• Lilyy

Gravid efter utomkvedshavandeskap!

Hej alla! För några dagar sedan fick jag ett utomkvedshavandeskap, hade då gått 10 fulla veckor. Min äggledare brast och jag förlorade 2 liter blod, äggledaren gick inte att rädda utan fick plockas bort. Läkaren sa att vi skue vänta tills mensen kommit igång en månad innan vi körde igång med oskyddad sex, han sa också att det blir svårare men inte behöver ta längre, hur våra chanser ser ut och till vilken grad dom minskat kunde han inte svara alls på. Men jag undrar ifall det finns någon som varit i samma sits? eller som befinner sig i precis i dags läget? När började ni försköka? hur lång tid tog det? blev det svårare? I ärlighetens namn är jag faktiskt lite orolig och tycker detta är ganska jobbigt. tacksam för svar

• Svar på tråden Gravid efter utomkvedshavandeskap!
  • Saturnus

Hej! Hur snabbt fick du spolning efter operation? Jag har precis opererat bort min högra äggledare. Hur har det gått för dig? Å er andra?

Lilleke skrev 2013-12-21 14:50:32 följande:
    Vi hade bokat en tid hos bm men fick avkoka den. Vi har gjort hela utredningen, även spolat äl, oförklarlig barnlöshet, allt ser bra ut. Nu har jag min första mens efter operationen, så snart ska vi försöka igen. Tråkigt att det inte funkat igen för er!

• Saturnus

Grattis! Håller tummarna!

hmmmf skrev 2014-03-31 22:34:40 följande:
    Tänkte dela med mig av min historia. Opererades för ett x i slutet av dec 2013. Där togs min ena äggledare bort. Jag hade småblödningar i 2 veckor, sen hade jag en kväll med smärtor som inte var av denna värld. Men det gick över. Men det fick mig att åka till akuten nästa dag. Då kunde dom inte säga att det var ett x till hundra så jag fick komma tillbaka 2 ggr till och ta blodprov. Sista gången var dom nästan säkra så dom frågade hur jag ville göra. Och jag ville inte gå runt och vänta på att den skulle spricka så vi bestämde att dom skulle operera. Sen kom mensen som vanligt efter ett par veckor i slutet av januari. Det var den enda mensen jag hann få innan jag vart gravid. Och då försökte vi egentligen inte utan hade en liten paus men det blev ändå. Nu får vi se hur det går men jag var på ett VUL och det så så bra ut som det skulle! :)

• Lilyy
    Sassa01 skrev 2014-03-30 22:11:39 följande:

Tack så Jättemkt :). Bf är 28 nov för min del så det är tidigt :). Själv då?

Då får vi höst bebisar <3 BF för vår bebis är 9 oktobe, så jag är i vecka 14 nu :)
  • pärlsnäcka
    Mamman76 skrev 2013-05-15 22:25:35 följande:

Jag fick utomkveds maj 2011, ena äggledaren togs bort och jag förlorade ca 2 l blod också. Tre månader senare blev jag gravid på 1a försöket:) så nu har jag en ettåring och är dessutom gravid i v26. Den andra äggledaren plockar upp ägg från båda äggstockarna:) lycka till!

Hej!

Vad roligt att läsa om mammor som lyckats. Det ger hopp verkligen! Jag blev gravid snabbt, dock utomkveds för 2 veckor sedan. 2 dagar efter operation fick jag blödning i några dagar. Jag vet inte om det var mens eller missfall blödning? Blödde du efter operationen?

Vi har fått rådet att vänta 1-2 mån innan nästa försök och ska då som ni skriver kolla med ultraljud v 5-6 om det ligger rätt i livmodern.

Vi tog det rätt OK men nu börjar bebislängtan bli ännu starkare, kanske för allt som hänt? Jag är bara 25 och han 29 så vi har egentligen inte bråttom men har fått helt andra tankar nu. Känns som att jag är i risksonen då det kan bli utomkveds igen... :(
  • pärlsnäcka
    Lilyy skrev 2013-04-09 16:27:03 följande:

Hej alla! För några dagar sedan fick jag ett utomkvedshavandeskap, hade då gått 10 fulla veckor. Min äggledare brast och jag förlorade 2 liter blod, äggledaren gick inte att rädda utan fick plockas bort. Läkaren sa att vi skue vänta tills mensen kommit igång en månad innan vi körde igång med oskyddad sex, han sa också att det blir svårare men inte behöver ta längre, hur våra chanser ser ut och till vilken grad dom minskat kunde han inte svara alls på. Men jag undrar ifall det finns någon som varit i samma sits? eller som befinner sig i precis i dags läget? När började ni försköka? hur lång tid tog det? blev det svårare? I ärlighetens namn är jag faktiskt lite orolig och tycker detta är ganska jobbigt. tacksam för svar

Hej,

Läser att du fick ett utomkveds och en äggledare bort. Det hände mig för 2 veckor sedan. En äggledare kvar och goda chanser - hoppas jag på.

Lite kort, hur gick det för dig sedan?

Blev det ett utomkveds igen? Har du barn nu? Berätta kort som sagt! Kram
  • pärlsnäcka
    sandraiam skrev 2013-04-12 09:12:48 följande:

Det gick jättefort för oss, vi har tydligen väldigt lätt att bli gravida tillsammans. Jag slutade med p-piller i november och var gravid i december. Sen fick jag som sagt mitt utomkveds i januari och i februari var vi gravida igen. Så jag hann få 1 mens efter mitt x innan det tog sig igen. Tyvärr så visade det sig igår att den här graviditeten har slutat i ett missfall... Dem hittade en fostersäck i livmodern så den hade satt sig rätt den här gången men av någon anledning så hade min kropp stött bort fostret. Det fanns ingen anledning till missfallet utan det är "sånt som kan hända". Men med tanke på hur fertila vi verkar vara så känns det ändå "okej". Nu ska jag vänta på att få blöda ut missfallet och om 2 veckor ska jag ta nya blodprover för att kolla så mitt hcg är nere på 0 igen. Maximal otur att få först ett x och knappt 2 månader senare få ett missfall.. 

Hej,

Läser ditt inlägg från 2013. Har precis tagit bort en äggledare pga utomkveds. Hur gick det för dig efter första operationen? Blev det ett till utomkveds eller har du barn nu kanske? Berätta kort och INGA FÖRKORTNINGAR för jag förstår dem ändå inte... haha Får studera dem innan.
  • Florimell

Jag kan berätta hur det gick för mig. Min äggledare brast 2008. Massa blod i magen och akut operation så att jag inte skulle förblöda (jag tog lite väl lång tid att ta mig till sjukhus...). Jag fick en mens, och bestämde att jag och maken lika väl kunde köra igång direkt då det tagit tid för oss att bli gravida och haft missfall innan. Blev gravid direkt, och det gjorde hyfsat ont i magen eftersom jag inte hann läka ordentligt när fostret växte. Fick en dotter 2009.
    Ville egentligen inte ha fler barn, var liksom nöjd och det hade varit riktigt tufft med missfall, utomkvedeshavandeskapet. Blev onykter på nyår, och fick en son 2013.
    Att bara ha en äggledare har med andra ord inte påverkat mina chanser :) är 37 Idag.

Lycka till! <3

• 1900920802

SYNS utomkveds på VUL ?

Fått positiva tester. var på gyn för ville veta hur allt stod till för hade börjat blöda, samma datum ja skulle ha mens. chansade på att ja var i v 4-5 ca. 

Dom såg inget tecken på graviditet alls, ingenting, hon sa att hon såg att jag har mens, å de stämde ju!

Men har fortfarande positiva tester, även på sjukhuset hade jag positiva. Dom såg inget tecken på missfall, ingenting alls. Kan de ha varit för tidigt att de se nåt på vul?

Fick med mig ett gravtest hem från sjukhuset som jag skulle ta idag (en vecka sen besöket) testet visade lite starkare än de jag tog på sjukhuset, ringde upp mottagningen å d sa att ja ska få ny tid nästa vecka å kolla upp nytt vul å se ifall jag kanske är gravid endå fast på nytt sa dom ?

Men jag börjar jag oroa mig för att jag har ett pågående utomkveds. Kan hon ha missat på ul om jag hade utomkveds?? Snälla svara någon!!!

• Crazy catlady

Jag va i vecka 8 när jag opererades för utomkvedshavandeskap. . Då hade jag starka gravtest.. jättehög hcg i blodet .. ingen normal graviditet i livmodern. . De såg dock något litet vid högra äggstocken på vul. . Då hade jag haft små bruna/röda blödningar i två veckor. .

• 1900920802
    Crazy catlady skrev 2016-03-11 16:55:23 följande:

Jag va i vecka 8 när jag opererades för utomkvedshavandeskap. . Då hade jag starka gravtest.. jättehög hcg i blodet .. ingen normal graviditet i livmodern. . De såg dock något litet vid högra äggstocken på vul. . Då hade jag haft små bruna/röda blödningar i två veckor. .

Ok, går de upp å ner? Senaste månaden har testerna visat olika starka varje dag.

Ena dagen kan de vara starkt rätt synliga streck, å två dar efter kan de vara svagt rosa test och sen fortsätter de sådär för mig hela tiden. Har int3 haft nå mer tecken på utomkveds! Vad tror du om mina tester, låter de som utomkveds?

Därav att dom tippade på missfall på sjukan, men dom såg heller inget tecken på missfall ? Gjorde ett VUL, ser man ett utomkveds på vul eller inte?

Dom har inte ens nämnt nåt om utomkveds när ja var där.

Tog ett test imorse, som var synligt två rosa streck, men lite svagare än de jag tog i förrgår morse. De är såhär de är hela tiden
  • Crazy catlady
    1900920802 skrev 2016-03-12 10:54:34 följande:

Ok, går de upp å ner? Senaste månaden har testerna visat olika starka varje dag.

Ena dagen kan de vara starkt rätt synliga streck, å två dar efter kan de vara svagt rosa test och sen fortsätter de sådär för mig hela tiden. Har int3 haft nå mer tecken på utomkveds! Vad tror du om mina tester, låter de som utomkveds?

Därav att dom tippade på missfall på sjukan, men dom såg heller inget tecken på missfall ? Gjorde ett VUL, ser man ett utomkveds på vul eller inte?

Dom har inte ens nämnt nåt om utomkveds när ja var där.

Tog ett test imorse, som var synligt två rosa streck, men lite svagare än de jag tog i förrgår morse. De är såhär de är hela tiden

Oj det e svårt o säga.. mina test blev starkare och starkare .. ända symtomet jag hade va blödningar.. ingen smärta eller nått... blödningar började i vecka 5..men jag fick inte komma in på vul förrens i v.8 .. de hade nog inte sätt något ändå om jag fått komma in tidigare..

Oftast gör de en utredning om misstanke på utomkveds. . Då får man kolla med vul om det finns någon normal graviditet i livmodern. . Finns det inget där det ska sitta så får man lämna blodprov under några dagar för att mäta hcgnivån. . Ökar hcgnivån för varje gång så är det oftast ett utomkveds. . O då behandlas man ofta med medicin eller operation.
  • 1900920802
    Crazy catlady skrev 2016-03-12 11:15:18 följande:

Oj det e svårt o säga.. mina test blev starkare och starkare .. ända symtomet jag hade va blödningar.. ingen smärta eller nått... blödningar började i vecka 5..men jag fick inte komma in på vul förrens i v.8 .. de hade nog inte sätt något ändå om jag fått komma in tidigare..

Oftast gör de en utredning om misstanke på utomkveds. . Då får man kolla med vul om det finns någon normal graviditet i livmodern. . Finns det inget där det ska sitta så får man lämna blodprov under några dagar för att mäta hcgnivån. . Ökar hcgnivån för varje gång så är det oftast ett utomkveds. . O då behandlas man ofta med medicin eller operation.

Ok! Går ju på en fertilitetsmottagning så dom har ju kollat mig på vul osv sist ja var där. Fick lämna blodprov som låg på 10 hcg! Ringde dom å förklarade att testet ökat så jag fick en ny tid om en vecka att komma å göra vul å ta mer tester. Men en vecka känns långt då man vill veta om man isf är gravid på nytt eller om du är nå tok på g!
Svar på tråden Gravid efter utomkvedshavandeskap!