• annahan

Be bonusar bo hos mamma när släktingar kommer på besök?

Skulle gärna vilja ha era synpunkter på nedanstående situation:

Jag bor med min sambo och hans tre barn som alla är i tonåren och bor i princip heltid hos oss, men emellanåt spenderar några dagar hos sin mamma, framför allt på helger och lov. Vi har ganska nyligen fått en liten bebis.

Mina föräldrar är bosatta i Spanien, bland annat pga min pappas hälsa som inte är så bra med bland annat astma och hjärtproblem. Nu när jag fått mitt första barn vill jag förstås att de ska komma och hälsa på oss! Eftersom det är en lång resa kommer de i så fall att stanna minst en vecka.

Men! Problemet är att pappa pga sin hälsa behöver mycket lugn och ro omkring sig. Att sova i en bäddsoffa i vårt allrum (vi har inget gästrum) och antagligen bli väckt av bebisen på nätterna blir jobbigt för honom, och även att ha tre livliga tonåringar omkring sig kan lätt bli för mycket för honom. Han har vid tidigare besök inte riktigt dragit jämnt med tonåringarna utan retar sig på saker de gör som han tycker är ansvarslösa och ouppfostrade (egentligen är de nog dock som tonåringar är mest, inte onormalt ouppfostrade). Att han retar sig på dem skapar förstås ytterligare stress.

Om inte tonåringarna var här kunde de ju mina föräldrar låna deras rum som gästrum, och därmed få sova i lugn och ro och även kunna lära känna bebisen i lugn och ro på dagarna. Min pappa har nu föreslagit att vi ska fråga tonåringarna om de inte kan vara hemma hos sin mamma under tiden som de hälsar på. Han säger att han är osäker på om han vågar sig på att resa annars.

Vad tycker ni? Är det en rimlig sak att be bonusarna om, och hur ska man i så fall lägga fram det hela för dem när man frågar?
  • Svar på tråden Be bonusar bo hos mamma när släktingar kommer på besök?
  • Trolle40

Ta ett hotell en bit ifrån o hämta hem dom då till er , är han så sjuk har han väl rätt till färdtjänst oxå ?
    Du svarade inte på frågan hur du tänkt om det var era gemensamma tonåringar ?

• annahan
    Trolle40 skrev 2013-05-02 11:51:16 följande:
    Ta ett hotell en bit ifrån o hämta hem dom då till er , är han så sjuk har han väl rätt till färdtjänst oxå ?
    Du svarade inte på frågan hur du tänkt om det var era gemensamma tonåringar ?
    Svårt att veta hur vi tänkt då. Kanske han hade haft en bättre relation till tonåringarna om det varit hans egna barnbarn och då hade det gått lättare.
  • Trolle40

Hur ska han kunna få en bättre relation till dom nu om ni inte ens vill dom är hemma o får träffa dom ?

• Trolle40

O om dom haft en bättre relation är dom lugnare då ?

• jashrinah

men ts då är ju detta ett utmärkt tillfälle att bygga upp en bättre relation ! 

• pannanikakan
    annahan skrev 2013-05-02 11:55:24 följande:
    Svårt att veta hur vi tänkt då. Kanske han hade haft en bättre relation till tonåringarna om det varit hans egna barnbarn och då hade det gått lättare.
    Men alltså, han är en vuxen människa. Han tycker inte om dom, men det ska inte barnen behöva sota för. Han får ta sitt eget ansvar. Det är hos honom problemet ligger ju.
  • rockaroll

Pappanikakan satte huvudet på spiken! Det är din farsgubbe som får anpassa sig.

• annahan
    rockaroll skrev 2013-05-02 13:39:09 följande:
    Pappanikakan satte huvudet på spiken! Det är din farsgubbe som får anpassa sig.
    Hade helt hållit med om det varit en yngre person, men nu är han 77 år och inte helt frisk. Inte lätt att lära gamla hundar att sitta, och jag vill ju så gärna att de kommer...
  • Trolle40

Så du menar att dom inte kommer om barnen är hemma ?

• Fanny b
    annahan skrev 2013-05-02 11:55:24 följande:

Jag tolkar detta som din pappa skulle klarat av tonåringar om de varit hans egna barnbarn. Om så är fallet borde han klara dina bonusbarn också. Ni kan ju säga åt tonåringarna att ta det lugnt på dagarna, men i och med att det är deras hem det handlar så tycker jag inte  de ska behöva lämna det för att en gäst inte vill ha dem där.
Svar på tråden Be bonusar bo hos mamma när släktingar kommer på besök?