• scrapparlotta

Fil till frukost??

Ska försöka skippa mina mackor på frukosten, Ska försöka äta fil i stället. Men jag har nästan aldrig ätit fil....i alla fall inte så jag har tänkt på om det är nyttigt eller inte. Så nu ska jag gå ner några kg i vikt och ska käka fil. vilken fil är nyttig?? Verums hälsofil, är den ok? Och vad ska jag ha i för att det ska mätta lite mer? Ge mig lite tips om nyttigt, mättande och gott som jag kan ha i filen....

• Svar på tråden Fil till frukost??
  • shivas

Arlas ekoligiska a-fil med jordgubbssmak rekommenderas starkt. Det med lite Nestlé fitness, solrosfrön och musli. Kanon. :) Lycka till med kilotappandet!

• samedase

Äter fil blandat med allt möjligt :) (oftast kör jag på hälften fil hälften kvarg, för proteinets skull)
    Brukar bli detta som bas: havregryn, linfrön, solrosfrön, osötade dinkelflakes.
    Sen en av dessa nötsorter: mandlar, cashew, hasselnötter, kokos eller valnötter.
    Därefter blir det att jag skär ner lite av någon frukt jag har hemma, vilket kan bli äpple, persika, päron, klämmer över en passionsfrukt, vindruvor, torkade bär/frukter som tex russin, aprikoser och tranbär) ja vad som helst som ger lite sötma :)

Gör min egen sylt också, med endast lite socker i för att det inte ska bli så surt :)

Med tanke på hur många ingredienser man har i så blir det inte mycket av varje, men mättar - det gör det :)

Goda kombinationer
    Gryn-/frö-basen + päron, lite valnötter och sen ringla över lite honung :)
    Gryn-/frö-basen + äpple, mandel och torkade tranbär.
    Gryn-/frö-basen + persika, passionsfrukt och kokosflingor (helglyx då det är så sött :P)
    Gryn-/frö-basen + äpple och kanel.
    Gryn-/frö-basen +  lite hallon-/blåbärssylt och kokos.

Om jag inte har tid så kör jag bara på fil/kvarg med lite sylt plus en naturell knäckemacka :) 

• Tjolanta

Jag äter havregrynsgröt med russin & flytande honung på. Eller naturell ekologisk yoghurt med musli, russin, färsk mango & flytande honung. Någon grov macka till

• baobab
    scrapparlotta skrev 2013-04-28 21:30:14 följande:
    Men hur goda är dom där all bran? Dom ser inte goda ut. 

Men om jag äter pumpakärnor och solrosfrön, som innehåller en del kalorier, så är det väl ändå lite nyttigt fett??

Pauluns har väl nåt åxå??  
    Om du vill gå ner i vikt så skippa allbran, de innehåller mer procent socker än coca cola och fanta. Jag försöker dra ner på mjölprodukter så jag brukar äta sojayogurt med nötter och hallon i till frukost, håller mig mätt på det länge plus att det blir en del fibrer från nötterna. Annars är turkiskyogurt och kvarg bra alternativ. Ta inte lättvarianterna då blir du hungrig snabbare och risken att man småäter är större då. Om du vill variera eller ha nåt flingliknande så har pauluns en musli utan tillsatt socker som mättar jättebra. Lycka till:)
  • Elsanpelsan

Massa färsk frukt är gott att ha i! Jag brukar ha banan, äpple och hallon. Sen har jag hellre naturell yoghurt än fil. Också i med lite fröer så blir det kalas :)

• Mine18

Baobab. Om det stämmer om all brans så får ja tacka, inte ens tänkt på att kolla, trodde inte dem innehöll socker :O
    Inte för ja bryr mig om vikten, men tål inte så mkt socker för magen.

• baobab
    Mine18 skrev 2013-04-29 15:14:19 följande:
    Baobab. Om det stämmer om all brans så får ja tacka, inte ens tänkt på att kolla, trodde inte dem innehöll socker :O
    Inte för ja bryr mig om vikten, men tål inte så mkt socker för magen.
    Det är tyvärr sant! Förstår att du inte kollad då de marknadsförs som supernyttiga men faktum är att de innehåller 20% sockerarter (socker och honung). Jag tål inte heller socker så bra, blir svullen och gasig av det så jag försöker att undvika det men många produkter, som all bran tex. , är luriga så jag brukar alltid läsa innehållsförteckningen när på allt jag handlar.
  • Nyfikna72

Ät vanlig fil, det är bara att hålla sig till normala portioner så spelar det ingen roll vad du äter. Light grejer skippar du helt.

• Mine18

Ja blir likadan som dig av sockret ! .. Men vad hade du för tips istället? Ja håller mig kvar vid fil mjölken men nåt att ha i?

• BusJohanna

Fil är nyttigt men inte ultimat om du ska gå ner. Tips är havregrynsgröt med bär eller frukt (inte sylt).

• Nyfikna72

Man går ner i vikt av all mat om man bara håller sig till normala portioner......man behöver inte banta i den meningen utan det räcker med att äta rätt och röra sig mer. Då behöver man inte hålla på med så kallade nyttiga saker och tro att allt då blir bättre

• scrapparlotta
    Nyfikna72 skrev 2013-04-29 17:54:40 följande:
    Man går ner i vikt av all mat om man bara håller sig till normala portioner......man behöver inte banta i den meningen utan det räcker med att äta rätt och röra sig mer. Då behöver man inte hålla på med så kallade nyttiga saker och tro att allt då blir bättre
    Ja du har säkert rätt

Ang havregrynsgröt.....Jag KAN bara inte äta det. Jag har försökt så många gånger, men det går bara inte att svälja..urk. Synd att All bran innehöll så mycket socker, smakade idag och det var gott. Men kan ju göra som Nyfikna72 skrev....äta lite av det  
  • Mine18

Fil är gott, ska inte gå ner i vikt, är gravid och nöjd med kroppen som den är

• baobab
    Mine18 skrev 2013-04-29 17:38:04 följande:
    Ja blir likadan som dig av sockret ! .. Men vad hade du för tips istället? Ja håller mig kvar vid fil mjölken men nåt att ha i?
    Naturella nötter, frön typ solrosfrön, pumpakärnor etc. och bär brukar jag ha i min yogurt. 
Svar på tråden Fil till frukost??