• cj2

Har förskolan något solskyddsansvar?

Nu är sommaren här, och solen med den. Jag smörjer in mina barn varje morgon med solskyddskräm. Jag frågade på deras förskola förra veckan om dom kunde hjälpa barnen att smörja sig. Här kommer konversationen med förskolepedagogen:

cj2: Hej, du jag undrar om ni hjälper barnen att smörja in sig med solkräm.
    FP: Nej, det får ni göra hemma.
    cj2: Ja, det är klart att vi gör det hemma innan vi kommer hit, men jag tänkte på efter dom varit på toa och tvättat sig eller så, och att man ska smörja på nytt skydd ibland under dagen.
    FP: Nej det kan vi inte hjälpa till med, och så noga tvättar dom ju inte händerna, dom använder ju bara vatten.

Jag blev så förvånad av hennes sista mening att jag bara vände mig mot mina barn, "Här ställer jag solkrämen, kan ni försöka att komma ihåg att smörja in er ibland."

Men har förskolepersonalen inget ansvar i detta? I mina ögon är solskyddskräm lika relevant som tex varma kläder i vintertider, och jag måste väl kunna lita på att dom hjälper till med vantar och mössa?

Hur går det till på er förskola?

• Svar på tråden Har förskolan något solskyddsansvar?
  • tillfällig gästsignatur

På min dotters förra förskola (hon går i skolan nu)  fick barnen smörja själva, men pedagogerna påminde dem. Det var avdelningen för stora barn och de ville att barnen skulle lära sig själva. Nu går lillkillen på lilla avdelningen och jag vet inte riktigt hur det funkar där, men känner mig rätt säker på att de hjälper småttingarna.

På lillens förra dagis smörjde de aldrig. Det var tydligen så mycket jobb med det och det var ett barn som var allergiskt mot solcreme så det skulle bli orättvist om alla andra fick. Sonen kom ofta hem och var bränd och hade ont. En av många anledningar till att vi bytte förskola.

• Singoallaa
    Duckan skrev 2013-05-16 09:15:20 följande:
    Tack Singoallaa! Blev fasiken förbannad här nu till morgonkaffet Ska köpa en solkräm och lägga på hennes hylla och ta fajten om de opponerar sig.

OJ ber om ursäkt, var inte min mening att göra dig upprörd, men fasiken JAG blev upprörd när jag läste ditt inlägg och jag har mitt barn än så länge i magen, men vill skydda dottern redan nu :) LYCKA TILL och stå på dig!

Kan tillägga att jag har en massa onödiga leverfläckar som jag fick som barn av solen, och dessa har alltså växt nu som vuxen att jag har behövt operera bort många och har några kvar som är utbuktande. Jag har en killvän som gick på SAMMA förskola och sedan skola som mig och han fick förra året elakartade förändringar i sin ena leverfläck, de tog bort den och nu går han var sjätte månad till läkaren som grundligt undersöker hans kropp, tyvärr hittade de en till fläck som de tyckte hade förändrats eller såg misstänksam ut nära pungen och han fick ta bort den akut, men tror inte den var elakartad som den första. De har än inte fått besked om den och då säger läkarna att är den inte är elakartad så ringer de je, annars ringer de! Hemskt.
  • Kinya
    tillfällig gästsignatur skrev 2013-05-16 09:17:57 följande:
    På min dotters förra förskola (hon går i skolan nu)  fick barnen smörja själva, men pedagogerna påminde dem. Det var avdelningen för stora barn och de ville att barnen skulle lära sig själva. Nu går lillkillen på lilla avdelningen och jag vet inte riktigt hur det funkar där, men känner mig rätt säker på att de hjälper småttingarna.

På lillens förra dagis smörjde de aldrig. Det var tydligen så mycket jobb med det och det var ett barn som var allergiskt mot solcreme så det skulle bli orättvist om alla andra fick. Sonen kom ofta hem och var bränd och hade ont. En av många anledningar till att vi bytte förskola.

Skojar du med mig?? Jag hade blivit skogstokig om de sagt så till mig. Jag skiter fullständigt i om något av barnen inte kan ha solkräm. MITT barn som tål solkräm ska ha solkräm när det är sommar! Det barnet som inte tål det får väl ha annat för att skyddas mot solen alt. hållas inomhus.
  • Wilmis07

Ja på dotterns förskola smörjer dom barnen vid behov,dom har solskyddsfaktor 30 där. Vill man ta med egen går det såklart bra.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Duckan

Usch ja, hemskt Singoallaa. Min pappa har fått malignt melanom och flera andra i släkten också. Fanns ju inte mycket till solkräm när de var barn och nu får de betala för det. Helt klart läge att stå på sig när det kommer till nåt så enkelt som solkräm.

• Singoallaa
    Duckan skrev 2013-05-16 09:44:19 följande:
    Usch ja, hemskt Singoallaa. Min pappa har fått malignt melanom och flera andra i släkten också. Fanns ju inte mycket till solkräm när de var barn och nu får de betala för det. Helt klart läge att stå på sig när det kommer till nåt så enkelt som solkräm.

Oj, ja har ni det inom familjen så är läget än mer allvarligt! Lycka till Duckan!
  • Duckan

Tack, det ska nog ordna sig. Undrar bara varför ingen egentligen opponerade sig redan förra sommaren när kräm-förbudet kom! Jvla mesproppar till förälrar allihopa var vi. De är ju ute stora delar av dagen den här årstiden. Klart som korvspad ska de smörjas in!

• Åsa

Tvärtom där mina barn gick. Jag satte dit ett stick att använda på utskjutande ansiktsdelar men pedagogerna  frågade flera gånger efter solskyddsmedel trots att jag gång efter annan förklarade att jag föredrog att barnen hade långärmat och mössa/hatt i sol som är betydligt bättre för huden än att slabba på kemikalier. (De har inte sådan hudtyp att händerna bränns i vanlig svensk sommarsol.)  

Svar på tråden Har förskolan något solskyddsansvar?