• cj2

Har förskolan något solskyddsansvar?

Nu är sommaren här, och solen med den. Jag smörjer in mina barn varje morgon med solskyddskräm. Jag frågade på deras förskola förra veckan om dom kunde hjälpa barnen att smörja sig. Här kommer konversationen med förskolepedagogen:

cj2: Hej, du jag undrar om ni hjälper barnen att smörja in sig med solkräm.
    FP: Nej, det får ni göra hemma.
    cj2: Ja, det är klart att vi gör det hemma innan vi kommer hit, men jag tänkte på efter dom varit på toa och tvättat sig eller så, och att man ska smörja på nytt skydd ibland under dagen.
    FP: Nej det kan vi inte hjälpa till med, och så noga tvättar dom ju inte händerna, dom använder ju bara vatten.

Jag blev så förvånad av hennes sista mening att jag bara vände mig mot mina barn, "Här ställer jag solkrämen, kan ni försöka att komma ihåg att smörja in er ibland."

Men har förskolepersonalen inget ansvar i detta? I mina ögon är solskyddskräm lika relevant som tex varma kläder i vintertider, och jag måste väl kunna lita på att dom hjälper till med vantar och mössa?

Hur går det till på er förskola?

• Svar på tråden Har förskolan något solskyddsansvar?
  • elyse

Vi smörjer in de barn som har solkräm med sig. Vi påminner om solskydd via månadsbrev i april/maj, men vad det innebär får föräldrarna avgöra - vissa vill att deras barn har solskärm och andra vill hellre att deras barn har heltäckande kläder. Jag skulle aldrig smörja in ett barn med någon annans solkräm, men påminna om att det behövs om det barnet inte heller har kläder nog att vistas ute i solen. 

• RöttÄrSött

Fast att som vuxen övervaka att barnen smörjer sig, lära de som inte kan samt ha koll på att alla gör det - det är väl att hjälpa?! Man behöver ju inte göra det själv men att kolla så barnen gör det samt gör det rätt.

• maggank
    linedja skrev 2013-05-16 21:08:11 följande:
    Jag är förskollärare och jobbar på en avdelning med 23 barn. Vi är tre pedagoger på dessa barn, men verkligheten är att vi oftast bara är två eftersom vi har olika tider och ska hinna klämma in raster. I de bästa av världar skulle jag såklart vilja smörja in barnen med solkräm. Men verkligheten är den att vi inte hinner. Idag var det en flicka som inte var insmord, så självklart hjälpte jag henne... Men faktum är att det tar några minuter. Säg att det skulle ta 3 minuter för varje barn... 3 ggr 23 blir över en timme till att bara smörja in barnen. För ja, vi är bara en pedagog som kan hjälpa barnen med påklädning (vi har stora barn så de fixar det mesta själva) då den ena är på rast och den andra måste gå ut och ta emot de barn som är klara... Så nej, vi hjälper inte barnen med solkräm. De smörjer in sig på morgonen och eftersom vi inte badar (visst de tvättar sig, men knappast ute på axlar och andra mer utsatta partier) så sitter förhoppningsvis skyddet kvar rätt bra under dagen. tycker det är upp till varje förälder hur noga man vill vara med täckande kläder och solhattar.. Det som finns på hyllorna används, och självklart lånar vi ut kepsar om någon saknar... Sen har vi en lummig gård med skuggiga partier och solskydd över sandlådan...
    Det känns lite som en bortförklaring över att inte ta sitt ansvar som förskollärare och pedagog mest. Jag kan mycket väl se in i din situation, jag känner igen mig otroligt mycket i hur det är att ha många barn och vara ensam och samtidigt hinna smörja allihopa.

Men du beskriver att barnen är stora, de kan faktiskt smörja sig själva rätt så bra med lite övning. Man samtalar om vilka områden som är viktiga att smörja in bara.

Dessutom kan ni antingen se till att börja smörja ett tag innan ni ska ut, eller så kan ni göra som ni gör och släppa ut dem. Ta ut alla märkta solkrämer och ropa på alla barn som ska smörjas. Det gör jag jämt, för då är båda pedagogerna ute på gården och därför kan den ena koncentrera sig på att smörja. Det brukar ta cirka 20 minuter för mig med 18 barn.
  • Vila

De stora barnen smörjer oftast in sig själva med lite hjälp. Det kan bli riktigt kladdigt i hallen med 20 solkrämssmörjare. Vissa har spraysolkräm så hallen blir också insmord. Lite charmigt är det och de allra flesta av barnen är riktigt duktiga på att smörja själva, vissa måste vi stoppa annars smörjer de upp en hel tub på nån vecka för att det är så kul.

Någon frågade om barnen bara använder vatten när de tvättar händerna - nej inte hos oss iallafall, men man måste ju vara i tvättrummet och se till att de tvättar ordentligt.

• Sanda

Att vi förskollärare inte skulle bättra på solkräm om det behövs under dagen är bara konstigt men att föräldrar inte tar ansvar att sätta på solkräm på sitt egna barn på morgonen är ännu konstigare.

Tänk vad mycket mer tid vi skulle kunna lägga på en pedagogisk verksamhet om vi sluppit kleta solkräm, leta efter onamnade kläder och skor, rota fram lånekläder (till barn med en tom låda)eller byta kläder på barnet som inte hade några stövlar med sig eller det barnen som hade regnkläder med hål. Osv osv

Det är barnen kvalitetstid som försvinner på föräldrarnas slarv eller oansvarighet.

• Hailiesmamma

Inlägget försvann! Det ska stå, jag arbetar på förskola och jag smörjer in alla barnen noggrant innan vi går ut. Ser det som en självklarhet! :)

• Edvina

Klart vi måste smörja barnen med solskydd om det behövs! Vad är det för trams att man inte ska/kan göra det?! Då tycker inte jag att man kan gå ut i solen heller i så fall. Herregud de blir ju brända annars! Mina egna barn måste smörjas in på morgonen samt ha påfyllning under dagen annars blir de knallröda. Jag brukar ta med mig flaskorna ut och smörja in barnen ute. Men visst jag har sett också att endel personal förfasar sig över smörjandet. Jag har även hört några säga typ "Jag smörjer inte.. Det ska föräldrarna ha gjort hemma". Ibland är det ju inte gjort/behövs mer. Smart att straffa en tvååring liksom. Nej ush.

• Vinterankan

På vår förskola så smörjer de inte men jag lämnar en tub ändå. En morgon när jag smorde dottern på plats så var det en tjej som när hon såg det kom på att hennes pappa glömt bort att smörja in henne. Då fick hon svaret att hon fick klara sig utan. De skulle precis ut på utflykt och det var stekhet sol. Dessutom så är den tjejen rödhårig och kritvit och antagligen i väldigt stort behov av solskydd. Jag smorde in henne då men tycker det var väldigt dåligt av personalen att inte göra det. Är annars nöjd med förskolan.

• gbgumman

Va då det tar tid. Det dummaste jag hört. Struntar man att sätta på vinteroverallen oxå då på vintern för att det tar tid???? Eller struntar man i att byta en blöja för att det tar tid???

Klart dom korvspad att personalen som har omsorgsansvar under dagen för barnen ska smörja dem. Annars brister man i sitt ansvar.

Undrar vad min chef skulle säga om jag hävdade att jag inte gjorde mina ansvarsuppgifter med ursäkten att de tar tid att göra.

Svar på tråden Har förskolan något solskyddsansvar?