• cj2

Har förskolan något solskyddsansvar?

Nu är sommaren här, och solen med den. Jag smörjer in mina barn varje morgon med solskyddskräm. Jag frågade på deras förskola förra veckan om dom kunde hjälpa barnen att smörja sig. Här kommer konversationen med förskolepedagogen:

cj2: Hej, du jag undrar om ni hjälper barnen att smörja in sig med solkräm.
    FP: Nej, det får ni göra hemma.
    cj2: Ja, det är klart att vi gör det hemma innan vi kommer hit, men jag tänkte på efter dom varit på toa och tvättat sig eller så, och att man ska smörja på nytt skydd ibland under dagen.
    FP: Nej det kan vi inte hjälpa till med, och så noga tvättar dom ju inte händerna, dom använder ju bara vatten.

Jag blev så förvånad av hennes sista mening att jag bara vände mig mot mina barn, "Här ställer jag solkrämen, kan ni försöka att komma ihåg att smörja in er ibland."

Men har förskolepersonalen inget ansvar i detta? I mina ögon är solskyddskräm lika relevant som tex varma kläder i vintertider, och jag måste väl kunna lita på att dom hjälper till med vantar och mössa?

Hur går det till på er förskola?

• Svar på tråden Har förskolan något solskyddsansvar?
  • solros68

Vi samlar in pengar från föräldrarna och köper ett par tuber. Det tycker vi är praktiskt, så slipper vi hålla på med massa olika tuber. Vi uppmanar oxå alla föräldrar att lägga lämpliga "solkläder" i barnens fack.

• sisley
    niagara skrev 2013-05-16 19:50:52 följande:
    ang solskydd har du fått massa bra svar men hallå!!! tvättar sig barnen bara med vatten??!!?!!??!!?!

Var precis min reaktion också! Om man som pedagog ser att barnen bara tvättar med vatten så får man arbeta med att alla börjar använda tvålen också. Det är enligt mig minst lika viktigt som vilket projekt som helst som man kan tänkas arbeta med i fsk.
  • Eva Fa

Det förvånar mej ofta att föräldrar har solkräm men inte vettiga solhattar eller kepsar, utan skickar ut sin små barn, med väldigt tunt hår i solen

• Duckan

Pratade precis med mon sexåring som kunde tala om för mig att personalen senast idag tagit en solkräm från en flickas hylla med orden: Dina föräldrar ska smörja in dig. (Hemma på morgonen alltså) Får se vad de säger när jag stället dit en kräm nu.

• Nape

På sonens förskola får föräldrarna smörja barnen på morgonen, personalen bättrar inte på under dagen. Jag försöker ha heltäckande kläder på sonen.

• linedja

Jag är förskollärare och jobbar på en avdelning med 23 barn. Vi är tre pedagoger på dessa barn, men verkligheten är att vi oftast bara är två eftersom vi har olika tider och ska hinna klämma in raster. I de bästa av världar skulle jag såklart vilja smörja in barnen med solkräm. Men verkligheten är den att vi inte hinner. Idag var det en flicka som inte var insmord, så självklart hjälpte jag henne... Men faktum är att det tar några minuter. Säg att det skulle ta 3 minuter för varje barn... 3 ggr 23 blir över en timme till att bara smörja in barnen. För ja, vi är bara en pedagog som kan hjälpa barnen med påklädning (vi har stora barn så de fixar det mesta själva) då den ena är på rast och den andra måste gå ut och ta emot de barn som är klara... Så nej, vi hjälper inte barnen med solkräm. De smörjer in sig på morgonen och eftersom vi inte badar (visst de tvättar sig, men knappast ute på axlar och andra mer utsatta partier) så sitter förhoppningsvis skyddet kvar rätt bra under dagen. tycker det är upp till varje förälder hur noga man vill vara med täckande kläder och solhattar.. Det som finns på hyllorna används, och självklart lånar vi ut kepsar om någon saknar... Sen har vi en lummig gård med skuggiga partier och solskydd över sandlådan...

• RöttÄrSött

Samtidigt så är keps, ev kofta, sandaler/springskor OCH solkräm mycket snabbare gjort än fleece och vinterkläder eller fleece och galon och visst hinner man ut även vintertid?

Vi har 22 på stora och 15 på små (tre heltider på respektive), vi hinner! De stora gör det själv framför spegeln och de små får hjälp.

• Duckan

Tar väl inga tre minuter att kladda ut lite kräm på armar och ansikte ev axlar?

• linedja

Ja, fast våra stora klär i stort sett på sig själva! De fixar vinterkläderna med själva, så man behöver liksom bara finnas till hands och övervaka lite... Just därför klarar man 23 stycken själv och hinner ut två ggr pm dagen. Men visst, vill föräldrarna att barnen ska smörja in sig själva, så varför inte? Men jag tolkade trådstarten som en fråga om vi hjälper barnen att smörja in sig... Och det gör vi inte!

• BängtRagnhild

Tre minuter tar det om han ska göra det själv. Max 30 sekunder om jag gör det.

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
Svar på tråden Har förskolan något solskyddsansvar?