• annahan

Be bonusar bo hos mamma när släktingar kommer på besök?

Skulle gärna vilja ha era synpunkter på nedanstående situation:

Jag bor med min sambo och hans tre barn som alla är i tonåren och bor i princip heltid hos oss, men emellanåt spenderar några dagar hos sin mamma, framför allt på helger och lov. Vi har ganska nyligen fått en liten bebis.

Mina föräldrar är bosatta i Spanien, bland annat pga min pappas hälsa som inte är så bra med bland annat astma och hjärtproblem. Nu när jag fått mitt första barn vill jag förstås att de ska komma och hälsa på oss! Eftersom det är en lång resa kommer de i så fall att stanna minst en vecka.

Men! Problemet är att pappa pga sin hälsa behöver mycket lugn och ro omkring sig. Att sova i en bäddsoffa i vårt allrum (vi har inget gästrum) och antagligen bli väckt av bebisen på nätterna blir jobbigt för honom, och även att ha tre livliga tonåringar omkring sig kan lätt bli för mycket för honom. Han har vid tidigare besök inte riktigt dragit jämnt med tonåringarna utan retar sig på saker de gör som han tycker är ansvarslösa och ouppfostrade (egentligen är de nog dock som tonåringar är mest, inte onormalt ouppfostrade). Att han retar sig på dem skapar förstås ytterligare stress.

Om inte tonåringarna var här kunde de ju mina föräldrar låna deras rum som gästrum, och därmed få sova i lugn och ro och även kunna lära känna bebisen i lugn och ro på dagarna. Min pappa har nu föreslagit att vi ska fråga tonåringarna om de inte kan vara hemma hos sin mamma under tiden som de hälsar på. Han säger att han är osäker på om han vågar sig på att resa annars.

Vad tycker ni? Är det en rimlig sak att be bonusarna om, och hur ska man i så fall lägga fram det hela för dem när man frågar?
  • Svar på tråden Be bonusar bo hos mamma när släktingar kommer på besök?
  • Trolle40

Men bonusarna var ju tonåringar ? Då kan man tala om att han behöver lugn o ro o att dom inte ska leva om !

• jashrinah
    annahan skrev 2013-05-01 20:34:59 följande:
    Jag får många råd om sovande, men att stuva om folk hjälper inte riktigt eftersom det kanske största problemet nog är att pappa behöver en lugn miljö kring sig på dagarna...
    det kan han väll få trots att tonåringarna är hemma ? 
  • Lattjo
    annahan skrev 2013-05-01 20:34:59 följande:
    Jag får många råd om sovande, men att stuva om folk hjälper inte riktigt eftersom det kanske största problemet nog är att pappa behöver en lugn miljö kring sig på dagarna...
    Om det hade varit dina tonåringar hade du då velat att dom sov hos någon annan dom dagarna bara för att din sambos pappa som kommit och behövt lugnt omkring sig? Aldrig att jag hade gått med på att skicka bort mina barn när killens mamma kom för hon behövde lugn och ro och inte riktigt gillade barnen (för jag tror nog det är där skon klämmer egentligen?). Då får väl hon ta in på hotell och så får man lösa transporten dit på något sätt.
  • rockaroll

Det är väl bara att be dem visa hänsyn och inte bråka, spela musik osv. De är väl i skolan på dagarna ändå, sen kanske de hänger med kompisar hem efter skolan, går på fritidsaktiviteter?

• Majken

Tycker det verkar som om din pappa kör med offerkoftan på? Han gillar inte din sambos tonåringar och vill inte ha dem där? De kan ju trots allt visa hänsyn om man ber dem, till skillnad från småbarn? Hur tänker ni och han resonera sen när ditt barn blir äldre och mer högljudd och livlig?

Näee, jag skulle kanske ta ett snack med pappa iställlet och förklara att såhär bor vi, vi har tre tonåringar och en liten - funkar inte det så kanske de ska kolla upp ett alt. boende under den veckan?

• annahan
    rockaroll skrev 2013-05-01 20:39:36 följande:
    Det är väl bara att be dem visa hänsyn och inte bråka, spela musik osv. De är väl i skolan på dagarna ändå, sen kanske de hänger med kompisar hem efter skolan, går på fritidsaktiviteter?

För någon som är van att bo med bara min mamma så kan nog även tre dämpade tonåringar vara stressande. Resan blir sannolikt under sommarlovet.
  • Trolle40

Men ts lämna bort bebisen oxå då för det är garanterat värre med en skrikande bebis än tonåringar som man kan be hålla sig undan lite o ta det lugnt

• rockaroll

Det känns som att du redan bestämt dig ts. Du har fått massor med bra förslag att lösa det på utan att be ungarna flytta, men inget är bra. Så prata med din sambo, ungarnas mamma, och sen lägger du upp det på ett fint sätt för tonåringarna, så de inte känner sig ovälkomna och utkörda från sitt eget hem.

• jashrinah
    rockaroll skrev 2013-05-01 20:57:55 följande:
    Det känns som att du redan bestämt dig ts. Du har fått massor med bra förslag att lösa det på utan att be ungarna flytta, men inget är bra. Så prata med din sambo, ungarnas mamma, och sen lägger du upp det på ett fint sätt för tonåringarna, så de inte känner sig ovälkomna och utkörda från sitt eget hem.
  • annahan
    rockaroll skrev 2013-05-01 20:57:55 följande:

Min avsikt med tråden var nog inte så mycket att få praktiska tips, utan mer att försöka få funderingar kring hur det påverkar bonusarna om vi ställer frågan till dem. Jag tänkte at tex någon som själv varit bonusbarn lättare kunde leva sig in i det. Men det verkar om att en del tycker att det är OK att i all fall fråga, men andra tycker att det är helt fel?
Svar på tråden Be bonusar bo hos mamma när släktingar kommer på besök?