• annahan

Be bonusar bo hos mamma när släktingar kommer på besök?

Skulle gärna vilja ha era synpunkter på nedanstående situation:

Jag bor med min sambo och hans tre barn som alla är i tonåren och bor i princip heltid hos oss, men emellanåt spenderar några dagar hos sin mamma, framför allt på helger och lov. Vi har ganska nyligen fått en liten bebis.

Mina föräldrar är bosatta i Spanien, bland annat pga min pappas hälsa som inte är så bra med bland annat astma och hjärtproblem. Nu när jag fått mitt första barn vill jag förstås att de ska komma och hälsa på oss! Eftersom det är en lång resa kommer de i så fall att stanna minst en vecka.

Men! Problemet är att pappa pga sin hälsa behöver mycket lugn och ro omkring sig. Att sova i en bäddsoffa i vårt allrum (vi har inget gästrum) och antagligen bli väckt av bebisen på nätterna blir jobbigt för honom, och även att ha tre livliga tonåringar omkring sig kan lätt bli för mycket för honom. Han har vid tidigare besök inte riktigt dragit jämnt med tonåringarna utan retar sig på saker de gör som han tycker är ansvarslösa och ouppfostrade (egentligen är de nog dock som tonåringar är mest, inte onormalt ouppfostrade). Att han retar sig på dem skapar förstås ytterligare stress.

Om inte tonåringarna var här kunde de ju mina föräldrar låna deras rum som gästrum, och därmed få sova i lugn och ro och även kunna lära känna bebisen i lugn och ro på dagarna. Min pappa har nu föreslagit att vi ska fråga tonåringarna om de inte kan vara hemma hos sin mamma under tiden som de hälsar på. Han säger att han är osäker på om han vågar sig på att resa annars.

Vad tycker ni? Är det en rimlig sak att be bonusarna om, och hur ska man i så fall lägga fram det hela för dem när man frågar?
  • Svar på tråden Be bonusar bo hos mamma när släktingar kommer på besök?
  • Nyfiken gul

tack för citatet - nu kan jag svara.

Nej jag tycer inte man kan kräva att dom ska bo hos mamman men det går att diskutera saken och kolla med mamman om det är okej.  

Om det inte går av olika orsaker får ni väl hitta alternativa lösningar.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • annahan
    MajaVira skrev 2013-05-01 20:01:37 följande:
    Är det inte bättre att ni hälsar på dem istället?
    Jo, fast man vill ju kunna göra både och? Vi kommer  nog att resa dit i vinter när vårt barn blivit lite större , men nu på sommaren vill de gärna resa till oss. Det här är ju ett problem som vi kommer att ha i många år framöver, inte bara nu inför det första besöket, och jag grubblar förtvivlat på en lösning...
  • rockaroll

Det beror ju helt på hur du lägger upp det för dem. Tycker inte det är fel att fråga, om det görs på rätt sätt. De får ju inte känna som att du kör bort dem. Och fråga mamman först så det är ok att de bor där. Vad tycker din sambo om saken?

• annahan
    jashrinah skrev 2013-05-01 20:04:19 följande:
    ni kan ju fråga ,men jag kan säga direkt att som tonåring vill jag själv absolut inte låna ut mitt rum till någon !  men vore det inte skönare för han att få bo på hotell, hyrd stuga, vandrarhem ? 
    Problemet är att vi bor utanför  liten ort, och det finns inget hotell el dyl inom rimligt avstånd, och de har ju ingen bil här...
  • Trolle40

Måste väl vara bättre om dom bor på hotell , bebisen kommer ju oxå att stressa pappa om han inte mår bra

• jashrinah
    annahan skrev 2013-05-01 20:07:09 följande:
    Problemet är att vi bor utanför  liten ort, och det finns inget hotell el dyl inom rimligt avstånd, och de har ju ingen bil här...
    :(  oj då , inte en enda camping eller så i närheten ?  ni kanske kan köra dem om det behövs , annars kanske man kan hyra en bil. 

ni kan alltid kolla med såna lägenhetsbyten ! bör ju finns någon som vill låna en lägenhet i spanien en vecka mot att låna ut sitt hem här i sverige under samma tid =)

om inte så kanske det kan vara en ide till sommaren iaf =D  
  • jashrinah

men fråga tonåringarna först =)

om inte annat så kanske ni själva kan tänka er att sova i vardagsrummet och låta dina föräldrar ta ert sovrum ? 

• rockaroll

Annars kanske dina föräldrar kan bo i ert rum, ni i nån av tonåringarnas rum, och två av tonåringarna dela rum. Finns ju uppblåsbara dubbelsängar för inte så många kronor.

• Nyfiken gul

Låt tonåringarna sova i vardagsrummet då?

Dagtid är det väl inga problem att hålla sig hemifrån och kanske bara mellanlanda hemma en kort stund för nån gemensam måltid och sen komma hem  strax före läggdags?  Är din pappa sjuklig kanske han ändå lägger sig tidigt?

Det är en hel vecka det handlar om , tänker mig att det kanske kan bli problem för tonåringarna att vara hos mamma en hel vecka i streck om det inte är vad dom gör i vanliga fall och hon kanske har egen familj eller egna planer.

Då kan ju kanske vardagsrummet funka som sovplats i alla fall några nätter? 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Be bonusar bo hos mamma när släktingar kommer på besök?