• annahan

Be bonusar bo hos mamma när släktingar kommer på besök?

Skulle gärna vilja ha era synpunkter på nedanstående situation:

Jag bor med min sambo och hans tre barn som alla är i tonåren och bor i princip heltid hos oss, men emellanåt spenderar några dagar hos sin mamma, framför allt på helger och lov. Vi har ganska nyligen fått en liten bebis.

Mina föräldrar är bosatta i Spanien, bland annat pga min pappas hälsa som inte är så bra med bland annat astma och hjärtproblem. Nu när jag fått mitt första barn vill jag förstås att de ska komma och hälsa på oss! Eftersom det är en lång resa kommer de i så fall att stanna minst en vecka.

Men! Problemet är att pappa pga sin hälsa behöver mycket lugn och ro omkring sig. Att sova i en bäddsoffa i vårt allrum (vi har inget gästrum) och antagligen bli väckt av bebisen på nätterna blir jobbigt för honom, och även att ha tre livliga tonåringar omkring sig kan lätt bli för mycket för honom. Han har vid tidigare besök inte riktigt dragit jämnt med tonåringarna utan retar sig på saker de gör som han tycker är ansvarslösa och ouppfostrade (egentligen är de nog dock som tonåringar är mest, inte onormalt ouppfostrade). Att han retar sig på dem skapar förstås ytterligare stress.

Om inte tonåringarna var här kunde de ju mina föräldrar låna deras rum som gästrum, och därmed få sova i lugn och ro och även kunna lära känna bebisen i lugn och ro på dagarna. Min pappa har nu föreslagit att vi ska fråga tonåringarna om de inte kan vara hemma hos sin mamma under tiden som de hälsar på. Han säger att han är osäker på om han vågar sig på att resa annars.

Vad tycker ni? Är det en rimlig sak att be bonusarna om, och hur ska man i så fall lägga fram det hela för dem när man frågar?
  • Svar på tråden Be bonusar bo hos mamma när släktingar kommer på besök?
  • Nellee
    annahan skrev 2013-05-03 10:45:50 följande:
    Det är det inte alls. Jag har full förståelse för bägge sidorna, alltså pappa som vill ha lugn och ro, och bonusarna som ska få känna sig välkomna. 

Ni som undrar vad som är så jobbigt med tonåringarna så vet jag nog inte riktigt, och kanske inte pappa heller. Han bara känner att det "blir för mycket" med så många människor runt sig. Och ni som skriver att i så fall så ska man inte komma - ja, det är ju precis den slutsatsen han kommit fram till själv också, men han har lämnat en öppning ändå för att han kan komma om inte bonusarna är där. Är det så fel? 
    Vad menar du med att pappans barn ska känna sig välkomna? Det är ju deras hem. Jag tycker att det är galet att tre personer måste lämna sitt hem "för annars kommer inte jag". Det märks att han inte tycker om dem och de ska inte behöva få in en grinig gubbe i sitt hem som inte tycker om dem och som dessutom indirekt kör iväg dem från deras hem och ska till råga på allt sova i deras rum. 

Don't you black or white me
  • jashrinah
    Det är det inte alls. Jag har full förståelse för bägge sidorna, alltså pappa som vill ha lugn och ro, och bonusarna som ska få känna sig välkomna. 

Ni som undrar vad som är så jobbigt med tonåringarna så vet jag nog inte riktigt, och kanske inte pappa heller. Han bara känner att det "blir för mycket" med så många människor runt sig. Och ni som skriver att i så fall så ska man inte komma - ja, det är ju precis den slutsatsen han kommit fram till själv också, men han har lämnat en öppning ändå för att han kan komma om inte bonusarna är där. Är det så fel? 
    tror du verkligen att era tonåringar kommer hänga runt gubben som inte gillar dem som hökar ? 

• Hannah76

Du skulle självklart gå med på samma? att din paretner familj krävde att du försvann från hemma när de kom för att hälsa på?
  • Nellee

Säg att din svärmor ska besöka er och bo i ert hem en vecka men hon har väldigt svårt för dig och du ger henne huvudvärk. Hennes krav är att du lämnar hemmet under den tiden så att hon kan sova i din säng för att få lugn och ro så så gör du det? Din man vill ju träffa sin mamma och det borde du respektera och acceptera. 
    Don't you black or white me
  • Fanny b

Jag tycker det. Om man tycker det är för jobbigt att bo hemma hos en familj så ska man inte göra det. Det finns ju olika uppfattningar om detta men jag tycker inte det är att lämna en öppning om man säger; Jag kan komma hem till er såvida inte x är där då, utan då ställer man ett indirekt krav.  
      I detta fall är det heller inte säkert att tonåringarna kommer vara hemma hela dagar den vecka dina föräldrar kommer till dig. De kanske kommer vara ute, träffa kompisar etc.

• annahan
    Nellee skrev 2013-05-03 11:00:58 följande:
    Säg att din svärmor ska besöka er och bo i ert hem en vecka men hon har väldigt svårt för dig och du ger henne huvudvärk. Hennes krav är att du lämnar hemmet under den tiden så att hon kan sova i din säng för att få lugn och ro så så gör du det? Din man vill ju träffa sin mamma och det borde du respektera och acceptera. 
    Om svärmor vore en pigg 55-åring skulle jag be henne flyga och fara. Om hon vore 85 och inte helt frisk, om det var kanske sista gången hon kunde komma och hälsa på min sambo och om jag ändå planerat att resa ensam och hälsa på min bror en annan vecka så kunde jag nog tänka mig att byta vecka för att hon skulle kunna besöka oss i lugn och ro, ja. 

Fast vad jag tycker är ju irrelevant. Jag kan inte vänta mig att tonåringarna har samma empati och förståelse för äldre människor som jag har. 
  • Fanny b
    eicosanoid skrev 2013-05-03 09:45:37 följande:
    Ingen som förstår TS här? Hon vill att hennes föräldrar ska hälsa på. Hennes pappa är 77 år gammal och trött och sjuk. 8 personer i en lägenhet ÄR mycket, oavsett om man försöker var tysta, hålla sig på sin kant och visa hänsyn.

TS pappa kommer förmodligen inte vara levande när hennes egen bebis är tonåring.

Jag tycker att man kan först och främst fråga mamman (om hon är resonabel). Sen förklara för tonåringarna att de naturligtvis får komma och hälsa på styvmorföräldrarna, men att dom är väldigt gamla och det är svårt för dem att bo tillsammans med 6 personer på heltid i en vecka. Ha några middagar när ni alla samlas under tiden t.ex. det är inte oresonabelt. 

Det är inte säkert att tonåringarna kommer vara hemma hela dagar den vecka som det gäller. Troligen är deras intresse för att träffa en  gammal person, som inte har något intresse för dem, ganska lågt, så jag tror inte de kommer vara runt honom hela tiden.  Den person som kan tänkas störa en sjuk person mest i detta fall kan inte fås att vara lugn och tyst på befallning, det är ts bebis. Så även om tonåringarna inte är där finns risken att bebisen kommer störa ts pappa mer än vad tonåringarna skulle ha gjort

Även om ts pappa inte kommer vara i liv när bebisen blivit tonåring kan han mycket väl leva om några år, när bebisen kommer vara runt 3-4 år. Småbarn kan vara mycket störande för sjuka personer, ska då ts barn också behöva lämna hemmet när ts pappa kommer?

Jag tycker såhär: Det upplägg som nämns ovan är inte fel under förutsättning att det på sikt kommer gälla alla barnen, dvs även ts eget barn. För då handlar det om att ts pappa inte klarar av den störning som barn kan orsaka. Men om det handlar om att ts pappa inte vill ha tonåringarna där då det inte är släkt med honom så tycker jag inte han ska få sin vilja igenom. För då handlar det snarare om att ts pappa egentligen orkar leva en vecka ihop med barn.     
  • Zingoo

Jag är evigt tacksam att min plast pappa ALDRIG under några omständigheter skulle be mig att bo hos min biologiska pappa när jag i vanliga fall bor på heltid hos mamma med styv pappa!. Jag hade känt mig totalt utslängd, så hade de varit min styvfars föräldrar som skulle kommit (de var inte iheller särskilt friska innan de gick bort) så fick de gilla läget helt enkelt att jag bor hemma!. Och hans föräldrar hade aldrig de kravet iheller
    Om din pappa nu ts inte kan ha för mycket folk omkring sig hur sjutton ska han då klara av flera timmar på ett trångt flygplan?:-/

• Hannah76
    annahan skrev 2013-05-03 11:14:45 följande:
    Om svärmor vore en pigg 55-åring skulle jag be henne flyga och fara. Om hon vore 85 och inte helt frisk, om det var kanske sista gången hon kunde komma och hälsa på min sambo och om jag ändå planerat att resa ensam och hälsa på min bror en annan vecka så kunde jag nog tänka mig att byta vecka för att hon skulle kunna besöka oss i lugn och ro, ja. 

Fast vad jag tycker är ju irrelevant. Jag kan inte vänta mig att tonåringarna har samma empati och förståelse för äldre människor som jag har. 

Tonåringarna har väl inte planerat en resa? men ni kan ju kanske bjuda dem på en resa? Flört

Du kan inte förvänta dig att andra ska göra saker du själv inte skulle göra.

Du skulle inte uppskatta att bli utkörd från ditt hem, då kan du inte kräva det av andra.

Sen kan ni ju prata med tonåringarna.     
  • Trolle40

Om tonåringarna ändå bor hos sin mamma ibland så varför kommer inte dina föräldrar en vecka dom redan är hos mamman då ?

Svar på tråden Be bonusar bo hos mamma när släktingar kommer på besök?