• annahan

Be bonusar bo hos mamma när släktingar kommer på besök?

Skulle gärna vilja ha era synpunkter på nedanstående situation:

Jag bor med min sambo och hans tre barn som alla är i tonåren och bor i princip heltid hos oss, men emellanåt spenderar några dagar hos sin mamma, framför allt på helger och lov. Vi har ganska nyligen fått en liten bebis.

Mina föräldrar är bosatta i Spanien, bland annat pga min pappas hälsa som inte är så bra med bland annat astma och hjärtproblem. Nu när jag fått mitt första barn vill jag förstås att de ska komma och hälsa på oss! Eftersom det är en lång resa kommer de i så fall att stanna minst en vecka.

Men! Problemet är att pappa pga sin hälsa behöver mycket lugn och ro omkring sig. Att sova i en bäddsoffa i vårt allrum (vi har inget gästrum) och antagligen bli väckt av bebisen på nätterna blir jobbigt för honom, och även att ha tre livliga tonåringar omkring sig kan lätt bli för mycket för honom. Han har vid tidigare besök inte riktigt dragit jämnt med tonåringarna utan retar sig på saker de gör som han tycker är ansvarslösa och ouppfostrade (egentligen är de nog dock som tonåringar är mest, inte onormalt ouppfostrade). Att han retar sig på dem skapar förstås ytterligare stress.

Om inte tonåringarna var här kunde de ju mina föräldrar låna deras rum som gästrum, och därmed få sova i lugn och ro och även kunna lära känna bebisen i lugn och ro på dagarna. Min pappa har nu föreslagit att vi ska fråga tonåringarna om de inte kan vara hemma hos sin mamma under tiden som de hälsar på. Han säger att han är osäker på om han vågar sig på att resa annars.

Vad tycker ni? Är det en rimlig sak att be bonusarna om, och hur ska man i så fall lägga fram det hela för dem när man frågar?
  • Svar på tråden Be bonusar bo hos mamma när släktingar kommer på besök?
  • annahan
    Hannah76 skrev 2013-05-03 09:39:23 följande:
    Men hur jobbiga kan tonåringar vara? Har ni misslyckats totalt med uppfostran?

Din pappa är galet sjuk, men det du oroar dig för är tonåringar som kan störa honom? inte hur han ska klara en flygning och alla övrig "transport"? 
    Det är inte jag som gjort den bedömningen eller oroar mig, det är han själv.
  • jashrinah

hur ska din pappa klara resan om han inte klarar av att dela boende med 3 normala tonåringar i en vecka ? 
    tänk om det är ett gäng barn på flyget ?  

• eicosanoid

Ingen som förstår TS här? Hon vill att hennes föräldrar ska hälsa på. Hennes pappa är 77 år gammal och trött och sjuk. 8 personer i en lägenhet ÄR mycket, oavsett om man försöker var tysta, hålla sig på sin kant och visa hänsyn.

TS pappa kommer förmodligen inte vara levande när hennes egen bebis är tonåring.

Jag tycker att man kan först och främst fråga mamman (om hon är resonabel). Sen förklara för tonåringarna att de naturligtvis får komma och hälsa på styvmorföräldrarna, men att dom är väldigt gamla och det är svårt för dem att bo tillsammans med 6 personer på heltid i en vecka. Ha några middagar när ni alla samlas under tiden t.ex. det är inte oresonabelt. 

• Hannah76
    annahan skrev 2013-05-03 09:41:37 följande:
    Det är inte jag som gjort den bedömningen eller oroar mig, det är han själv.

Så han är inte orolig över resan alls? Eller vad som händer ifall han blir allvarligt sjuk här i Sverig? Utan det enda som ororar honom är att tre tonåringar som ska sabba hans hälsa?
  • pannanikakan
    eicosanoid skrev 2013-05-03 09:45:37 följande:
    Ingen som förstår TS här? Hon vill att hennes föräldrar ska hälsa på. Hennes pappa är 77 år gammal och trött och sjuk. 8 personer i en lägenhet ÄR mycket, oavsett om man försöker var tysta, hålla sig på sin kant och visa hänsyn.

TS pappa kommer förmodligen inte vara levande när hennes egen bebis är tonåring.

Jag tycker att man kan först och främst fråga mamman (om hon är resonabel). Sen förklara för tonåringarna att de naturligtvis får komma och hälsa på styvmorföräldrarna, men att dom är väldigt gamla och det är svårt för dem att bo tillsammans med 6 personer på heltid i en vecka. Ha några middagar när ni alla samlas under tiden t.ex. det är inte oresonabelt. 
    Jag förstår TS, att hon vill att föräldrarna ska komma, men förstår inte hennes pappa. Hade ungarna betett sig illa mot honom hade jag fatta men nu har de inte gjort det. 
    TS skriver att de är helt normala tonåringar som han bara ogillar utan nån särskild anledning. Han är en vuxen människa som får ta ett eget ansvar. 

• annahan
    Hannah76 skrev 2013-05-03 09:49:39 följande:

Så han är inte orolig över resan alls? Eller vad som händer ifall han blir allvarligt sjuk här i Sverig? Utan det enda som ororar honom är att tre tonåringar som ska sabba hans hälsa?
    Var har jag skrivit att han inte är orolig över de sakerna? Det är han säkert. Men någonstans går väl gränsen för hur mycket man orkar? Han tror sig orka med resan även om det blir jobbigt, men inte resan + tonåringarna. Är det så konstigt? 
  • Trolle40

Ja det är konstigt ! Ok om det varit småbarn men tonåringar

• Hannah76
    annahan skrev 2013-05-03 09:53:13 följande:
    Var har jag skrivit att han inte är orolig över de sakerna? Det är han säkert. Men någonstans går väl gränsen för hur mycket man orkar? Han tror sig orka med resan även om det blir jobbigt, men inte resan + tonåringarna. Är det så konstigt? 

Ja jag tycker det är märkligt. Det handlar om tre rätt vuxna individer.
  • pannanikakan
    annahan skrev 2013-05-03 09:53:13 följande:
    Vad är det de gör som är så himla jobbigt? Det går inte att prata med dom? 
    Du skriver ju att de är helt vanliga ungdomar.  
  • Hannah76

Jag tänker att tonåringarna kan vara till stor hjälp, inte en börda.

Trist att din familj inte vill lära känna din familj.

Men du skulle acceptara samma behandling ifrån din partner sida? Att hans familj vägrade komma hem till er om du var hemma?   

Svar på tråden Be bonusar bo hos mamma när släktingar kommer på besök?