• Gudinnan

Tycker ni att det ska vara ett krav å kejsarsnitt ??

Ska kvinnan ha ett krav på kejsarsnitt ?
    Läste detta ifrån de unge mødrar igår om just om kvinnan ska ha ett krav på kejsarsnitt om man kan kräva sig fram till snitt om man är rädd eller om man bara vill helt änkelt ha snitt och inte föda vaginalt.
    JA svarar jag då självklart varför inte ?
    Vi alla lever i olika räddslor och då borde snitt vara något man får välja mellan borde vara lika vanligt som vaginalt.
    Jag har räddsla och det är att gå sönder som jag gjorde sist och blev sydd båda vaginalt och anus och fel sydd några ställen som jag än idag blir påmind av och känns.
    Snitt är vanligt att få det är många som gör snitt.
    Okej det borde vara en ''grund'' till kejsarsnitt med men man borde få välja vad man än vill ta.
    Glass eller godis där väljer man också.
    Så snitt borde vara OKEJ att få välja.
    Jag fick välja mellan snitt och vaginalt med tredje barnet och jag valde snitt det det var det bästa för mig.
    Nu har jag ju somsagt på svart och vitt att jag är godkännd till snitt då grunden är stora barn men om jag inte skulle ha fått stora barn skulle man nog bara ha sagt vaginalt punkt slut .

Blev faktist jävligt arg och lessen igår efter att jag läste att många skrev NEJ att kvinnan är gjord för att föda vaginalt !!
    Men det är nämligen så att alla är inte gjorda för att föda vaginalt.      
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Svar på tråden Tycker ni att det ska vara ett krav å kejsarsnitt ??
  • AnnaSthlm
    Agapi skrev 2013-06-28 12:34:39 följande:
    Förstår inte varför just barnafödsel skall vara den enda punkten i sjukvården där man ska göra de så "naturligt" som möjligt. Vi är väl skapta med en massa sjukdomar och fel som vi med hjälp av modern sjukvård kan bota. Varför är de just här som man skall ta så lite hjälp som möjligt oavsett hur mycket man lider (fysiskt eller psykiskt) av de? De är då ingen som säger "nej men din kropp är nog skapt för att utveckla cancer så de är inget vi behandlar" eller "nej man man har ju amputerat ben utan bedövning i hundratals år. Drick lite sprit och bit i den är pinnen så kör vi på".

Samma med att man ska få betala själv om man vill ha snitt. De allra flesta som behöver sjukvård har själva orsakat detta, genom att utsätta sig för risker (köra bil, utöva sport, åkt till länder med högre risk för olika sjukdommar,  osv osv), att leva på (ätit fel, rökt, vistats i skadliga miljöer osv osv). Men ingen annan stans är de tal om att man skall betala för vården själv. Dessutom lär de inte billigare med alla psykolog- aurora- läkarbesök osv osv man måste traggla sig igenom för att få sitt snitt.

För mig är de självklart att man skall få välja själv! Man skall få vettig information om båda förlossningssätten och få diskutera igenom det med en läkare eller kunnig barnmorska och där efter få välja de sätt som man själv känner sig tryggast med.
  • AnnaSthlm

Håller helt med Agapi.
    Jag kan verkligen inte förstå varför man vill tvinga en person som är rädd för en vårdsituation, att tvingas gå igenom denna situation, när det finns alternativa metoder som personen hellre vill använda.
    Detta är verkligen dubbelkoral, och det skrämmande är att det ofta är KVINNOR som vill tvinga andra kvinnor att gå igenom detta. Det finns verkligen en plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.

• Agapi
    AnnaSthlm skrev 2013-06-28 12:56:28 följande:
    Håller helt med Agapi.
    Jag kan verkligen inte förstå varför man vill tvinga en person som är rädd för en vårdsituation, att tvingas gå igenom denna situation, när det finns alternativa metoder som personen hellre vill använda.
    Detta är verkligen dubbelkoral, och det skrämmande är att det ofta är KVINNOR som vill tvinga andra kvinnor att gå igenom detta. Det finns verkligen en plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
    Jag har också förundrats över att de nästan alltid är kvinnor (och dessutom kvinnor som fött barn) som är emot att andra skall få snitt. Har diskuterat detta otroligt mycket med min mamma under min graviditet (har en dotter på 8 veckor som kom med snitt). Hon hade aldrig direkt reflekterat över detta tidigare och varit av just den åsikten "kvinnor är ju gjorda för att föda barn". Nu är hon (och hennes nära vänner som vi pratat med detta om) jätte upprörda över att dom "gått på" detta under alla år och inte haft ett mer öppet sinne för hur de faktiskt känns för andra.

Dessutom VILL ju de flesta kvinnor föda vaginalt (även om många kanske är rädda att de inte skall få den stöttning och smärtlindring som de behöver/vill ha). Så jag ser inte varför vi som absolut vill ha ett snitt inte skulle få de. De skulle dessutom bli billigare om man slapp massa aurora/psykolog möten om man redan innan vet med sig att man inte är öppen för att genomgå en vaginal förlossning. 
  • AnnaSthlm
    Agapi skrev 2013-06-28 13:12:58 följande:
    Jag har också förundrats över att de nästan alltid är kvinnor (och dessutom kvinnor som fött barn) som är emot att andra skall få snitt. Har diskuterat detta otroligt mycket med min mamma under min graviditet (har en dotter på 8 veckor som kom med snitt). Hon hade aldrig direkt reflekterat över detta tidigare och varit av just den åsikten "kvinnor är ju gjorda för att föda barn". Nu är hon (och hennes nära vänner som vi pratat med detta om) jätte upprörda över att dom "gått på" detta under alla år och inte haft ett mer öppet sinne för hur de faktiskt känns för andra.

Dessutom VILL ju de flesta kvinnor föda vaginalt (även om många kanske är rädda att de inte skall få den stöttning och smärtlindring som de behöver/vill ha). Så jag ser inte varför vi som absolut vill ha ett snitt inte skulle få de. De skulle dessutom bli billigare om man slapp massa aurora/psykolog möten om man redan innan vet med sig att man inte är öppen för att genomgå en vaginal förlossning. 
    Det där med mammor... Min mamma är helt förskräckt över att jag har valt snitt. Är gravid nu och har inte fått träffa någon läkare för att få snittet beviljat än, men enligt barnmorskan ska det inte vara något problem och jag ska få träfa en läkare längre fram. Jag har liksom bestämt mig så det handlar inte om att minska en rädsla, utan att jag tycker att KS är den säkraste metoden för mig och mitt barn att undvika bestående förlossningsskador.

Min mamma tror att hon kan övertyga mig att ändra mitt beslut genom att skrämma med "en stor bukoperation" och argument av typen "jag fick ju inga skador" och "naturen är inte dum".
    Såja
  • Agapi
    AnnaSthlm skrev 2013-06-28 13:26:42 följande:
    Det där med mammor... Min mamma är helt förskräckt över att jag har valt snitt. Är gravid nu och har inte fått träffa någon läkare för att få snittet beviljat än, men enligt barnmorskan ska det inte vara något problem och jag ska få träfa en läkare längre fram. Jag har liksom bestämt mig så det handlar inte om att minska en rädsla, utan att jag tycker att KS är den säkraste metoden för mig och mitt barn att undvika bestående förlossningsskador.

Min mamma tror att hon kan övertyga mig att ändra mitt beslut genom att skrämma med "en stor bukoperation" och argument av typen "jag fick ju inga skador" och "naturen är inte dum".
    Såja
    Så var min mamma med. Berättade inte för henne att jag ville ha snitt för än jag varit hos aurora första gången. Trotts att vi står varandra nära. 

Sen började jag förklara varför jag ville ha snitt. Vi diskuterade hur förlossningsvården ser ut idag. Risker med båda sätten för både mig och barnet osv. De tog inte lång stund innan hon stöttade mig helt och full. Hon var till och med den som var med mig på operationen eftersom min kille inte han fram i tid (startade spontant en vecka tidigare än de planerade snittet var bokat) 
  • AnnaSthlm
    Agapi skrev 2013-06-28 13:39:33 följande:
    Så var min mamma med. Berättade inte för henne att jag ville ha snitt för än jag varit hos aurora första gången. Trotts att vi står varandra nära. 

Sen började jag förklara varför jag ville ha snitt. Vi diskuterade hur förlossningsvården ser ut idag. Risker med båda sätten för både mig och barnet osv. De tog inte lång stund innan hon stöttade mig helt och full. Hon var till och med den som var med mig på operationen eftersom min kille inte han fram i tid (startade spontant en vecka tidigare än de planerade snittet var bokat) 
    Vad härligt att din mamma kunde ta till sig dina argument till slut! Det hoppas jag att min mamma också kommer att kunna göra. Just nu är det ganska nytt och lite infekterat, hon försöker att "anfalla" mig isället för att lyssna, och då blir det ju ingen bra dialog. Jag vill låta det gå lite tid innan vi pratar sakligt om det hela igen. Hon har väl googlat på "risker med kejsarsnitt" och läst sig mätt på skräckhistorier- som för övrigt inte är fler än skräckhistorierna om vaginala förlossningar.

• straw2008

Ni som vill ha snittbehöver ju inte få godkänt av era mammor på något sätt. Låt bli att berätta för dem om det blir en sån kamp (tom mot er mor??)

I kinamockaskogen.....
  • AnnaSthlm
    straw2008 skrev 2013-06-28 14:15:12 följande:
    Ni som vill ha snittbehöver ju inte få godkänt av era mammor på något sätt. Låt bli att berätta för dem om det blir en sån kamp (tom mot er mor??)
    Jag känner absolut inte att jag behöver ett godkännande från min mamma, jag tar mina beslut oberoende av hennes åsikt i denna fråga.
    Vi står dock varandra nära, bor nära och träffas ofta, så det blir svårt att undvika ämnet "förlossning" när hennes första barnbarn är på väg. Detta är dock inte något vi pratar om dagligen, och jag avbröt mjukt hennes övertalningsförsök när vi pratade om det sist.
  • Mita1973

Tycker det ska ställas högre krav så som medeciskt akut livshotande för mor och barn annars inte.

Eller så kan man få välja det och själv  betala för snittet, vilket är ganska dyrt inte så biligt som vissa räknar ut på denna sajt. 

• Agapi

Jag hade de precis som AnnaSthlm kände inte att jag behövde mammas godkännande. Men vi bodde i samma hus (de gör vi när jag är i Sverige) och vi står varandra nära. Svårt att undvika. Min mamma accepterade där emot direkt mitt val och försökte sig inte på någon övertalning när jag sagt hur jag kände. Tvärtom förstod hon mig helt och fullt när vi pratat igenom de.

Där emot valde jag bara att berätta om de för folk som jag visste "stod på min sida" innan jag fått igenom snittet. 
    Efter att de var godkänt så vad jag helt öppen med de, och fick faktiskt inte en enda "dålig" kommentar om de irl 

Svar på tråden Tycker ni att det ska vara ett krav å kejsarsnitt ??