• cj2

Har förskolan något solskyddsansvar?

Nu är sommaren här, och solen med den. Jag smörjer in mina barn varje morgon med solskyddskräm. Jag frågade på deras förskola förra veckan om dom kunde hjälpa barnen att smörja sig. Här kommer konversationen med förskolepedagogen:

cj2: Hej, du jag undrar om ni hjälper barnen att smörja in sig med solkräm.
    FP: Nej, det får ni göra hemma.
    cj2: Ja, det är klart att vi gör det hemma innan vi kommer hit, men jag tänkte på efter dom varit på toa och tvättat sig eller så, och att man ska smörja på nytt skydd ibland under dagen.
    FP: Nej det kan vi inte hjälpa till med, och så noga tvättar dom ju inte händerna, dom använder ju bara vatten.

Jag blev så förvånad av hennes sista mening att jag bara vände mig mot mina barn, "Här ställer jag solkrämen, kan ni försöka att komma ihåg att smörja in er ibland."

Men har förskolepersonalen inget ansvar i detta? I mina ögon är solskyddskräm lika relevant som tex varma kläder i vintertider, och jag måste väl kunna lita på att dom hjälper till med vantar och mössa?

Hur går det till på er förskola?

• Svar på tråden Har förskolan något solskyddsansvar?
  • sisley

Tid för omvårdnad finns alltid. Tiden att hjälpa till att gå på toaletten, att byta blöja, att smörja in solskyddskräm eller salva på eksem, att plåstra om och att trösta. Den tiden finns alltid även om den måste tas från andra saker som tid för pyssel, samling eller vad som helst. Omvårdnaden är den viktigaste biten. Vi kan ha hur mycket tema och vernissager och utedagar som helst men omvårdnaden är och förblir det viktigaste. Självklart är inte den pedagogiska verksamheten av ondo eller oviktig men att måla vid staffli får vänta tills alla barn är insmorda med solskyddskräm. Samlingen får vänta om jag måste hjälpa ett barn som bajsat ner sig osv.[/quote] Jag håller med dig helt, gurkan. Det var precis det jag var ute efter när jag ifrågasatte att personalen sade att solkrämen inte försvinner då barnen bara tvättar händerna med vatten. Att lära sig tvätta händerna med tvål och vatten är grundläggande omvårdnad och för mig är omvårdnaden prio 1 och då har jag också arbetat som förskollärare (är idag högstadielärare). Barnen bör smörjas hemma på morgonen men krämen behöver bättras på efter lunch. Konsekvenserna blir ju annars att barnen bränner sig och som ansvarig pedagog vill man väl inte att barnet ska fara illa..?

• sisley
    Gurkan skrev 2013-05-17 08:21:18 följande:
    Tid för omvårdnad finns alltid. Tiden att hjälpa till att gå på toaletten, att byta blöja, att smörja in solskyddskräm eller salva på eksem, att plåstra om och att trösta. Den tiden finns alltid även om den måste tas från andra saker som tid för pyssel, samling eller vad som helst. Omvårdnaden är den viktigaste biten. Vi kan ha hur mycket tema och vernissager och utedagar som helst men omvårdnaden är och förblir det viktigaste. Självklart är inte den pedagogiska verksamheten av ondo eller oviktig men att måla vid staffli får vänta tills alla barn är insmorda med solskyddskräm. Samlingen får vänta om jag måste hjälpa ett barn som bajsat ner sig osv.

Konstigt! Jag citerade gurkan här ovan men inlägget blev helknäppt..? Det syns ju inte att det är Gurkans inlägg?
  • Skrutteplutt

På vår förskola (iofs föräldrakooperativ men gissar att det är lika i hela kommunen) så ska vi smörja in barnen själva på morgonen. Eter lunch/vilan smörjer personalen in barnen så att de även skyddas under eftermiddagen. Solkräm står förskolan för. Förra året hade alla en egen men personalen tyckte det blev så rörigt så i år har de köpt in en till alla. Sen har ju de flesta solhatt eller keps också och jag som förälder brukar försöka ha tunna men långärmade kläder på mina barn ffa nu på våren.

• cj2
    niagara skrev 2013-05-16 19:50:52 följande:
    ang solskydd har du fått massa bra svar

men hallå!!! tvättar sig barnen bara med vatten??!!?!!??!!?!
    Hej Niagara! Jag hoppas att hon bara fick någon knäpp i huvudet när hon sa så. Lite som att skydda att det behövs ju inte mer solskydd eftersom dom inte tvättar bort det, jag vet inte. Men här hemma kan jag se tydliga tendenser på att iaf min treåring smiter undan både spolning och handtvätt efter toabesök!
  • Minimis

Vi är ombedda att smörja in barnen på morgonen, och det förstår jag. Men under dagen så underhåller fröknarna detta!

• hannis

På vår förskola går de ett steg längre. De går inte ut alls mellan 11-15 när det är sol. Detta pga av att de inte kan garantera att inget barn bränner sig i solen...

• Minimis
    hannis skrev 2013-05-17 09:51:22 följande:
    På vår förskola går de ett steg längre. De går inte ut alls mellan 11-15 när det är sol. Detta pga av att de inte kan garantera att inget barn bränner sig i solen...

Men oj...
  • view

Mitt dagis har alltid snärjt alla barn innan dom går ut, dom ber föräldrarna att ställa solkräm på dagis så det finns, sunt förnuft anser jag

• Gurkan
    hannis skrev 2013-05-17 09:51:22 följande:

När det är riktigt brännande varmt och soligt ute kan det hända att vi är inne de tiderna med. Vi äter lunch vid 11 och vid 12 ungefär har vi läsvila fram till 12.20. Sen äter vi mellanl vid kl 14 och är väl ute igen 14.45. Men då har vi nästan alltid varit ute hela förmiddagen och hela eftermiddagen och då kan det vara skönt att Paula när solen är som varmast.
  • blåbär02

På de förskolor jag har varit på har det varit så att det handlat om tiden.
    Om varje avdelning har 20 barn, så blir det många barn att smörja helt enkelt.

För oftast när man ska ut på förmiddagen så passar pedagogerna på att ta en liten rast vilket betyder att det är 2 pedagoger som klär på en stund, sen går en ut med de som är påklädda, så det finns liksom inte personal och framförallt tid till att smörja in alla barnen.

Det kanske låter galet, men dagarna går ju i ett på förskolan..

Långärmande tunna tröjor och solhatt är annars toppen!        

Svar på tråden Har förskolan något solskyddsansvar?