• annahan

Be bonusar bo hos mamma när släktingar kommer på besök?

Skulle gärna vilja ha era synpunkter på nedanstående situation:

Jag bor med min sambo och hans tre barn som alla är i tonåren och bor i princip heltid hos oss, men emellanåt spenderar några dagar hos sin mamma, framför allt på helger och lov. Vi har ganska nyligen fått en liten bebis.

Mina föräldrar är bosatta i Spanien, bland annat pga min pappas hälsa som inte är så bra med bland annat astma och hjärtproblem. Nu när jag fått mitt första barn vill jag förstås att de ska komma och hälsa på oss! Eftersom det är en lång resa kommer de i så fall att stanna minst en vecka.

Men! Problemet är att pappa pga sin hälsa behöver mycket lugn och ro omkring sig. Att sova i en bäddsoffa i vårt allrum (vi har inget gästrum) och antagligen bli väckt av bebisen på nätterna blir jobbigt för honom, och även att ha tre livliga tonåringar omkring sig kan lätt bli för mycket för honom. Han har vid tidigare besök inte riktigt dragit jämnt med tonåringarna utan retar sig på saker de gör som han tycker är ansvarslösa och ouppfostrade (egentligen är de nog dock som tonåringar är mest, inte onormalt ouppfostrade). Att han retar sig på dem skapar förstås ytterligare stress.

Om inte tonåringarna var här kunde de ju mina föräldrar låna deras rum som gästrum, och därmed få sova i lugn och ro och även kunna lära känna bebisen i lugn och ro på dagarna. Min pappa har nu föreslagit att vi ska fråga tonåringarna om de inte kan vara hemma hos sin mamma under tiden som de hälsar på. Han säger att han är osäker på om han vågar sig på att resa annars.

Vad tycker ni? Är det en rimlig sak att be bonusarna om, och hur ska man i så fall lägga fram det hela för dem när man frågar?
  • Svar på tråden Be bonusar bo hos mamma när släktingar kommer på besök?
  • annahan
    Trolle40 skrev 2013-05-03 11:46:08 följande:
    Om tonåringarna ändå bor hos sin mamma ibland så varför kommer inte dina föräldrar en vecka dom redan är hos mamman då ?
    För att de aldrig planerar i förväg när de ska vara där, utan flyttar lite när de har lust.
  • Hannah76
    annahan skrev 2013-05-03 11:49:56 följande:
    För att de aldrig planerar i förväg när de ska vara där, utan flyttar lite när de har lust.

Hur länge har du varit tillsammans med deras pappa och bott tillsammans med dem?
  • Nyfiken gul
    annahan skrev 2013-05-03 10:45:50 följande:
    Det är det inte alls. Jag har full förståelse för bägge sidorna, alltså pappa som vill ha lugn och ro, och bonusarna som ska få känna sig välkomna. 

Ni som undrar vad som är så jobbigt med tonåringarna så vet jag nog inte riktigt, och kanske inte pappa heller. Han bara känner att det "blir för mycket" med så många människor runt sig. Och ni som skriver att i så fall så ska man inte komma - ja, det är ju precis den slutsatsen han kommit fram till själv också, men han har lämnat en öppning ändå för att han kan komma om inte bonusarna är där. Är det så fel? 
    men varför måste alla personer hänga runt din pappa dygnet runt då? Har ni inga egna liv? 

jag antar att tonåringarna flyr fältet så fort frukosten är avklarad och hittar på egna äventyr under dagarna och häckar hos kompisar osv.  

Det är ju knappast så att dom häckar hela tiden kring honom bara för att jävlas...   
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • sextiotalist

Vad känsligt det är när det gäller denna familjetyp.

Vi hade utan problem kunnat göra så, när jag tänker efter, så bodde faktiskt sambons barn hos oss en extrahelg i samband med att exet hade en del övernattande gäster.

När jag växte upp så hände det också, det var väl någon jämn födelsedag som vi syskon bodde hos kompisar och det var långväga släktinar i vårt rum.

När mormor kom på besök så sov hon alltid i mitt rum och jag sov i källaren.

Fråga tonåringarna, de ser nog inga problem med detta. Det är bara en del vuxna som ser problemen       

• Nyfiken gul
    sextiotalist skrev 2013-05-07 16:00:33 följande:
    Vad känsligt det är när det gäller denna familjetyp.

Vi hade utan problem kunnat göra så, när jag tänker efter, så bodde faktiskt sambons barn hos oss en extrahelg i samband med att exet hade en del övernattande gäster.

När jag växte upp så hände det också, det var väl någon jämn födelsedag som vi syskon bodde hos kompisar och det var långväga släktinar i vårt rum.

När mormor kom på besök så sov hon alltid i mitt rum och jag sov i källaren.

Fråga tonåringarna, de ser nog inga problem med detta. Det är bara en del vuxna som ser problemen       
    Jag tror det blir extra känsligt när man inte är van med att ha det så. Du är uppvuxen så och anser nog inte att det är något bekymmer att göra så och skulle nog inte fundera så mycket på fenomenet.  Men så verkar det inte vara i Ts familj och då kan det bli lite svårt o jobbigt att få ihop det.  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • tilj75

Har de egna rum? Kan du inte be dem dela rum under tiden dina föräldrar är där och låna ut ett rum? De vill nog inte heller att dina föräldrar bor i allrummet så de inte kan röra sig efter att dina föräldrar lagt sig på kvällen. Då behöver de inte känna sig "utslängda". Som sagt så lär väl inte tonåringarna hänga runt dina föräldrar dagtid.

• soffliggaren

Jag hade sagt att den veckan så ska ni bo hos mamma. Det är bara så att min mamma och pappa kommer från Spanien och vill hälsa på.

Ringt mamman och sagt vecka 32 får du ta dina barn. Min familj kommer på besök.

Ni som svarar att dom ska bo på hotell undrar jag hur ni tänker ? Ni hade säkert satt era föräldrar på hotell (not!)

Mina föräldrar går föra bonusbarnen.

Nu är det inte era gemensamma tonåringar så du behöver inte ens tänka på det heller.

• Fanny b
    soffliggaren skrev 2013-05-07 20:04:32 följande:
    Jag hade sagt att den veckan så ska ni bo hos mamma. Det är bara så att min mamma och pappa kommer från Spanien och vill hälsa på.

Ringt mamman och sagt vecka 32 får du ta dina barn. Min familj kommer på besök.

Ni som svarar att dom ska bo på hotell undrar jag hur ni tänker ? Ni hade säkert satt era föräldrar på hotell (not!)

Mina föräldrar går föra bonusbarnen.

Nu är det inte era gemensamma tonåringar så du behöver inte ens tänka på det heller.

Jag tycker inte detta handlar om vem som går före, föräldrarna eller bonusbarnen, utan om att jag som värd skulle inte acceptera att någon gäst ville att någon i mitt hushåll inte skulle vara i mitt hem samtidigt som gästen ifråga. T ex om det kommer gäster till min familjs sommarstuga och jag är där, får gästerna ifråga acceptera att även mina hundar är där. Undantag hundrädda/allergiska. Ett annat exempel är om man har småbarn och någon gäst vill att barnen inte ska vara hemma när denne kommer, ska föräldrar i ett sådant läge ordna barnvakt för gästen skull? Alltså, jag tycker detta handlar om att man som gäst får acceptera de medlemmar som finns i de hushåll man besöker. I ts fall så tycker jag också det är märkligt att ts pappa klarar av en bebis, som inte kan fås att bli lugn på befallning, men inte 3 tonåringar, som kan fås att vara lugna och troligen inte kommer vilja umgås med ts pappa under hela dagar.
Svar på tråden Be bonusar bo hos mamma när släktingar kommer på besök?