• cj2

Har förskolan något solskyddsansvar?

Nu är sommaren här, och solen med den. Jag smörjer in mina barn varje morgon med solskyddskräm. Jag frågade på deras förskola förra veckan om dom kunde hjälpa barnen att smörja sig. Här kommer konversationen med förskolepedagogen:

cj2: Hej, du jag undrar om ni hjälper barnen att smörja in sig med solkräm.
    FP: Nej, det får ni göra hemma.
    cj2: Ja, det är klart att vi gör det hemma innan vi kommer hit, men jag tänkte på efter dom varit på toa och tvättat sig eller så, och att man ska smörja på nytt skydd ibland under dagen.
    FP: Nej det kan vi inte hjälpa till med, och så noga tvättar dom ju inte händerna, dom använder ju bara vatten.

Jag blev så förvånad av hennes sista mening att jag bara vände mig mot mina barn, "Här ställer jag solkrämen, kan ni försöka att komma ihåg att smörja in er ibland."

Men har förskolepersonalen inget ansvar i detta? I mina ögon är solskyddskräm lika relevant som tex varma kläder i vintertider, och jag måste väl kunna lita på att dom hjälper till med vantar och mössa?

Hur går det till på er förskola?

• Svar på tråden Har förskolan något solskyddsansvar?
  • Jespis

Fast påklädningen ersätts väl i princip av solkrämen? De har ju inte direkt overall soliga dagar??!

Hos oss smörjer vi föräldrar på morgonen, sen kompletterar personalen efter lunch, helt självklart!

• gbgumman

Blåbär

Då får man skippa den pedagogiska biten. Hällde ett barn som inte får cancer än ett barn som får samling.

Hur gör ni på vintern går ni inte ut för att overall tar tid att ta på.

På måndag tycker jag att ni börjar smörja. Lös problemet. Ta ut solkämerna eller nåt, men gör det bara. Du spelar med liv.

Skulle det va vår förskola hade vi slutat direkt och berättat för alla. Tack och lov har jag underbara pedagoger som smörjer och skriver lappar och påminner om kräm.

• FruSen
    gbgumman skrev 2013-05-17 19:22:13 följande:
    Blåbär

Då får man skippa den pedagogiska biten. Hällde ett barn som inte får cancer än ett barn som får samling.

På måndag tycker jag att ni börjar smörja. Lös problemet. Ta ut solkämerna eller nåt, men gör det bara. Du spelar med liv.

Skulle det va vår förskola hade vi slutat direkt och berättat för alla. Tack och lov har jag underbara pedagoger som smörjer och skriver lappar och påminner om kräm.
  • wjosephine

Sonen på 15 månader har en flaska på hyllan, innan jag lämnar har jag snärjt honom , men sedan innan dom går utanpå eftermiddagen så smörjer dom igen.

• Frida Li

Arbetar som förskollärare för de mindre barnen och vi gör så att vi samlar in 10kr av föräldrarna och köper en tub med solskyddsfaktor och smörjer alla barnen vid behov. Det blev ganska jobbigt om varje barn hade en egen tub, och om någon förälder glömt ta med kräm, hur skulle vi göra då? "Låna" av någon annan? Sen så sa en förälder, att det blev dyrt för henne att köpa solskyddsfaktor till sina två barn, och sedan ha en tub hemma. Så därför bestämde vi att avdelningen skulle ha en gemensam, fungerar väldigt bra!

• gbgumman

Frida Li
    Alla sätt är bra utom de dåliga. Bra att ni är kreativa.

• blåbär02
    gbgumman skrev 2013-05-17 19:22:13 följande:
    Blåbär

Jag kan absolut hålla med dig.
    Jag har bara varit vikarie på de förskolor, så jag hade inte så mycket att säga om just det, men håller med dig.

• Gurkan
    blåbär02 skrev 2013-05-17 18:42:55 följande:
    På de förskolor jag har varit på har det varit så att det handlat om tiden. Om varje avdelning har 20 barn, så blir det många barn att smörja helt enkelt. För oftast när man ska ut på förmiddagen så passar pedagogerna på att ta en liten rast vilket betyder att det är 2 pedagoger som klär på en stund, sen går en ut med de som är påklädda, så det finns liksom inte personal och framförallt tid till att smörja in alla barnen. Det kanske låter galet, men dagarna går ju i ett på förskolan.. Långärmande tunna tröjor och solhatt är annars toppen!        

Vi har bara lunchrast på 30 minuter. Förmiddagsrast existerar inte för det finns inte möjlighet till det.
  • cloudberry79

På vår förskola ska man smörja på morgonen och lämna en märkt solskyddsflaska i barnets korg, så smörjer de på eftermiddagen. De stora barnen ska gärna ha spray och smörja sig själva till viss mån. Funkar kanonbra faktiskt!

(M)amma till V -07 och E -12
  • IsDimma

Vi tar för givet (om föräldern inte säger att dom glömt eller liknande) att dom är smorda på morgonen. Vi smörjer innan vi går ut efter mellanmålet (småbarnsavdelning där dom små sover mellan lunch och mellanmål).

Svar på tråden Har förskolan något solskyddsansvar?