• cj2

Har förskolan något solskyddsansvar?

Nu är sommaren här, och solen med den. Jag smörjer in mina barn varje morgon med solskyddskräm. Jag frågade på deras förskola förra veckan om dom kunde hjälpa barnen att smörja sig. Här kommer konversationen med förskolepedagogen:

cj2: Hej, du jag undrar om ni hjälper barnen att smörja in sig med solkräm.
    FP: Nej, det får ni göra hemma.
    cj2: Ja, det är klart att vi gör det hemma innan vi kommer hit, men jag tänkte på efter dom varit på toa och tvättat sig eller så, och att man ska smörja på nytt skydd ibland under dagen.
    FP: Nej det kan vi inte hjälpa till med, och så noga tvättar dom ju inte händerna, dom använder ju bara vatten.

Jag blev så förvånad av hennes sista mening att jag bara vände mig mot mina barn, "Här ställer jag solkrämen, kan ni försöka att komma ihåg att smörja in er ibland."

Men har förskolepersonalen inget ansvar i detta? I mina ögon är solskyddskräm lika relevant som tex varma kläder i vintertider, och jag måste väl kunna lita på att dom hjälper till med vantar och mössa?

Hur går det till på er förskola?

• Svar på tråden Har förskolan något solskyddsansvar?
  • gbgumman

Maggank

Utmärkt förslag. Man måste vara lite kreativ och flexibel på sitt jobb.

• Gurkan

Självklart smörjer vi in barnen. Vi vill att föräldrarna lägger grunden på morgonen och sen bättrar vi på det efter lunch innan vi går ut. Dock får föräldrarna ta med solskyddskräm själva och de barn som inte har kräm med sig (de barn jag arbetar med har alla ljus hud) får ha tunnare långärmad och långbyxor på sig även om det är varmt. Det är farligt att bränna sig och det gör ont!

• Coruscant

Jag är förskollärare, i Stockholm, vi smörjer barnen till utevistelsen på eftermiddagen. Självklart! Annars är det ju vårt fel om barnen bränner sig - hur ska föräldrarna kunna ansvara...? Visst kan man ha heltäckande kläder och solhatt - vilket vissa har, men lämnar föräldrarna solkräm smörjer vi.

• Gurkan
    maggank skrev 2013-05-16 21:36:02 följande:
    Det känns lite som en bortförklaring över att inte ta sitt ansvar som förskollärare och pedagog mest. Jag kan mycket väl se in i din situation, jag känner igen mig otroligt mycket i hur det är att ha många barn och vara ensam och samtidigt hinna smörja allihopa. Men du beskriver att barnen är stora, de kan faktiskt smörja sig själva rätt så bra med lite övning. Man samtalar om vilka områden som är viktiga att smörja in bara. Dessutom kan ni antingen se till att börja smörja ett tag innan ni ska ut, eller så kan ni göra som ni gör och släppa ut dem. Ta ut alla märkta solkrämer och ropa på alla barn som ska smörjas. Det gör jag jämt, för då är båda pedagogerna ute på gården och därför kan den ena koncentrera sig på att smörja. Det brukar ta cirka 20 minuter för mig med 18 barn.

Tid för omvårdnad finns alltid. Tiden att hjälpa till att gå på toaletten, att byta blöja, att smörja in solskyddskräm eller salva på eksem, att plåstra om och att trösta. Den tiden finns alltid även om den måste tas från andra saker som tid för pyssel, samling eller vad som helst. Omvårdnaden är den viktigaste biten. Vi kan ha hur mycket tema och vernissager och utedagar som helst men omvårdnaden är och förblir det viktigaste. Självklart är inte den pedagogiska verksamheten av ondo eller oviktig men att måla vid staffli får vänta tills alla barn är insmorda med solskyddskräm. Samlingen får vänta om jag måste hjälpa ett barn som bajsat ner sig osv.
  • Vinterankan

Gbgumman: helt rätt. Ska man skippa overallen på vintern för att den tar tid också? Man kan ju också se det som så att de dagarna som behov av solskydd behövs är precis samma dagar som det inte finns behov av overaller och galonisar som ska dras över stövlar och liknande. Så att använda den tid man annars använder för att hjälpa till med sådant kan man använda till att bättra på solskyddet istället.

• ninalinnea81

Vår förskola vill ha hatt/keps, långärmade ljusa tröjor och SOLKRÄM! Men soliga dagar vill de gärna att vi smörjer hemma på morgonen, så fyller de på.

• Vila

Vinterankan: precis så. När vi behöver smörja barnen behöver vi inte klä på dem tusen andra små kläder utan det tar precis lika lång tid att komma ut som på vintern.

• Duckan

Vinterankan, det där är ju riktigt hemskt. Fasiken, det är ju hemskt! Jag tycker också att vi föräldrar ska se till att lämna barnen insmorda, men om nån har missat så vad hundan, smörj in denne då!
    Dottern är ledig idag så ingen kräm på hyllan, men på måndag ska jag lämna en och se hur de bemöter den.

• Vinterankan

Duckan: ja det var faktiskt skittaskigt. Framförallt just när det gällde henne. Min dotter är också ljus men skulle nog kunna klara sig hyfsat och mest bli brun men det där är en tjej som nog bara har färgerna vitt och rött som potentiell hudfärger.

• Duckan

Jag har turen att dottern har bra pigment, hon har redan en härlig färg i ansiktet men inte i närheten av att vara bränd.

Svar på tråden Har förskolan något solskyddsansvar?