• Gudinnan

Tycker ni att det ska vara ett krav å kejsarsnitt ??

Ska kvinnan ha ett krav på kejsarsnitt ?
    Läste detta ifrån de unge mødrar igår om just om kvinnan ska ha ett krav på kejsarsnitt om man kan kräva sig fram till snitt om man är rädd eller om man bara vill helt änkelt ha snitt och inte föda vaginalt.
    JA svarar jag då självklart varför inte ?
    Vi alla lever i olika räddslor och då borde snitt vara något man får välja mellan borde vara lika vanligt som vaginalt.
    Jag har räddsla och det är att gå sönder som jag gjorde sist och blev sydd båda vaginalt och anus och fel sydd några ställen som jag än idag blir påmind av och känns.
    Snitt är vanligt att få det är många som gör snitt.
    Okej det borde vara en ''grund'' till kejsarsnitt med men man borde få välja vad man än vill ta.
    Glass eller godis där väljer man också.
    Så snitt borde vara OKEJ att få välja.
    Jag fick välja mellan snitt och vaginalt med tredje barnet och jag valde snitt det det var det bästa för mig.
    Nu har jag ju somsagt på svart och vitt att jag är godkännd till snitt då grunden är stora barn men om jag inte skulle ha fått stora barn skulle man nog bara ha sagt vaginalt punkt slut .

Blev faktist jävligt arg och lessen igår efter att jag läste att många skrev NEJ att kvinnan är gjord för att föda vaginalt !!
    Men det är nämligen så att alla är inte gjorda för att föda vaginalt.      
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Svar på tråden Tycker ni att det ska vara ett krav å kejsarsnitt ??
  • Agapi
    Mita1973 skrev 2013-06-28 18:37:17 följande:

NKanske inte men snitt skall inte slängas ut hit och dit för kvinnors bekvälighet är man inte beredd att föda från start kanske man ska låta bli helt och hållet tills man gjort något åt sin räddsla
    Det är väldigt sällan de handlar om att de är bekvämare. Utan oftast handlar det om stark räddsla alternativt att man anser att det är de säkraste sättet för sig och sitt barn (för mig var de en blandning av dessa) Men oavsett i andra vård situationer, när de finns två likvärdiga behandlings alternativ så får patienten välja, i samråd med läkare, vad som skall genomföras. Varför skall just barna födande vara undantaget? 

Och att man skall låta bli att skaffa barn, som är en väldigt stark drift för de allra allra flesta, när de finns alternativt som känns bra för den födande kvinnan?

Sorry men jag kan inte förstå argumenten alls. De känns mycket mer som de handlar om att "riktiga kvinnor föder vaginalt" än något annat. Om penga argumentet skall fungera så borde man väl isf sätta upp en gräns för vad en förlossning minimalt går på och så får alla betala allt utöver detta sålänge de inte är risk för barnet eller mammans liv. Betala extra för, betala om du känner att du måste ha personal hos dig under icke kritiska skeden, betala extra om du behöver terapi innan eller efter osv osv. Men de vore inte speciellt humant, eller hur
  • FruSen
    Agapi skrev 2013-06-28 21:18:38 följande:
    Det är väldigt sällan de handlar om att de är bekvämare. Utan oftast handlar det om stark räddsla alternativt att man anser att det är de säkraste sättet för sig och sitt barn (för mig var de en blandning av dessa) Men oavsett i andra vård situationer, när de finns två likvärdiga behandlings alternativ så får patienten välja, i samråd med läkare, vad som skall genomföras. Varför skall just barna födande vara undantaget? 

Och att man skall låta bli att skaffa barn, som är en väldigt stark drift för de allra allra flesta, när de finns alternativt som känns bra för den födande kvinnan?

Sorry men jag kan inte förstå argumenten alls. De känns mycket mer som de handlar om att "riktiga kvinnor föder vaginalt" än något annat. Om penga argumentet skall fungera så borde man väl isf sätta upp en gräns för vad en förlossning minimalt går på och så får alla betala allt utöver detta sålänge de inte är risk för barnet eller mammans liv. Betala extra för, betala om du känner att du måste ha personal hos dig under icke kritiska skeden, betala extra om du behöver terapi innan eller efter osv osv. Men de vore inte speciellt humant, eller hur
    .... och dyrast blir ju faktiskt den förlossning som slutar i ett akut, eller urakut snitt. För där får man en kostnad på både en vaginal förlossning+snitt. 
  • Agapi
    Gudinnan skrev 2013-06-28 20:15:01 följande:

2005 blev jag gravid och hos barnmorskan tog man inte upp något alls med kejsarsnitt fick svaret bara att ''kvinnor är gjorda för att föda vaginalt'' Jag visste inte änns vad kejsarsnitt var faktist.
    2008 var det några som gjorde snitt medans jag som var gravid förberede mig för vaginalt det var ju det jag gjorde sist likom.Men det blev kejsarsnitt och inga snack om vaginalt det var bara ett måste.
    2010 när jag blev gravid för tredje gången var det mer och mer prat om kejsarsnitt och många fler gjorde snitt redan då visste man vad snitt var och man kunde läsa om det överallt.
    Tror det blir allt mer vanligare med snitt nu än vaginalt för många.
    Många sidor man läser här ÄR det många som vill och ''ska ha'' snitt varför väljer man snitt igentligen ?
    Jag skulle inte välja snitt om jag kunde föda vaginalt för jag är ass rädd för snitt men OXÅ för vaginalt då jag uppleft båda två som inte gav mig någon ''wow'' kännsla precis .
    Minst iaf att när jag födde min dotter 2005 att det var en mamma som miste sitt barn ''tvilling'' när hon blev tvingad till vaginal förlossning.      

tror inte någon bm idag tar upp kejsarsnitt bara sådär heller, utan de får man nog säga till om själv.
    Vi är många som inte känner oss trygga med att föda vaginalt och du kan säkert läsa dig till några anledningar om du läser dessa trådar. Jag har haft fobi för förlossningar så länge jag mins att jag funderat över de. Kan inte ens höra reklamen för förlossningskliniken utan att må dåligt. och under processen att få igenom mitt snitt fick jag läsa på mycket om risker för mamman och barnet, och då blev jag ännu mer säker på att det var de jag ville göra.

Nu har jag genomgått mitt snitt och har verkligen bara positiva och fina minnen från upplevelsen. 
  • liv
    Gudinnan skrev 2013-06-28 06:21:42 följande:
    Ska kvinnan ha ett krav på kejsarsnitt ?
    Läste detta ifrån de unge mødrar igår om just om kvinnan ska ha ett krav på kejsarsnitt om man kan kräva sig fram till snitt om man är rädd eller om man bara vill helt änkelt ha snitt och inte föda vaginalt.
    JA svarar jag då självklart varför inte ?
    Vi alla lever i olika räddslor och då borde snitt vara något man får välja mellan borde vara lika vanligt som vaginalt.
    Jag har räddsla och det är att gå sönder som jag gjorde sist och blev sydd båda vaginalt och anus och fel sydd några ställen som jag än idag blir påmind av och känns.
    Snitt är vanligt att få det är många som gör snitt.
    Okej det borde vara en ''grund'' till kejsarsnitt med men man borde få välja vad man än vill ta.
    Glass eller godis där väljer man också.
    Så snitt borde vara OKEJ att få välja.
    Jag fick välja mellan snitt och vaginalt med tredje barnet och jag valde snitt det det var det bästa för mig.
    Nu har jag ju somsagt på svart och vitt att jag är godkännd till snitt då grunden är stora barn men om jag inte skulle ha fått stora barn skulle man nog bara ha sagt vaginalt punkt slut .

Blev faktist jävligt arg och lessen igår efter att jag läste att många skrev NEJ att kvinnan är gjord för att föda vaginalt !!
    Men det är nämligen så att alla är inte gjorda för att föda vaginalt.      
    Jag har inga synpunkter på vad andra vill välja så jag bryr mig inte så mycket. Men jo kvinnan är gjord för att föda vaginalt. Annars hade väl kroppen öppnat sig själv i magen och läkt ihop på egen hand. Kejsarsnitt är något som uppfunnits av oss människor när förlossningar går snett. Jättebra. Men jag kan på ett sätt tycka att det är lite skevt att det ska göras kejsarsnitt till höger och vänster för att alla blivit rädda för smärtan. MEN som sagt var så får alla göra precis som de själva vill för mig.
  • AnnaSthlm
    Mita1973 skrev 2013-06-28 18:39:42 följande:
    Räddslor kan man få hjälp med på annat sätt KS ska vara tillför riktigt medeciska problem punkt  eller ska man kunna  ringa in och be dem ta ut blindtarmen  med för att man är rädd för blindtarms inflamation?

Befängt

Det är väl tur att väldigt få läkare resonerar som du gör. Vad hade vi haft för samhälle då. Suck.
  • AnnaSthlm
    liv skrev 2013-06-29 08:13:59 följande:
    Jag har inga synpunkter på vad andra vill välja så jag bryr mig inte så mycket. Men jo kvinnan är gjord för att föda vaginalt. Annars hade väl kroppen öppnat sig själv i magen och läkt ihop på egen hand. Kejsarsnitt är något som uppfunnits av oss människor när förlossningar går snett. Jättebra. Men jag kan på ett sätt tycka att det är lite skevt att det ska göras kejsarsnitt till höger och vänster för att alla blivit rädda för smärtan. MEN som sagt var så får alla göra precis som de själva vill för mig.

Bra att du tycker att det är upp till varje kvinna! Det där med smärtan tror jag dock är ett vanlig missförstånd/ fördom. För de flesta, mig inklusive, handlar det om att undvika bestående förlossningsskador på underlivet och barnet, ex. syrebrist, sfinkterrupturer och andra svåra rupturer, urin- och avföringläckage, underlivsbesvär, livmoderframfall etc.

Visst är kvinnor "gjorda" för att föda vaginalt, och många har mist barnen och sitt eget liv i barnsäng. Det är en otroligt riskfylld process och det är tur att mediciner och KS finns, så kvinnor slipper skadas (fysiskt och mentalt) och dö av det de är "gjorda" för.
  • Jill 79

Liv, att skriva att folk blivit rädda för smärta till höger och vänster är att förminska deras rädslor till något orationellt. De flesta som är förlossningsrädda är nog mer rädda för att något ska gå fel med skador på barnet och/eller mamman som resultat. Andra kan vara rädda för att tappa kontrollen över situationen, vissa litar inte på den underbemannade vården osv. Just smärtan är nog inte så många rädda för. Min kompis hade inga problem att föda sitt första barn, men med det andra som var större blev det problem och hon fick tas med sugklocka. Nio år sedan har hon fortfarande obehag vid sex och får hålla emot med papper i mellangården när hon går på toa. Min moster fick söndertrasat underliv när hon födde med förlorat sexliv och äktenskap till följd. Så att jag förstår varför man kan vilja vara rädd om sitt underliv.

• Rani

Jag är inte riktigt insatt i vad forskningen säger om risker för mor och barn när det gäller ks kontra vaginal förlossning. Men om det inte finns betydligt högre risker med ks så håller jag med dig.

Det här med att allt ska vara så naturligt när det gäller förlossning och spädbarn tycker jag kan bli lite löjligt. På alla andra områden har vi redan passerat gränsen för vad som är naturligt för länge sedan. Den medicinska forskningen går framåt och tur är väl det. Det är därför vi lever så länge och är så friska.

• Agapi
    Rani skrev 2013-06-29 09:03:55 följande:
    Jag är inte riktigt insatt i vad forskningen säger om risker för mor och barn när det gäller ks kontra vaginal förlossning. Men om det inte finns betydligt högre risker med ks så håller jag med dig.
    Jag har läst på mycket om kejsarsnitt vs vaginal förlossning inför min egen förlossning. Tyvärr finns de inte så mycket att hitta där de jämför vaginal vs planerat snitt. Utan i de flesta fall klumpas akuta, urakuta och planerade snitt ihop i statistiken. De gör ju en heldel statistik väldigt missvisande, då skador från vaginala förlossningar som gått fel och behövt avslutas i ett urakut snitt räknas till snitt skador. 

Men de vården tryckte på mest när jag ville ha mitt snitt var
    * barn som förlöses med snitt behöver hjälp att komma igång med andningen i större utsträckning än de som föds vaginalt (dock tar man ju helt bort risken för att barnet skall råka ut för syrebrist som orsakar stora skador eller till och med död. Vilket förekommer under vaginala förlossningar då navelsträngen virats runt halsen tex.)

* Man tror (men det finns ingen forskning som har kunnat bevisa det) att barn som föds genom snitt, i större utsträckning får astma, glutenintolerans och allergier.  

för mamman är de stora riskerna
    * större blödning 
    * blodpropp
    * infektion i operationssåret
    * att ärrvävnaden i livmodern gör att risken finns att den skulle brista vid senare graviditeter (främst om man då försöker föda vaginalt). Större risk att man blir rekommenderad att inte skaffa fler än två-tre barn. 

Jag var helt inställd på snitt från början pga rädsla (dock ej smärt rädsla). Men ju mer jag läste på (undvek skräck historier från förlossningar och fokuserade helt på att läsa seriös forskning och statistik) desto säkrare blev jag på att snitt var rätt för mig. En vaginal förlossning där allt går fint är de bästa (minst skador) för mamma och barn, men risken att något skall gå fel, och ordentligt fel, är enligt mig större vid en vaginal förlossning än ett planerat snitt. 

Min dotter föddes med ett akut (då förlossningen startade spontant innan datum för planerat snitt. Dock var de verkligen inget akut över situationen) snitt. Skrek medan underkroppen fortfarande var i mig. apgar 10 10 10. Jag åt smärtlindring i mindre än en vecka och har inte haft några problem att ha hand om allt med barn och hem. Så jag är MYCKET nöjd med mitt beslut.
Svar på tråden Tycker ni att det ska vara ett krav å kejsarsnitt ??