• cj2

Har förskolan något solskyddsansvar?

Nu är sommaren här, och solen med den. Jag smörjer in mina barn varje morgon med solskyddskräm. Jag frågade på deras förskola förra veckan om dom kunde hjälpa barnen att smörja sig. Här kommer konversationen med förskolepedagogen:

cj2: Hej, du jag undrar om ni hjälper barnen att smörja in sig med solkräm.
    FP: Nej, det får ni göra hemma.
    cj2: Ja, det är klart att vi gör det hemma innan vi kommer hit, men jag tänkte på efter dom varit på toa och tvättat sig eller så, och att man ska smörja på nytt skydd ibland under dagen.
    FP: Nej det kan vi inte hjälpa till med, och så noga tvättar dom ju inte händerna, dom använder ju bara vatten.

Jag blev så förvånad av hennes sista mening att jag bara vände mig mot mina barn, "Här ställer jag solkrämen, kan ni försöka att komma ihåg att smörja in er ibland."

Men har förskolepersonalen inget ansvar i detta? I mina ögon är solskyddskräm lika relevant som tex varma kläder i vintertider, och jag måste väl kunna lita på att dom hjälper till med vantar och mössa?

Hur går det till på er förskola?

• Svar på tråden Har förskolan något solskyddsansvar?
  • IsDimma

Vi står för solskydd hos oss eftersom bi annars måste ha säkerhetsdatablad på alla barnens solskydd. Lättast då om vi står för det.
    Vi köper in fem tuber solkräm varje år, en till varje avdelning. Det brukar räcka bra.

• hammarhajen
    Frida Li skrev 2013-05-17 22:08:28 följande:
    Arbetar som förskollärare för de mindre barnen och vi gör så att vi samlar in 10kr av föräldrarna och köper en tub med solskyddsfaktor och smörjer alla barnen vid behov. Det blev ganska jobbigt om varje barn hade en egen tub, och om någon förälder glömt ta med kräm, hur skulle vi göra då? "Låna" av någon annan? Sen så sa en förälder, att det blev dyrt för henne att köpa solskyddsfaktor till sina två barn, och sedan ha en tub hemma. Så därför bestämde vi att avdelningen skulle ha en gemensam, fungerar väldigt bra!

Hjälp. Vilken förälder. Det finns människor till ALLT. Ja, det är dyrt med solskydd. Ja, det kostar att ha barn.

Ert förskolesystem är bra, det är inte det jag vänder mig emot. Men sådana föräldrar får mig att se rött, de som anser att barn ska vara kostnadsfria och samhället bjussa på allt. Hade en mamma sagt så till mig hade den barnsliga, trostiga delen av min personligeht velat skrota systemet med gemensam solfaktor. Vissa föräldrar behöver uppenbaligen utbildas i ämnet "föräldraansvar och utgifter som kommer när man skaffar barn".
  • Frida Li

Det var en ensamstående mamma, som själv är fsk och som vet exakt vad det innebär att ha barn men tyckte att det var dyrt för henne att köpa tre st solkrämer.

• maggank
    hammarhajen skrev 2013-05-19 06:10:14 följande:

Hjälp. Vilken förälder. Det finns människor till ALLT. Ja, det är dyrt med solskydd. Ja, det kostar att ha barn.

Ert förskolesystem är bra, det är inte det jag vänder mig emot. Men sådana föräldrar får mig att se rött, de som anser att barn ska vara kostnadsfria och samhället bjussa på allt. Hade en mamma sagt så till mig hade den barnsliga, trostiga delen av min personligeht velat skrota systemet med gemensam solfaktor. Vissa föräldrar behöver uppenbaligen utbildas i ämnet "föräldraansvar och utgifter som kommer när man skaffar barn".
    Men det är väl ganska orimligt för alla föräldrar att behöva köpa TRE tuber solkräm? En tub kostar ju mellan 110-150 kr/styck. Det är alltså landa på cirka 450 kr per gång du behöver köpa ny. Det är inte alla som har råd med det.

Jag tycker att det är vettigt att det är förskolan som ska stå för solkrämen. Dessutom förenklar det vårt arbete när vi bara har en tub att bry oss om och inte behöver tvätta händerna mellan varje gång man smörjer in ett barn, när de har olika solkrämer och märken.
  • hammarhajen
    Frida Li skrev 2013-05-19 19:56:44 följande:
    Det var en ensamstående mamma, som själv är fsk och som vet exakt vad det innebär att ha barn men tyckte att det var dyrt för henne att köpa tre st solkrämer.

Tre? Barnen kan väl dela tub på förskolan. Och det gäller en hel sommar, man lär knappast klara en hel säsong på en tub i alla fall.

Och i vilket fall - det kostar att ha barn.  
  • hammarhajen
    maggank skrev 2013-05-19 20:27:33 följande:
    Men det är väl ganska orimligt för alla föräldrar att behöva köpa TRE tuber solkräm? En tub kostar ju mellan 110-150 kr/styck. Det är alltså landa på cirka 450 kr per gång du behöver köpa ny. Det är inte alla som har råd med det.

Jag tycker att det är vettigt att det är förskolan som ska stå för solkrämen. Dessutom förenklar det vårt arbete när vi bara har en tub att bry oss om och inte behöver tvätta händerna mellan varje gång man smörjer in ett barn, när de har olika solkrämer och märken.

Varför är det orimligt att köpa solkräm till sitt eget barn? Ja, det är dyrt men barn och livet kostar. Hudkräm, tvål, mediciner, blöjor och allt annat kostar ju också. Eller ska förskolan börja tvätta håret på barnen efter varje utelek också (schampo och balsam kostar ju!!!) och stå för astmamedicin och insulin för de som behöver?

Blir det saftigt att köpa två tuber solkkräm på en gång får man väl bära den fram och tillbaka, som man gör med favvonallen, nappen och så. Precis samma gäller ju med typ gummistövlaroch overall - antingen har man dubletter eller bär fram och tillbaka. Eller prioritera. Om förskolan bjussar på solkräm är det ju toppen och en fin förmån, men knappast en rättighet. Solkräm ingår ju i föräldraansvaret, hur trist utgift det än är
  • cosinus
    hammarhajen skrev 2013-05-20 14:08:14 följande:

Tre? Barnen kan väl dela tub på förskolan. Och det gäller en hel sommar, man lär knappast klara en hel säsong på en tub i alla fall.

Och i vilket fall - det kostar att ha barn.  
    Jag har 4 barn och köper solskydd varje år, 1 flaska spray och det används kanske 1-3 ggr per barn och sommar hemma och 3-4 ggr på förskolan. Vi slänger alltid nästan fulla flaskor p g a passerat bästföre.

Skulle jag behöva köpa 3 flaskor per år skulle jag inte protestera men tycka att det var ett helt galet resursslöseri. Skulle hellre betala till dagis eller så kan jag köpa själv och ge dagis :) Det sitter inte i pengarna men ska jag väl handla solskydd som ska vara på dagis så kan alla få använda.

Jag brukar ist försöka komma ihåg att flytta mellan för att slippa köpa dubbelt och då sen slänga dubbelt men de tär ju ett litet meck att komma ihåg och ibland spricker det upp när man minst anat det.
  • rocknroll

På mitt jobb sätter vi upp en lapp där vi påminner om solkräm, keps etc.
    Vi skriver att om föräldrarna lägger solkräm i facket så använder vi den på deras barn innan varje utevistelse.
    De största barnen kan själva och hjälper äver varandra och pedagogerna smörjer de andra.
    För de som inte har någon solkräm har vi en i vårt skåp som vi använder på dem och oss själva.

Ser inget problem med en sån sak... Det tar inte så lång tid och den pedagogen som ska ta rast gör inte det förrän vi hjälpts åt med att smörja. När alla barn är ute tar man rasten. Då är alla klara och de andra kollegorna är ute. 

• Frida Li

Svårt att dela tub om barnen är på olika avdelningar. Vår lösning, att vi samlar in pengar för att köpa en gemensam tub funkar alldeles utmärkt! O vi pedagoger slipper springa runder för att leta upp 15 barns olika solkrämer. Slutdiskuterat om det.

• mikroE

Jag tycker absolut de ska smörja. För barn som lätt blir röda så är det ju både en omedelbar och långsiktig hälsorisk att bränna sig och bränner barnet på förskolan skulle jag prata med en läkare om att försöka få ett läkarintyg på att barnet måste använda solkräm. 

• maggank
    hammarhajen skrev 2013-05-20 14:15:25 följande:

Varför är det orimligt att köpa solkräm till sitt eget barn? Ja, det är dyrt men barn och livet kostar. Hudkräm, tvål, mediciner, blöjor och allt annat kostar ju också. Eller ska förskolan börja tvätta håret på barnen efter varje utelek också (schampo och balsam kostar ju!!!) och stå för astmamedicin och insulin för de som behöver?

Blir det saftigt att köpa två tuber solkkräm på en gång får man väl bära den fram och tillbaka, som man gör med favvonallen, nappen och så. Precis samma gäller ju med typ gummistövlaroch overall - antingen har man dubletter eller bär fram och tillbaka. Eller prioritera. Om förskolan bjussar på solkräm är det ju toppen och en fin förmån, men knappast en rättighet. Solkräm ingår ju i föräldraansvaret, hur trist utgift det än är
    Jag förstår dig. Men man måste ta hänsyn till låginkomsttagare och ensamstående också. Det går inte att ställa orimliga krav. Och som Frida Li sa i ett inlägg så blir det svårt att barnen ska dela på samma tub om de går på olika avdelningar. Jag säger ju inte att de inte ska behöva köpa solkräm överhuvudtaget, de måste ju ändå ha en tub hemma i vilket fall som helst. Men kan vi underlätta för föräldrar och för oss själva genom att ha en egen tub som vi samlar ihop tio kronor från varje förälder till, så ser jag verkligen inte vad problemet är? Vad är det som är så upprörande egentligen?
  • hammarhajen
    maggank skrev 2013-05-20 16:47:07 följande:
    Jag förstår dig. Men man måste ta hänsyn till låginkomsttagare och ensamstående också. Det går inte att ställa orimliga krav. Och som Frida Li sa i ett inlägg så blir det svårt att barnen ska dela på samma tub om de går på olika avdelningar. Jag säger ju inte att de inte ska behöva köpa solkräm överhuvudtaget, de måste ju ändå ha en tub hemma i vilket fall som helst. Men kan vi underlätta för föräldrar och för oss själva genom att ha en egen tub som vi samlar ihop tio kronor från varje förälder till, så ser jag verkligen inte vad problemet är? Vad är det som är så upprörande egentligen?

Det är inte ett dugg upprörande att ni gör som ni gör Förstår det absolut av PRAKTISKA skäl.

Men jag tycker att det är upprörande om föräldrar anser att det är för dyrt att köpa solkräm och ta med till förskolan. Ni är jättesnälla som fixar och donar, men det ska inte FÖRVÄNTAS av er av ekonomiska anledningar. Visst kostar solkräm, men det gör ju gummistövlar och vantar också... Man kan ju tänka att stövlarna är dyra för ensamstående, så förskolan borde hålla med sådana också. Blöjor är dyrt.. så de borde vara gratis överallt.  
  • Frida Li

Vi samlar in 10kr av 15 barn, det blir 150kr o brukar räcka till en tub. Så vi, förskolan, står inte för den summan.

Svar på tråden Har förskolan något solskyddsansvar?