• Kakka

Vad ger ni era barn till frukost?

Ja, som rubriken säger så undrar jag vad era barn får till frukost. Min stora har alltid varit liten i maten, så frukost är nästan omöjligt att få i han. Har försökt med det mesta men inget funkar, så tar tacksamt emot alla tips som finnes.

Dans är ett lodrätt uttryck för ett vågrätt begär
  • Svar på tråden Vad ger ni era barn till frukost?
  • Kakka

Toast brukar han älska i vanliga fall, så det borde ju gå till frukost med:)

Banan är bra, mättande och sött, kan man lägga i lite nötter eller solrosfrön tro? Det brukar vara poppis o äta. Yoghurt gillar han så det ska jag ha i smoothien! Tänker prova redan imorgon o se vad han tycker:)

Han brukar mest äta framför tvn till kvällsmaten, men kan ju se om det ger effekt på morgonen. Som du säger så tänker dom inte riktigt på att dom äter då:)

Tack för alla jättebra tips

• skogsvitter

Jag gjorde nyttiga plättar häromdagen, gjorda på havregryn som fått stå i vatten över natten. Går att göra väldigt nyttiga och näringsrika plättar! I dessa hade jag bla banan. Kanske kan vara något att prova?

• Jenni73

Min dotter på 5½ äter för tillfället en halv "fattig riddare" till frukost. Hon är också väldigt dålig på att äta frukost. 

Jag gör den genom att "vispa" ett ägg och lägga ner en vanlig rostmacka(jätterasker eller vad den heter), så att den får dra. Sen pudrar jag på kanel och steker. Serverar det inte med sirap eller socker som man brukar göra.

//J  

• Fröken Vargh
    skogsvitter skrev 2013-10-22 09:08:40 följande:
    Jag gjorde nyttiga plättar häromdagen, gjorda på havregryn som fått stå i vatten över natten. Går att göra väldigt nyttiga och näringsrika plättar! I dessa hade jag bla banan. Kanske kan vara något att prova?

Vi brukar göra på dinkelmjöl, blir jättegott och man står sig länge!
  • Kakka

Har du något recept på plättarna? Låter gott:)

Fattiga riddare har jag aldrig provat, han bokstavligen hatar ägg. Men det kanske inte smakar så mycket ägg om man gör det så?

• Lattjo
    Kakka skrev 2013-10-22 09:05:02 följande:
    Toast brukar han älska i vanliga fall, så det borde ju gå till frukost med:)

Banan är bra, mättande och sött, kan man lägga i lite nötter eller solrosfrön tro? Det brukar vara poppis o äta. Yoghurt gillar han så det ska jag ha i smoothien! Tänker prova redan imorgon o se vad han tycker:)

Han brukar mest äta framför tvn till kvällsmaten, men kan ju se om det ger effekt på morgonen. Som du säger så tänker dom inte riktigt på att dom äter då:)

Tack för alla jättebra tips
    Jo visst kan du lägga ner nötter och sånt om du vill men servera det annars i en skål vid sidan om. En klick kesella i smoothien är inte fel heller så det blir lite mer protein i.
  • cosinus

Dottern äter nästan alltid en "cirkelmacka" d v s rågkaka på morgonen. Hon är 9 år.

Sonen varierar sig mellan en halv wasa frukost, en halv rågkaka, en halv limpskiva eller mjölk med lite flingor och russin i. Han är 7 år och vill inte alls äta på morgonen. På helgen brukar han börja efterfråga frukost kring 11

• nozpa

Jadu, hon får äta nästan vad hon vill höll jag på att skriva. Men nej, det får hon inte. Vi dukar däremot fram det mesta då hon är ganska kräsen på morgonen (precis som sin mamma). Så det brukar vara fil, yoggi, havregrynsgröt, smörgås, knäckebröd, div pålägg, grönsaker. Hon brukar äta ett par skinkskivor och tomat typ.
    Smoothies och ägg ibland när den tiden finns att fixa det.  

• Sophie13
    Sophie13 skrev 2013-10-22 12:49:06 följande:
    Varmchoklad och smörgås med paprika (vanligast).

Fast det va syskonbarnen det :)
Svar på tråden Vad ger ni era barn till frukost?