vad ger ni era barn till frukost?