• Gudinnan

Tycker ni att det ska vara ett krav å kejsarsnitt ??

Ska kvinnan ha ett krav på kejsarsnitt ?
    Läste detta ifrån de unge mødrar igår om just om kvinnan ska ha ett krav på kejsarsnitt om man kan kräva sig fram till snitt om man är rädd eller om man bara vill helt änkelt ha snitt och inte föda vaginalt.
    JA svarar jag då självklart varför inte ?
    Vi alla lever i olika räddslor och då borde snitt vara något man får välja mellan borde vara lika vanligt som vaginalt.
    Jag har räddsla och det är att gå sönder som jag gjorde sist och blev sydd båda vaginalt och anus och fel sydd några ställen som jag än idag blir påmind av och känns.
    Snitt är vanligt att få det är många som gör snitt.
    Okej det borde vara en ''grund'' till kejsarsnitt med men man borde få välja vad man än vill ta.
    Glass eller godis där väljer man också.
    Så snitt borde vara OKEJ att få välja.
    Jag fick välja mellan snitt och vaginalt med tredje barnet och jag valde snitt det det var det bästa för mig.
    Nu har jag ju somsagt på svart och vitt att jag är godkännd till snitt då grunden är stora barn men om jag inte skulle ha fått stora barn skulle man nog bara ha sagt vaginalt punkt slut .

Blev faktist jävligt arg och lessen igår efter att jag läste att många skrev NEJ att kvinnan är gjord för att föda vaginalt !!
    Men det är nämligen så att alla är inte gjorda för att föda vaginalt.      
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Svar på tråden Tycker ni att det ska vara ett krav å kejsarsnitt ??
  • Gudinnan
    Idag läge har jag fobi att bli gravd igen fast jag verkligen vill bli gravid igen.
    Det kommer att bli snitt för mig iaf när jag blir gravid och det är okej.
    Ett barn måste ju ut om man
    är gravid.
    Men om jag kunde föda vaginalt skulle jag ta vaginalt helt klart.
    Det finns komplikationer som är allvarliga med snittet och det borde mer och mer veta.
    Och det är en stor peration vid snitt.
    Visst är det komplikationer md vaginalt med men inte lika allvarliga som snitt.

jag har fått 9-10-10 med vaginal
    10-10-10 med snitt planerat
    och 10-10-10 med snitt planerat    

Komplikationer vaginal barnet åkte mer allt upp blev dragen ut med tvång med sugklocka tång och klippt barnets axel urled svårta att få luft.

Snitt komplikationer barnet hade det fint men jag höl på att dö            
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Agapi
    Gudinnan skrev 2013-06-29 11:48:50 följande:
    Idag läge har jag fobi att bli gravd igen fast jag verkligen vill bli gravid igen.
    Det kommer att bli snitt för mig iaf när jag blir gravid och det är okej.
    Ett barn måste ju ut om man är gravid.
    Men om jag kunde föda vaginalt skulle jag ta vaginalt helt klart.
    Det finns komplikationer som är allvarliga med snittet och det borde mer och mer veta.
    Och det är en stor peration vid snitt.
    Visst är det komplikationer md vaginalt med men inte lika allvarliga som snitt.

jag har fått 9-10-10 med vaginal
    10-10-10 med snitt planerat
    och 10-10-10 med snitt planerat    

Komplikationer vaginal barnet åkte mer allt upp blev dragen ut med tvång med sugklocka tång och klippt barnets axel urled svårta att få luft.

Snitt komplikationer barnet hade det fint men jag höl på att dö            
    Tror att alla är väldigt medvetna om att det kan uppstå komplikationer vid en operation. Om inte annat så får man verkligen veta de när man ber om snitt.

Och att man inte kan få lika allvarliga komplikationer vid en vaginal förlossning är helt fel!

Både mamman och barn kan dö om en förlossning går fel (oavsett förlossningssätt).  Det finns en hel massa saker som kan gå fel under en vaginal förlossning som skadar mamman och barnet för livet (har tex en bekant vars syster är gravt cp skadad pga saker som gick fel under förlossningen. Både mamman och barn höll på att stryka med. Båda lever men barnet kommer aldrig kunna ta hand om sig själv). Vid ett snitt finns de risker för mamman som vid alla operationer, men så vitt jag vet har inget barn dött eller fått allvarliga skador pga ett kejsarsnitt?
  • Rani
    Agapi skrev 2013-06-29 10:15:01 följande:
    Jag har läst på mycket om kejsarsnitt vs vaginal förlossning inför min egen förlossning. Tyvärr finns de inte så mycket att hitta där de jämför vaginal vs planerat snitt. Utan i de flesta fall klumpas akuta, urakuta och planerade snitt ihop i statistiken. De gör ju en heldel statistik väldigt missvisande, då skador från vaginala förlossningar som gått fel och behövt avslutas i ett urakut snitt räknas till snitt skador. 

Men de vården tryckte på mest när jag ville ha mitt snitt var

* barn som förlöses med snitt behöver hjälp att komma igång med andningen i större utsträckning än de som föds vaginalt (dock tar man ju helt bort risken för att barnet skall råka ut för syrebrist som orsakar stora skador eller till och med död. Vilket förekommer under vaginala förlossningar då navelsträngen virats runt halsen tex.)

* Man tror (men det finns ingen forskning som har kunnat bevisa det) att barn som föds genom snitt, i större utsträckning får astma, glutenintolerans och allergier.  

för mamman är de stora riskerna

* större blödning 

* blodpropp

* infektion i operationssåret

* att ärrvävnaden i livmodern gör att risken finns att den skulle brista vid senare graviditeter (främst om man då försöker föda vaginalt). Större risk att man blir rekommenderad att inte skaffa fler än två-tre barn. 

Jag var helt inställd på snitt från början pga rädsla (dock ej smärt rädsla). Men ju mer jag läste på (undvek skräck historier från förlossningar och fokuserade helt på att läsa seriös forskning och statistik) desto säkrare blev jag på att snitt var rätt för mig. En vaginal förlossning där allt går fint är de bästa (minst skador) för mamma och barn, men risken att något skall gå fel, och ordentligt fel, är enligt mig större vid en vaginal förlossning än ett planerat snitt. 

Min dotter föddes med ett akut (då förlossningen startade spontant innan datum för planerat snitt. Dock var de verkligen inget akut över situationen) snitt. Skrek medan underkroppen fortfarande var i mig. apgar 10 10 10. Jag åt smärtlindring i mindre än en vecka och har inte haft några problem att ha hand om allt med barn och hem. Så jag är MYCKET nöjd med mitt beslut.

Jag misstänker att det är som med amning. Det bästa när det funkar men strular det så kan den "onaturliga" vägen att gå vara både bättre och enklare.
  • Agapi
    Rani skrev 2013-06-29 18:35:00 följande:

Jag misstänker att det är som med amning. Det bästa när det funkar men strular det så kan den "onaturliga" vägen att gå vara både bättre och enklare.
    exakt så tycker jag
  • AnnaSthlm
    Rani skrev 2013-06-29 18:35:00 följande:

Ja, exakt. När det funkar.
    Både förlossning och amning är så otroligt laddade ämnen upptäcker man, att många människor (främst kvinnor som själva är mammor) verkar tycka att det är deras skyldighet att försöka tvinga vaginal förlossning och amning på andra TILL VARJE PRIS. Särskilt viktigt är det för dem som själva råkat ut för allvarliga komplikationer. Det verkar som att tanken är "har jag lidit måste andra kvinnor få lida också".
    Just när det gäller förlossningar och amning verkar det vara helt okej att köra med skrämselpropaganda, skuldbeläggande och extrema fördomar. Det kanske är dessa mammors sätt att skilja på RIKTIGA kvinnor (som de själva är) och DÅLIGA kvinnor (som inte är redo att riskera ett trasigt underliv och skadade barn.
  • Helly

Jag ser det som en självklarhet att kvinnan själv ska ha rätt att bestämma över vilken behandlingsmetod hon vill ha.

Kejsarsnitt är varken farligare eller dyrare. Faktiskt tvärt om.

Kvinnans val.

• Rani
    AnnaSthlm skrev 2013-07-01 09:18:54 följande:
    Både förlossning och amning är så otroligt laddade ämnen upptäcker man, att många människor (främst kvinnor som själva är mammor) verkar tycka att det är deras skyldighet att försöka tvinga vaginal förlossning och amning på andra TILL VARJE PRIS. Särskilt viktigt är det för dem som själva råkat ut för allvarliga komplikationer. Det verkar som att tanken är "har jag lidit måste andra kvinnor få lida också".
    Just när det gäller förlossningar och amning verkar det vara helt okej att köra med skrämselpropaganda, skuldbeläggande och extrema fördomar. Det kanske är dessa mammors sätt att skilja på RIKTIGA kvinnor (som de själva är) och DÅLIGA kvinnor (som inte är redo att riskera ett trasigt underliv och skadade barn.

Ja, visst är det trist. Att det nästan ska vara en skrytgrej att man "är som gjord för att föda" (har haft lätta förlossningar) och man ammar när som helst, hur som helst utan bekymmer ("Min lilla bebis bara hänger på och mitt liv pågår som vanligt"). Det gör såklart att många känner sig misslyckade när de inte får det så. Själv är jag jätteglad att ingen tvingade mig till kejsarsnitt eftersom jag tycker det verkar jätteobehagligt med operation och ärr som kan bli infekterat. Jag har full förståelse för att man kan känna på samma sätt inför en vaginal förlossning. Dock tycker jag det är tråkigt att vaginala förossningar på film och rent allmänt framställs som så dramatiska och panikartade. Det tror jag gör att många blir oroligare än de skulle behöva vara.
  • Helly
    Rani skrev 2013-07-02 19:40:08 följande:

Ja, visst är det trist. Att det nästan ska vara en skrytgrej att man "är som gjord för att föda" (har haft lätta förlossningar) och man ammar när som helst, hur som helst utan bekymmer ("Min lilla bebis bara hänger på och mitt liv pågår som vanligt"). Det gör såklart att många känner sig misslyckade när de inte får det så. Själv är jag jätteglad att ingen tvingade mig till kejsarsnitt eftersom jag tycker det verkar jätteobehagligt med operation och ärr som kan bli infekterat. Jag har full förståelse för att man kan känna på samma sätt inför en vaginal förlossning. Dock tycker jag det är tråkigt att vaginala förossningar på film och rent allmänt framställs som så dramatiska och panikartade. Det tror jag gör att många blir oroligare än de skulle behöva vara.
    Fast det finns lugnare sådana visade också... t.ex. Big Business från 80-talet. Den inleds med att två kvinnor föder tvillingar. Den ena ligger har har det lugnt och frågar doktorn om lampan är ny sedan senast. Den andra uttrycker obehag, griper efter lustgasen, men när ungarna kommer ser hon mest bara äcklad ut och säger typ BLÄ!. Cityakuten hade en och annan ganska okomplicerad också, mellan varven.

Däremot är ju inte lugna förlossningar särskilt intressant att visa på film överlag. Många skriker och upplever faktiskt stor smärta. Det är en dramatisk och plågsam stund som det känns onödigt att trivialisera. Spelfilmer är ju inte instruktionsvideor.
  • S mamman

Jag lägger ingen värdering i hur andra föder sina barn. Tycker det ska vara upp till varje kvinna i diskussion med vårdpersonal att bedömma det enskilda fallet.

Jag tror dock att fler hade vågat och mått bättre om förlossningsvården inte var så ansträngd/underbemannad. Men hade den varit "riktigt" (eller rikligt) bemannad hade kanske kostnaden varit lika dyr som med planerat snitt. (Men tryggare för kvinnan)

Man skäms när man hör hur barnmorskorna protesterar över att patientsäkerheten riskeras och de som bestämmer bara säger att det inte finns pengar.

Billigast är ju så klart att alla föder hemma, själva, men det är högst orimligt (och riskabelt!)

Jag saknar även riktig och korrekt information i jämförelserna. Jag har diskuterat snitt och fått den vanliga föreläsningen om risker och komplikationer, men vaginala risker pratas oftast inte alls om.

• Furstinna

Typiskt kvinnor! Jag är för att man själv ska bestämma och jag unnar andra kvinnor att själva bestämma. Vem fan är jag att ha en åsikt om hur andra föder eller ammar? Kvinnans självbestämmande är det viktigaste.
  • Rani
    Helly skrev 2013-07-03 08:53:11 följande:
    Fast det finns lugnare sådana visade också... t.ex. Big Business från 80-talet. Den inleds med att två kvinnor föder tvillingar. Den ena ligger har har det lugnt och frågar doktorn om lampan är ny sedan senast. Den andra uttrycker obehag, griper efter lustgasen, men när ungarna kommer ser hon mest bara äcklad ut och säger typ BLÄ!. Cityakuten hade en och annan ganska okomplicerad också, mellan varven.

Däremot är ju inte lugna förlossningar särskilt intressant att visa på film överlag. Många skriker och upplever faktiskt stor smärta. Det är en dramatisk och plågsam stund som det känns onödigt att trivialisera. Spelfilmer är ju inte instruktionsvideor.

Nä såklart de inte är. Men om allt man sett ich hört om är dramatiska förlossningar där det vrålas rakt ut så är det ju den bilden man har. Det är ju trist att man ska gå och gruva sig i nio månader ich förvänta sig total panik. I och för sig funns ju totala motsatsen också. Hos mvc fick vi se en film som bara var gulligull och känsloblaj. Den var också totalt orealistisk åt andra hållet.
  • straw2008
    Ja, exakt. När det funkar.Både förlossning och amning är så otroligt laddade ämnen upptäcker man, att många människor (främst kvinnor som själva är mammor) verkar tycka att det är deras skyldighet att försöka tvinga vaginal förlossning och amning på andra TILL VARJE PRIS. Särskilt viktigt är det för dem som själva råkat ut för allvarliga komplikationer. Det verkar som att tanken är "har jag lidit måste andra kvinnor få lida också".Just när det gäller förlossningar och amning verkar det vara helt okej att köra med skrämselpropaganda, skuldbeläggande och extrema fördomar. Det kanske är dessa mammors sätt att skilja på RIKTIGA kvinnor (som de själva är) och DÅLIGA kvinnor (som inte är redo att riskera ett trasigt underliv och skadade barn.

Kunde inte sagt det bättre själv, jag har 2 planerade snitt o 2 barn uppfödda på ërsättning.
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Tycker ni att det ska vara ett krav å kejsarsnitt ??