• annahan

Be bonusar bo hos mamma när släktingar kommer på besök?

Skulle gärna vilja ha era synpunkter på nedanstående situation:

Jag bor med min sambo och hans tre barn som alla är i tonåren och bor i princip heltid hos oss, men emellanåt spenderar några dagar hos sin mamma, framför allt på helger och lov. Vi har ganska nyligen fått en liten bebis.

Mina föräldrar är bosatta i Spanien, bland annat pga min pappas hälsa som inte är så bra med bland annat astma och hjärtproblem. Nu när jag fått mitt första barn vill jag förstås att de ska komma och hälsa på oss! Eftersom det är en lång resa kommer de i så fall att stanna minst en vecka.

Men! Problemet är att pappa pga sin hälsa behöver mycket lugn och ro omkring sig. Att sova i en bäddsoffa i vårt allrum (vi har inget gästrum) och antagligen bli väckt av bebisen på nätterna blir jobbigt för honom, och även att ha tre livliga tonåringar omkring sig kan lätt bli för mycket för honom. Han har vid tidigare besök inte riktigt dragit jämnt med tonåringarna utan retar sig på saker de gör som han tycker är ansvarslösa och ouppfostrade (egentligen är de nog dock som tonåringar är mest, inte onormalt ouppfostrade). Att han retar sig på dem skapar förstås ytterligare stress.

Om inte tonåringarna var här kunde de ju mina föräldrar låna deras rum som gästrum, och därmed få sova i lugn och ro och även kunna lära känna bebisen i lugn och ro på dagarna. Min pappa har nu föreslagit att vi ska fråga tonåringarna om de inte kan vara hemma hos sin mamma under tiden som de hälsar på. Han säger att han är osäker på om han vågar sig på att resa annars.

Vad tycker ni? Är det en rimlig sak att be bonusarna om, och hur ska man i så fall lägga fram det hela för dem när man frågar?
  • Svar på tråden Be bonusar bo hos mamma när släktingar kommer på besök?
  • BeanBag
    soffliggaren skrev 2013-05-07 20:04:32 följande:
    Jag hade sagt att den veckan så ska ni bo hos mamma. Det är bara så att min mamma och pappa kommer från Spanien och vill hälsa på.

Ringt mamman och sagt vecka 32 får du ta dina barn. Min familj kommer på besök.

Ni som svarar att dom ska bo på hotell undrar jag hur ni tänker ? Ni hade säkert satt era föräldrar på hotell (not!)

Mina föräldrar går föra bonusbarnen.

Nu är det inte era gemensamma tonåringar så du behöver inte ens tänka på det heller.
    Hade de som krav att några i familjen inte fick vara hemma när de kom på besök så hade de absolut fått bo på hotell eller stannat hemma.
  • LeWiMi

Lösning 1.
    Pappan tar med sina kids på en semsterresa så har ni hela huset för er själva.

Lösning 2.
    Du och dina föräldrar reser bort tillsammans. En bebis DÖR inte av miljöombyte!

Lösning 3.
    Tror inte bonusbarnen avlider av några extradagar med sin mamma.

Lösning 4.
    Be bonusarna skärpa till sig en vecka, muta med något? :)

Lösning 5.
    Avvakta tills pappa mår bättre och klarar av att vistas dit han reser.

Hoppas ni löser det! :)

• LeWiMi

Lösning 6. Säg till dina föräldrar att ni INTE har möjlighet att ta emot besök. Då ni faktiskt inte har plats! :)

• M166

Visst kan bonusarna spendera några extra dagar hos sin mor! Din far må ha helt fel i sin uppfattning om tonåringarna, men han förtjänar sin dotters och familjens respekt ändå. Det är också självklart för mig att släckt som kommer på besök får ett rum med ordentlig säng i, fast vi inte har något gästrum. Här blir det lite hursomhelst, ibland får barnen sova i vardagsrummet helt enkelt, ibland vi.

Beroende på upplägget i ert hem kan jag då tycka att ni får se till att dina föräldrar antigen får ert rum eller bonusarnas. Självklart kan ni inte "kasta ut" barnen, men ni måste då se till att de, om de nu är hos er, håller sig lugna. Respekt för äldre i denna form är absolut något som kan förväntas av barn, tycker jag. Låt dem välja - antigen så får de visa respekt, eller så får de åka till sin mor. Detsamma kan du sedan förklara åt din far. 

• M166
    Fanny b skrev 2013-05-07 21:45:37 följande:

Jag tycker inte detta handlar om vem som går före, föräldrarna eller bonusbarnen, utan om att jag som värd skulle inte acceptera att någon gäst ville att någon i mitt hushåll inte skulle vara i mitt hem samtidigt som gästen ifråga. T ex om det kommer gäster till min familjs sommarstuga och jag är där, får gästerna ifråga acceptera att även mina hundar är där. Undantag hundrädda/allergiska. Ett annat exempel är om man har småbarn och någon gäst vill att barnen inte ska vara hemma när denne kommer, ska föräldrar i ett sådant läge ordna barnvakt för gästen skull? Alltså, jag tycker detta handlar om att man som gäst får acceptera de medlemmar som finns i de hushåll man besöker. I ts fall så tycker jag också det är märkligt att ts pappa klarar av en bebis, som inte kan fås att bli lugn på befallning, men inte 3 tonåringar, som kan fås att vara lugna och troligen inte kommer vilja umgås med ts pappa under hela dagar.
    Det är TS FAR vi talar om inte "någon gäst" som katten har dragit in! 
  • augustisten

Ta diskussionen med barnen. Presentera problemet så som det är (du kan ju ha en "ni vet hur han är" inställning angående att han irriterar sig på dem) och resonera fram en lösning. Självklart vill de hjälpa till så att deras syskon får träffa sina morföräldrar.

De är tonåringar - de fixar det och kommer troligare genomföra beslutet på ett bra sätt om de får vara med och hitta lösningen.

• Fanny b
    M166 skrev 2013-05-14 08:14:15 följande:
    Det är TS FAR vi talar om inte "någon gäst" som katten har dragit in! 
    Jo, men han kommer vara gäst i ts hem. Som gäst får man acceptera de familjemedlemmar som bor i de hem man besöker, eller låta bli att bo där. I ts fall tycker jag också det är konstigt att pappan klarar av bo i samma bostad som en bebis men inte klarar av dela bostaden med några tonåringar, som troligen inte kommer vilja umgås med honom.
  • M166
    Fanny b skrev 2013-05-14 21:25:30 följande:
    Jo, men han kommer vara gäst i ts hem. Som gäst får man acceptera de familjemedlemmar som bor i de hem man besöker, eller låta bli att bo där. I ts fall tycker jag också det är konstigt att pappan klarar av bo i samma bostad som en bebis men inte klarar av dela bostaden med några tonåringar, som troligen inte kommer vilja umgås med honom.
    Att behandla sina föräldrar som vilken som helst annan "gäst" är under all kritik tycker jag. 
  • jashrinah
    M166 skrev 2013-05-19 10:50:26 följande:
    Att behandla sina föräldrar som vilken som helst annan "gäst" är under all kritik tycker jag. 
    att behandla sina barn sämre än sina föräldrar är under all kritik.
  • Gästskrivare

Ts du får själv avgöra då. Säg att du bor tillsammans med din man/sambo och din syster i en lägenhet, denna lägenhet är ditt hem. Din mans/sabmos föräldrar tycker inte om dig för att de tycker att du är lat, bortskämt och uppkäftig. Detta är inte något som du upplever själv att du är . I alla fall så bestämmer din sambo/man och hans föräldrar att de ska komma och hälsa på en vecka men eftersom de inte tycker om dig så ber de dig att flytta till din kompis (som du känner dig hemma hos du har sovit över där många gånger men det är inte ditt hem) medan de är där. Din syster vill de dock träffa för hon är ju en sådan underbar flicka. När de ber dig att flytta så skyller de på plats brist men eftersom du inte är helt efter så inser du snabbt vad de egentligen handlar om. Människor som inte tycker om DIG ska bo i DIN lägenhet full av DINA saker och DU ska bara acceptera detta. Hur hade du kännt i detta läget? Personligen hade jag hatat min bonusmamma för detta påfund, hennes pappa ännu mer för att det faktiskt är HAN som är OFÖRSKÄMD, BORTSKÄMD och helt enkelt vägrar kompromissa, utan HAN ska ha sin vilja fram annars får det vara. Jag hade dessutom hatat min pappanför att han var en sådan toffel. Och komm nu inte med "men han är gammal och sjuk buhuhuhu" min morfar var mer än 10 år äldre än din pappa är nu när han dog, han var dessutom väldigt sjuk det sissta och aldrig i livet att han hade beetet sig så ohyfsat och själviskt! Min farmor (som fortfarande lever) hade jag däremot lätt kunnat se ställa dessa krav om att hennes vilja är lag. Så det har inget att göra med att man är gammal eller sjuk sådana kräva-en-massa-atityden sitter i personligheten.

• Fanny b
    M166 skrev 2013-05-19 10:50:26 följande:
    Om dina svärföräldrar inte gillade dig och skulle bo hemma hos dig och din sambo under en vecka, och då sa att om du ska bo där under denna vecka så kommer inte de och hälsar på, skulle du acceptera det? Skulle du acceptera om din sambo sa åt dig att under denna vecka så får du inte vara i hemmet för att hans föräldrar inte gillar dig? För detta är vad jag tycker ts handlar om.
  • ungbonusmamma22

Jag hade blivit skit ledsen om jag fått den frågan. Herregud, dem tillhör väl din
    familj också, borde då inte dina föräldrar kunna ta till sig dem i sin familj också.
    Dem är ju också storasyskon till ditt barn..

Skulle min mamma eller pappa säga så om min styvson hade jag sagt
    till dem att de inte längre är välkomna i mitt hem om man inte kan
    respektera alla boende i hemmet.

Jag måste säga att jag tycker det är dåligt att ens tänka tanken att be dem
    flytta på sig.  

• Siilje

Du kanske kan förklara för dina bonusar hur sjuk han är och hur viktigt det är att han får lugn o ro. Det hade nog jag gjort. Vi är en blandad bio bonusfamilj där både jag o min make har barn sedan innan samt gemensam barn. Det hade kännts väldigt fel att be någon i vårt hem.flytta ut en vecka. Hade nog bara förklarat allvaret i det så dom hade hållt sig lugna.

• M166
    Fanny b skrev 2013-05-19 18:54:12 följande:
    Om dina svärföräldrar inte gillade dig och skulle bo hemma hos dig och din sambo under en vecka, och då sa att om du ska bo där under denna vecka så kommer inte de och hälsar på, skulle du acceptera det? Skulle du acceptera om din sambo sa åt dig att under denna vecka så får du inte vara i hemmet för att hans föräldrar inte gillar dig? För detta är vad jag tycker ts handlar om.
    Inte riktigt samma sak, tycker du inte? Barnen har två hem, sambon OCH jag har bara ett. Dessutom är jag vuxen och kan hålla mig tillbaka gentemot människor, stor skillnad. 
  • Fanny b
    M166 skrev 2013-05-24 23:37:55 följande:
    Inte riktigt samma sak, tycker du inte? Barnen har två hem, sambon OCH jag har bara ett. Dessutom är jag vuxen och kan hålla mig tillbaka gentemot människor, stor skillnad. 

Jag tycker det är samma sak. Jag tycker inte att det antal hem man har tillgång spelar någon roll i detta fall. Precis som vuxna människor kan tonåringar generellt ha en viss distans till specifika persioner om dess föräldrar motiverar varför de ska ha det. Jag tror inte heller ts bonusbarn kommer hålla sig hemma hela dagarna för att hennes föräldrar kommer dit. Utan att det är mera troligt att de kommer lämna bostaden efter frukost, besöka vänner under dagen, etc. Det jag däremot tycker är konstigt är att ts pappa inte har något emot att ts bebis kommer vara där under veckan, för bebisar kan man inte få lugna genom att säga åt dem att det finns en sjuklig person i dess närhet som måste ha lugn och ro.
  • Ess
    Fanny b skrev 2013-05-25 17:00:38 följande:

Jag tycker det är samma sak. Jag tycker inte att det antal hem man har tillgång spelar någon roll i detta fall. Precis som vuxna människor kan tonåringar generellt ha en viss distans till specifika persioner om dess föräldrar motiverar varför de ska ha det. Jag tror inte heller ts bonusbarn kommer hålla sig hemma hela dagarna för att hennes föräldrar kommer dit. Utan att det är mera troligt att de kommer lämna bostaden efter frukost, besöka vänner under dagen, etc. Det jag däremot tycker är konstigt är att ts pappa inte har något emot att ts bebis kommer vara där under veckan, för bebisar kan man inte få lugna genom att säga åt dem att det finns en sjuklig person i dess närhet som måste ha lugn och ro.
    Bebisen har han ett intresse utav att träffa, då det är hans barnbarn.
  • Fanny b
    Ess skrev 2013-05-26 10:31:36 följande:
    Bebisen har han ett intresse utav att träffa, då det är hans barnbarn.

Ja, men detta innebär också att han med eller utan viljekraft orkar  dela boende med sitt barnbarn, och då borde han också orka dela boende med 3 tonåringar under en vecka. Det är givet att han känner mer för sitt barnbarn än sina bonusbarnbarn men i ts situation skulle jag inte låta en släkting ogillande mot någon av mina familjemedlemmar göra så att familjemedlemmen ifråga måste lämna sitt hem för att denne ska komma.
  • iser

För oss har det aldrig varit ett problem med att bonusen som är i övre tonåren bor hos mamman eller kompis om vi behövt låna hennes rum. Hon väljer själv att fly fältet när mitt hie kommer på besök . Man behöver inte problematisera allt så mycket. Om barnet är ok med det så är det. Annars så skiter man i och låter andra ta in på hotell.

• Lindsey Egot the only one

iser

Fast ditt bonusbarn väljer det självmant hoppas jag utan att ni frågar. Dessa tonåringar har ingen fri vilja i detta utan det ska bara göras. Hur tycker TS om barnen väljer att bo heltid hos mamman istället efter denna incidenten och hennes man tvingas betala underhåll till barnen för att de bor mer hos sin mamma helt plötsligt? Då kommer det säkerligen gnällas om hur mycket underhåll som måste betalas. Nä finns det hjärterum finns det stjärterum och det verkar det inte finnas här. Och TS skulle du kunna tänka dig att flytta på dig om barnen vill ha kompisar över natten och de vill kunna vara vakna halva natten, lyssna på musik eller kolla på film så det skulle störa bebisen. Skulle du flytta då för att tillgodose deras önskemål?

• Fanny b
    LindaEfraim skrev 2013-06-01 02:58:24 följande:
    iser

Fast ditt bonusbarn väljer det självmant hoppas jag utan att ni frågar. Dessa tonåringar har ingen fri vilja i detta utan det ska bara göras. Hur tycker TS om barnen väljer att bo heltid hos mamman istället efter denna incidenten och hennes man tvingas betala underhåll till barnen för att de bor mer hos sin mamma helt plötsligt? Då kommer det säkerligen gnällas om hur mycket underhåll som måste betalas. Nä finns det hjärterum finns det stjärterum och det verkar det inte finnas här. Och TS skulle du kunna tänka dig att flytta på dig om barnen vill ha kompisar över natten och de vill kunna vara vakna halva natten, lyssna på musik eller kolla på film så det skulle störa bebisen. Skulle du flytta då för att tillgodose deras önskemål?
Svar på tråden Be bonusar bo hos mamma när släktingar kommer på besök?